خانه > کالج کدام بروکر > کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست + مزایا و معایب کپی ترید

کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست + مزایا و معایب کپی ترید

کپی تریدینگ (Copy Trading) در حقیقت کپی کردن معاملات افراد حرفه‌ای است؛ با این کار شما دقیقاً همان کاری را می‌کنید که معامله‌کنندگان حرفه‌ای می‌کنند و از این طریق، همان سودی را دریافت خواهید کرد که آنها دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید این مهارت را یاد بگیرید، این مطلب راهنمای کاملی برای شما است.

کپی تریدینگ چیست

فهرست مطالب

در ابتدا قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، اگر در حال یادگیری فارکس هستید و نیاز به یک آموزش کامل دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه آموزش فارکس شوید.

کپی تریدینگ در فارکس چیست؟

بیایید برای درک کپی تریدینگ، با یک مثال شروع کنیم، کلاس درسی را تصور کنید که در آن تعدادی شاگرد باهوش با نمره‌های عالی وجود دارد. این دانش‌آموزان، به خوبی می‌دانند که کدام بخش‌های کتاب را برای امتحان بخوانند و چگونه یک نمره خوب بگیرند. در این صورت، یکی از روش‌های آسان و سریع برای نمره گرفتن، این است که سایر دانش‌آموزان از رفتار و انتخاب‌های آنها الگو بگیرند؛ این یعنی یک کپی برداری قدم به قدم و دقیق که باعث بهبود عملکرد شما می‌شود.

کپی تریدینگ چیست
در کپی تریدینگ معامله گران می‌توانند به دیگران وصل شوند تا از آنها معاملات را کپی کنند.

در بازار فارکس نیز دقیقاً همین شرایط وجود دارد؛ معامله‌کنندگان مبتدی می‌توانند با تقلید از استراتژی‌ها، خرید و فروش‌ها و انتخاب‌های معامله‌کنندگان حرفه‌ای، یک معامله جذاب و سودآور را تجربه کنند. به این کار در بازار فارکس، کپی تریدینگ گفته می‌شود؛ این کار یک روش خوب برای آموزش نیز هست و معمولاً پس از مدتی افراد مبتدی خودشان روش‌های معامله را یاد می‌گیرند. کپی تریدینگ برای کسانی که واقعاً وقت معامله را ندارند یک پیشنهاد عالی است.

سوشال ترید چیست؟

اکنون که با مفهوم کپی تریدینگ آشنا شدید، وقت آن است که با سوشال ترید نیز آشنا شوید. این روش برای معامله‌گرهایی مناسب است که نمی‌خواهند بصورت کامل همان پوزیشن‌ها و کارهای معامله‌گران حرفه‌ای را تقلید کنند. در Social Trading، معامله‌کنندگان حرفه‌ای از طریق شبکه‌های مختلف مانند کانال‌های تلگرامی و غیره، استراتژی‌‌ها و ایده‌های سرمایه‌گذاری خود را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. با این کار، سایر کاربران می‌توانند از ایده‌های آنها الهام بگیرند و یا از استراتژی‌های آنها استفاده کنند. در این روش کاربران فقط ایده می‌گیرند یا از استراتژی‌های افراد حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

چگونه کپی تریدینگ کنیم؟

در این بخش قصد داریم به صورت مرحله به مرحله آموزش اتصال به کپی تریدینگ را توضیح دهیم، برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یکی از روش‌های موفق برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، کپی تریدینگ است. برای شروع این کار نیاز به ثبت نام در یک پلتفرم معتبر و مورد اعتماد دارید که امکان دنبال کردن و کپی کردن فعالیت‌های معامله‌گران حرفه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. بسته به هدف و ریسک‌پذیری خود، می‌توانید معامله‌گران مختلفی را انتخاب و از نتایج آنها بهره ببرید. برخی از عواملی که در انتخاب معامله‌گر مناسب تاثیر دارند عبارتند از: سودآوری، پایداری، سبک معاملاتی و سطح تجربه.
  2. مرحله دوم انتخاب سطح مناسب سرمایه گذاری و توانایی مالی برای مقابله با ریسک است. همانطور که می‌دانید، نباید همه دارایی‌های خود را در یک زمینه سرمایه‌گذاری کنید. با یک قسمت کوچک از درآمد خالص خود شروع کنید و به این نکته توجه کنید که در سرمایه‌گذاری همواره احتمال از دست دادن بخشی یا کل پول شما وجود دارد.
  3. در آخرین مرحله، شما می‌توانید از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهند سهام خود را با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که به آن‌ها اعتماد دارید همگام کنید.

انواع کپی تریدینگ

استفاده از کپی تریدینگ به دو روش کلی انجام می‌شود:

  1. کپی ترید‌ خودکار؛
  2. کپی ترید دستی.

در ادامه به بررسی کامل انواع کپی تریدینگ خواهیم پرداخت:

کپی ترید‌ خودکار یک تریدر روی حساب شما

در این روش شما به بروکر درخواست می‌دهید تا تریدر مورد نظرتان هر معامله‌ای را که باز کرد، آن معامله عینا روی حساب شما نیز کپی شود. اکنون هنگامی که تریدر پوزیشنی باز کند، آن پوزیشن روی حساب شما نیز فعال می‌شود و زمانی که تریدر پوزیشن را با سود یا زیان ببندد، به‌طور همزمان روی حساب شما نیز بسته می‌شود. 

در این روش نیازی نیست شما پشت مانیتور بنشینید و چارت را رصد کنید. حتی نیاز نیست تا سیستم خود را روشن کنید. می‌توانید به کارهای دیگر خود بپردازید و هر زمان دوست داشتید حساب خود را نگاه کنید تا ببینید چه اندازه سود یا زیان کرده‌اید. 

کپی ترید به صورت دستی

در روش دستی، لازم است که خود پشت مانیتور حضور داشته باشید. سیگنال را از طریق رسانه‌ای مانند کانال تلگرام یا واتساپ دریافت کنید و وارد پوزیشن شوید. سپس منتظر بمانید تا تریدر نقطه‌ی خروج را اعلام کند. در این روش باید خیلی سرعت عمل داشته باشید تا به محض دریافت پیام تریدر، دستور او را اجرا کنید. 

 

انواع کپی تریدینگ
انواع کپی تریدینگ شامل استراتژی دستی و خودکار است.

یکی از معایب این روش تاخیر در دریافت پیام تریدر است که به احتمال زیاد اول خودش به پوزیشن ورود می‌کند و سپس نقطه‌ی ورود را برای شما تایپ کرده و می‌فرستد. تا شما پیام را دریافت و پوزیشن باز کنید، چه بسا قیمت تغییر زیادی کرده باشد.

کپی تریدینگ یک روش معامله‌گری است که در آن معامله‌گران تازه کار می‌توانند استراتژی‌ها و سیگنال‌های معامله‌گران حر‌ه ای را به صورت خودکار در حساب خود کپی کنند. این روش به آنها امکان می‌دهد از تجربه و دانش معامله‌گران باتجربه بهره ببرند و در بازار فارکس سود کنند.

کپی تریدینگ چه مزایایی دارد؟

حتما خودتان تاکنون متوجه شده‌اید که کپی تریدینگ چه مزایایی دارد، اما مهم‌ترین مزیت آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد: 

۱. کسب تجربه همراه با سود

اگر یک تریدر مبتدی هستید، استفاده از کپی ترید می‌تواند یک استراتژی معاملاتی ارزشمند برای شما باشد که به زمان و دانش بیشتری برای توسعه استراتژی‌های معاملاتی یا انجام تجزیه و تحلیل عمیق بازار نیاز دارد. در این روش نه تنها دیگر استرس از دست دادن سرمایه را ندارید بلکه می‌توانید سطح دانش فنی خود را افزایش داده و مشاهده کنید که بزرگان بازار، چارت و رفتار قیمت را چگونه تحلیل می‌کنند و بهترین نقاط ورود و خروج یک پوزیشن را بهتر بشناسید.

۲. انعطاف‌پذیری در حجم معاملات

در معاملات کپی تریدینگ همچنان که شاهد کپی کردن معاملات هستیم، میزان ریسک در هر معامله نیز کنترل می‌شود. علاوه بر این، اگر ارائه‌دهنده یا پروایدر، در حال معامله با اندازه‌های بزرگ است اما کپی‌کننده وجوه کافی در حساب خود ندارد، می‌تواند اندازه معامله را در نسبت حجم‌های پایین‌تر مانند یک دوم تا یک صدم و متناسب با میزان موجودی حساب خود تنظیم کند. 

۳. شفافیت در عملکرد سود و زیان

معاملات کپی تریدینگ شبیه سایر فعالیت‌های تجاری اجتماعی است که می‌توانید ارائه دهندگان مختلف و عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه و عملکرد کاری ماهانه‌ی آن‌ها را مشاهده کنید. بنابراین، می‌توانید تریدری را که بیشتر با روحیات شما سازگاری دارد انتخاب کنید. در پایان هر معامله میزان سود و زیان به طور کاملا شفاف قابل مشاهده است و هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید به همکاری خاتمه دهید، بدون این که خسارتی بابت این موضوع بپردازید.

۴. روشی عالی برای سرمایه گذاری

استفاده از روش کپی تریدینگ یکی از راه‌های کسب سود دلاری برای کسانی است که مقداری پس‌انداز دارند اما نمی‌دانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند تا علاوه بر پس‌انداز دلاری، سود دلاری نیز کسب کنند. این افراد نیازی نیست تا سال‌های زیادی از عمر خود برای آموختن دانش معامله‌گری در بازار فارکس صرف کنند، بلکه کافی است تا با سرمایه‌گذاری به روش کپی تریدینگ سود مناسبی به دست آورند.

۵. نیاز به سرمایه زیاد نیست

شما در معاملات کپی‌تریدینگ با حداقل ۱۰۰ دلار سرمایه‌ نیز می‌توانید شروع به کار کنید و نیاز به سرمایه‌ی هنگفت نیست اما در سایر بخش‌ها ممکن است چنین موقعیتی برای شما مهیا نشود.

معایب کپی تریدینگ چیست؟

استفاده از روش کپی تریدینگ نیز می‌تواند با خطراتی همراه باشد که بسیاری از افراد سرمایه‌گذار آن را تجربه کرده‌اند. مهم‌ترین معایب و چالش‌های این روش عبارتند از:

دشوار بودن انتخاب معامله‌گر مناسب

اگر به خرید در یک سهام یا صندوق سرمایه‌گذاری فکر می‌کردید، احتمالاً مدتی را صرف تحقیق می‌کردید تا بفهمید آیا این تصمیم درست است یا خیر، و این همان رویکردی است که باید در زمان استفاده از کپی تریدینگ نیز از  آن استفاده کنید. 

انتخاب یک معامله‌گر حرفه‌ای برای کپی کردن از حساب او کار ساده‌ای نیست، زیرا بهترین تریدر لزوماً کسی نیست که بالاترین بازدهی ماهانه را داشته باشد بلکه همیشه فاکتورهای دیگری وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، مانند حداکثر افت سرمایه و میزان سابقه معاملاتی، میزان ریسک معامله‌گر چه اندازه است و روی چه نمادهایی پوزیشن باز می‌کند.

احتمال ریسک

معاملات کپی می‌تواند مخاطره آمیز باشند زیرا ضررها به همان روشی تکرار می‌شوند که بردها تکرار می‌شوند. در حالی که شما روی ریسک کنترل دارید (مثلاً چقدر پول به حساب تجاری خود دارید یا تنظیمات ریسک حساب خود را به چه میزان در نظر گرفته‌اید) اما شرایط بازار ممکن است تغییر کند و معامله‌گر اصلی احتمال دارد برای انطباق وضعیتی که پیش آمده با مشکل مواجه شود، یا ممکن است در هنگام معامله استرس داشته باشد و نتواند احساسات خود را کنترل کند. این موارد خارج از کنترل شما هستند، باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

درصد سود پروایدر

قریب به اتفاق تریدرهای حرفه‌ای در برابر اجازه‌ی کپی تریدینگ از حساب آن‌ها، درصدی از سود را مطالبه می‌کنند. برخی نیز هزینه‌ی اشتراک ماهانه می‌گیرند. بنابراین همیشه قبل از هرگونه اتصال به حساب کپی تریدینگ، محاسبه کنید که آیا انجام این کار برای شما به صرفه است یا خیر. به خصوص اگر قرار باشد هزینه‌ی اشتراک ماهانه پرداخت کنید، اطمینان حاصل کنید که میزان سود دریافتی از هزینه‌ی پرداختی بیشتر باشد.

تفاوت حساب پم و کپی تریدینگ چیست؟

تفاوت حساب پم (PAMM) و کپی تریدینگ این است که در حساب پم، شما به صورت مستقیم از سیگنال‌های یک تریدر حرفه‌ای پیروی می‌کنید و سود و زیان خود را با او به اشتراک می‌گذارید. در این روش، شما اختیاری روی معامله ندارید و سرمایه خود را در اختیار افراد حرفه‌ای قرار دادید تا او به شما به اندازه سهم‌تان سود معامله را بدهد؛ اما در حساب کپی تریدینگ، شما تصمیم می‌گیرید که از چه معامله‌کنندگانی تقلید کنید و با چه مقدار سرمایه‌ای، سپس سیستم به صورت خودکار تمام معاملات آن‌ها را برای شما انجام می‌دهد. شما می‌توانید در هر زمان وارد و خارج شوید و سود و زیان خود را کنترل کنید. در این روش، شما روی معامله کاملاً کنترل دارید.

تفاوت بین کپی تریدینگ و حساب پم
تفاوت اصلی حساب پم و کپی تریدینگ این است که در حساب پم اختباری روی معاملات ندارید

حساب پم برای کسانی مناسب است که دوست دارند با یک تریدر خاص همکاری کنند و از تجربه و دانش او بهره ببرند. در مقابل، حساب کپی تریدینگ برای افرادی مناسب است که دوست دارند از تنوع و انعطاف‌پذیری بالای بازار فارکس بهره ببرند و خودشان ترکیب مناسب تریدرها را انتخاب کنند. برای مطالعه بیشتر راجب حساب پم می‌توانید مقاله حساب پم چیست؟ را مطالعه کنید.

تفاوت میرور تریدینگ با کپی تریدینگ  

میرور تریدینگ و کپی تریدینگ دو روش متفاوت برای دنبال کردن استراتژی‌های موفق بازارهای مالی هستند. در میرور تریدینگ (Mirror trading)، شما از یک پلتفرم استفاده می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد از سیگنال های خرید و فروش که توسط تحلیلگران حرفه‌ای ارائه می شوند، بهره ببرید.

شما می‌توانید سطح ریسک، حجم معاملات و نوع بازارهایی که می‌خواهید در آن ها فعالیت کنید را انتخاب کنید. اما در کپی تریدینگ، شما به طور خودکار عملیات‌های یک یا چند تریدر را کپی می‌کنید. در این روش، شما نمی‌توانید به صورت دستی در معاملات دخالت کنید و باید به طور کامل به تصمیمات تریدر اعتماد کنید. هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند و بستگی به سبک، هدف و سطح دانش شما دارد که کدام یک را انتخاب کنید. برای استفاده از سیگنال های فارکس می‌توانید از صفحه بهترین کانال سیگنال فارکس را مشاهده کنید.

بهترین بروکر فارکس برای کپی ترید

در زیر، لیستی از بهترین بروکرهای فارکس که برای کپی تریدینگ ایرانیان مناسب هستند، آورده شده است:

برای مطالعه بیشتر راجب بهترین بروکرها برای کپی ترید کلیک کنید.

نکات مهم کپی تریدینگ

  • یک تریدر حرفه‌ای ممکن است با سرمایه‌ی بالایی که دارد، ریسک‌پذیری بالایی نیز داشته باشد، اما چون سرمایه شما ممکن است محدود باشد، بهتر است درصد مشخصی از سرمایه را به کپی ترید اختصاص دهید و درصد ریسک خود را هم مشخص کنید.
  • هرگز میزان نسبت ریسک سرمایه‌ی خود را  نسبت به پروایدر از نسبت 1:1 فراتر تنظیم نکنید. در چنین حالتی اگر تریدر ۱۰۰۰۰ دلار سرمایه داشته باشد و شما ۱۰۰۰ دلار، اگر معامله با زیان بسته شود و او مثلا ۱۰۰۰ دلار (۱۰ درصد کل سرمایه) زیان کند، میزان زیان شما ۱۰۰ دلار (۱۰ درصد کل سرمایه) خواهد بود.
  • در انتخاب تریدر موفق، سعی کنید به دو ویژگی بازدهی مداوم و تراز مثبت ماهانه بیشتر توجه کنید.
  • هرگز به تریدری که تنها در چند معامله محدود به سود رسیده است، اعتماد نکنید بلکه برآیند مثبت در بازه‌ی دراز مدت به‌علاوه‌ی تعداد معاملات و تعداد کپی‌کنندگان از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تریدر موفق محسوب می‌شود.

آنچه در مقاله کپی تریدینگ چیست خواندیم:

در این مقاله با مفهوم کپی تریدینگ به عنوان یکی از مباحث جذاب برای معامله‌گران مبتدی آشنا شدیم؛ این روش به افراد تازه کار کمک می‌کند تا استراتژی‌های معاملاتی و نحوه ورود و خروج به پوزیشن‌های مختلف را یاد بگیرند. با کپی برداری از نحوه معاملات افراد حرفه‌ای، آنها نیز می‌توانند در بلند مدت خودشان یک معامله حرفه‌ای انجام دهند.

تبلیغات

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران