خانه > مقالات > الگوی کندلی انبرک (Tweezer) در تحلیل تکنیکال + آموزش قدم به قدم

الگوی کندلی انبرک (Tweezer) در تحلیل تکنیکال + آموزش قدم به قدم

امتیاز:5

الگوی کندلی انبرک (Tweezer) یک الگوی برگشتی تشکیل‌شده از دو کندل است که مخالف یکدیگر هستند. این الگو بیشتر در نقاطی که بازار در حال برگشت است رخ می‌دهد و یکی از نشانه‌های چرخش بازار می‌باشد. در الگوی انبرک شما یک کندل مثلاً نزولی دارید که کندل بعدی آن صعودی است و حرکت کندل قبلی را طی می‌کند، پس به نوعی ریزش قیمت را جبران خواهد کرد. در مدل نزولی نیز برعکس همین مسئله رخ می‌دهد. ما در این مقاله به بررسی و کاربرد الگوی انبرک خواهیم پرداخت.

الگوی کندلی انبرک (Tweezer)

الگوی کندلی انبرک (Tweezer) چیست؟

الگوی کندلی انبرک یک الگوی برگشتی است که از دو کندل تشکیل می‌شود. همان‌طور که در عکس زیر هم می‌بینید این الگو دارای دو مدل نزولی و صعودی است. در مدل نزولی شما یک روند صعودی دارید که به منطقه مهمی رسیده است، آخرین کندل صعودی زده می‌شود و بعد از آن یک کندل نزولی بدون سایه در بالا به بیش از ۹۰% کندل صعودی قبلی نفوذ می‌کند و در نهایت با سایه خود حتی قیمت کف کندل نزولی را نیز تاچ می‌کند. یعنی کل قیمتی که در کندل اول طی شده در کندل دوم پوشش داده می‌شود، در این زمان شما یک الگوی کندلی انبرک نزولی دارید.

الگوی کندلی انبرک (Tweezer) چیست؟
الگوی کندلی انبرک (Tweezer) از جمله الگوهایی هستند که نشان دهنده معکوس روند هستند.

کندل صعودی نیز به همین شکل است. یعنی یک کندل نزولی در پایان روند صعودی ایجاد شده که از طرف مقابل با یک کندل صعودی پوشش داده می‌شود. کندل صعودی به بیش از ۹۰% کندل آخر نزولی نفوذ می‌کند و در نهایت با سایه خود، کندل قبلی را به صورت کامل مورد پوشش قرار می‌دهد.

برای آشنایی کامل‌تر با الگوی انبرک به شکل بالا نگاه کنید تا فرم ظاهری الگو که بسیار ساده است را مشاهده نمایید. برای بررسی تمام الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال کلیک کنید.

شناسایی الگوی کندل انبرک

شناسایی الگوی انبرک بسیار ساده است. برای اینکه یک الگوی صحیح و قدرتمند را کشف کنید، بهتر است ابتدا در مناطق مهم به دنبال آن باشید، یعنی منطقه‌های حمایت و مقاومتی که ممکن است بازار در آنها تغییر مسیر انجام دهد.

شناسایی الگوی کندل انبرک
در الگوی انبرک بالایی یا توییزر تاپ (Tweezer Top)، هر دو کندل دارای فتیله در قسمت بالایی نیستند.

نباید در هر جای بازار به دنبال چنین الگویی باشید چون کاربرد خود را از دست می‌دهد. برای شناسایی چنین الگویی اول باید به دنبال یک روند باشید، مثلاً در عکس بالا، در ابتدا یک روند نزولی را شاهد هستیم، سپس در پایان روند نزولی جایی که یک حمایت بسیار قوی وجود دارد، آخرین کندل نزولی را می‌بینیم که توسط کندل صعودی جدید تا بیش از ۹۰% آن پوشش داده شده است. به این ترتیب ما توانسته‌ایم یک الگوی انبرک را در این روند شناسایی کنیم.

ویژگی های کندل انبرک

اگر بخواهید با دقت بالا این الگو را شناسایی کنید، لازم است ویژگی‌های آن را مد نظر داشته باشید که به شرح زیر هستند:

  • در منطقه مهم بعد از یک روند نزولی یا صعودی رخ می‌دهد.
  • دارای دو کندل بسیار قدرتمند و با بدنه نسبتاً بزرگ است که دو جهت مخالف هم را دارند.
  • کندل دوم باید تا ۹۰% کنل اول نفوذ کند.
  • کندل دوم باید با سایه خود تا بالاترین قیمت یا پایین‌ترین قیمت کندل قبلی را تاچ کند.

البته دقت کنید، این الگو ممکن است با شکل‌های متفاوتی رخ دهد، اما کلیات آن باید چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.

الگوی انبرک جزء الگوهای برگشتی می‌باشد که از دو کندل تشکیل شده است. برای اینکه این الگو را صحیح شناسایی کنید، لازم است تا در مناطق مهم مانند نقاط برگشتی، حمایت-مقاومت و نقاط حساس بازار به دنبال آن باشید.

نحوه معامله با الگوی کندل انبرک

از آنجا که این کندل در پایان یک روند نزولی یا صعودی رخ می‌دهد، اگر به درستی شناسایی شود می‌تواند کمک کند تا شما یک روند بزرگ را شکار کنید. برای معامله با الگوی انبرک لازم است تا ابتدا آن را در یک منطقه درست که احتمالاً برگشت قیمت وجود دارد شناسایی کنید، پس از اینکه الگو رخ داد، در پایان وارد آن شوید، یعنی نقطه ورود شما باید قیمت بسته شدن کندل دوم باشد.

نحوه معامله با الگوی کندل انبرک
بسیاری از تریدرها، این الگو را با الگوهای کلاسیک استفاده کرده و بدین ترتیب برگشت روند را بادقت بالایی پیش‌بینی می‌کنند.

همانطور که در تصویر می‌بینید باید استاپ یا حد ضررتان را بالای سایه کندل‌های الگو بگذارید، چون اگر قیمت به آنجا نفوذ کند عملاً الگو از بین رفته است. حد سودتان را نیز در اولین منطقه مهمی که پیش روی شما است قرار دهید. حداقل نسبت ریسک به ریوارد شما نیز باید 1:3 باشد. اگر بازار در سود حرکت کرد، دقت داشته باشید که لازم است با تریلینگ استاپ، سود را دنبال کنید، چون ممکن است یک موج بزرگ را شکار کرده باشید که بتوانید سود بسیار بزرگی از آن بگیرید.

الگوی انبرک سقف

الگوی انبرک سقف، الگویی است که در امتداد یک روند صعودی رخ می‌دهد، جایی که قیمت پس از یک روند رو به بالا، به سقف قیمتی برخورد می‌کند و با نشان دادن الگوی انبرک آماده برگشت می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب الگوهای تک کندلی کلیک کنید.

الگوی انبرک سقف
الگوی انبرک سقف نخستین بار توسط استیو نیسون مطرح شد.

در الگوی انبرک سقف، بازار یک کندل صعودی در انتها می‌سازد که با یک کندل نزولی پوشش داده می‌شود و الگوی انبرک را تشکیل می‌دهد. نتیجه آن سقوط بازار به پایین است.

الگوی انبرک کف

الگوی انبرک کف نیز دقیقاً شبیه به الگوی سقف است، با این تفاوت که همه چیز در آن برعکس رخ می‌دهد. یعنی این بار باید یک روند نزولی داشته باشیم که در یک کف قیمتی مهم، این الگو را مشاهده کنیم.

الگوی انبرک کف
الگو انبرک کف زمانی شکل می گیرد که دو شمع متوالی به صورت انبر به بازار وارد می شوند.

برای دیدن الگوی انبرک کف، کافی است آخرین کندل نزولی را ببینید که توسط اولین کندل صعودی پوشش داده شده است، یعنی کندل صعودی حداقل 90% آن را طی کرده باشد و با سایه‌های خود از پایین و بالا توانسته باشد قیمت‌های کندل قبل را تاچ کند. در چنین حالتی الگوی انبرک کف ایجاد می‌شود که در نتیجه آن بازار باید یک روند صعودی جدید را ایجاد کند.

آنچه در مقاله الگوی کندلی انبرک خواندیم:

در مقاله الگوی کندلی انبرک (Tweezer) با الگوی انبرک آشنا شدید و فهمیدید که این الگو از دو کندل با بدنه نسبتاً بزرگ تشکیل شده است که همرنگ نیستند و در انتهای یک روند صعودی یا نزولی رخ می‌دهند. عموماً کندل دوم می‌تواند کل قیمت کندل اول را تاچ کند و بدنه آن تا بیش از 90% کندل اول نفوذ کند تا تصویری شبیه به موچین یا انبرک ایجاد کند. این الگوی بازگشتی نشان از یک تغییر روند بزرگ در ادامه حرکت بازار دارد.

سوالات متداول
چند نوع الگوی انبرک وجود دارد؟
●به طور کلی دو نوع الگوی انبرک وجود دارد: الگوی انبرک سقف و الگوی انبرک کف که الگوی سقف نزولی و الگوی کف صعودی هستند.
ویژگی الگوی انبرک چیست؟
●مهم‌ترین ویژگی آن این است که دو کندل غیر همرنگ داشته باشد، بدنه کندل‌ها به نسبت بزرگ باشد و کندل دوم بتواند کندل اول را به صورت کامل با سایه و یا بدنه پوشش دهد.
کاربرد الگوی انبرک چیست؟
●این الگو نشان می‌دهد که یک تغییر روند جدید در حال رخ دادن است و اگر آن را به درستی شناسایی کنید باید منتظر شروع یک روند جدید در بازار باشید.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران