خانه > مقالات > شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

امتیاز:5

نزدک، نام یکی از مهم‌ترین بازارهای بورس آمریکاست که 3321 شرکت در آن وجود دارند و رتبه دومین بازار بزرگ سهام آمریکا بعد از بازار بورس نیویورک را به خود اختصاص داده است. شاخص روند کلی مجموعه داد و ستدها در نزد را شاخص نزدک می‌نامند که خود آن نیز قابل معامله است و کاربران در بازار بورس می‌توانند روی آن ترید کنند. ما در مقاله شاخص نزدک (Nasdaq) به صورت کامل نزدک را برای شما توضیح خواهیم داد.

شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

شاخص نزدک یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار است که در فارکس نیز قابل معامله است و نشان‌دهنده بخش عمده‌ای از وضعیت اقتصادی آمریکا به خصوص اوراق قرضه است. نزدک مخفف National Association of Securities Dealers Automated Quotation می‌باشد و در سال ۱۹۷۱ پایه‌گذاری شده است. بیشتر شرکت‌های حاضر در بورس نزدک، در حوزه تکنولوژی، فناوری، خدمات مالی و حمل و نقل فعال هستند.

شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟
نزدک (به انگلیسی: NASDAQ ) یک بازار بورس سهام در آمریکا است که حجم معاملات آن حدود ۱.۵ میلیارد دلار می باشد.

افرادی که در بازار فارکس معامله می‌کنند نمی‌توانند روی سهام‌های این بازار ترید کنند، اما مجموعه دیتای کلی این بازار که به صورت شاخص نزدک بیرون می‌آید قابل معامله شدن در بازار فارکس است.

نحوه محاسبه شاخص نزدک

نماد نزدک که در بازار فارکس قابل معامله است NASDAQ 100 نام دارد که مجموعه ارزش سهام معامله شده ۱۰۰ شرکت اصلی حاضر در این بازار است. البته هر نماد دارای یک میزان وزن است که در محاسبه مد نظر قرار می‌گیرد. نزدک به طور کلی دارای ۸ بخش مهم است که میزان و درصد تاثیرگذاری آن‌ها در شاخص به این شرح است:

  • فناوری (۵۷.۱%)؛
  • اختیاری مصرف کننده (۱۸.۷۳%)؛
  • مراقبت‌های بهداشتی (۷.۱۲%)؛
  • مخابرات (۵.۴۸%)؛
  • صنعتی (۴.۸۷%)؛
  • کالاهای اصلی مصرف کننده (۴.۲۳%)؛
  • خدمات شهری (۱.۲۴%)؛
  • مواد اولیه و انرژی (۰.۹۶%).

مهم‌ترین شرکت‌ها که بیشترین سهم وزنی در شاخص را دارند به شرح زیر هستند:

  • شرکت اپل (۱۰.۸۲%)؛
  • مایکروسافت (۹.۴۸%)؛
  • com (5.30%)؛
  • NVIDIA (4.34%)؛
  • Meta Platforms (3.78%)؛
  • تسلا (۳.۲۱%)؛
  • Google (اشتراک‌گذاری A) (3.14%)؛
  • Google (اشتراک‌گذاری C) (3.09%)؛
  • Broadcom (2.97%)؛
  • Costco (2.17%).

این درصدها بر اساس میزان حرکت و خرید و فروش هر دارایی با فرمولی خاص و پیچیده در سازمان بورس نزدک مورد محاسبه قرار می‌گیرد و در نهایت خروجی آن به صورت عدد شاخص NASDAQ منتشر می‌شود.

بهترین استراتژی برای ترید نزدک

اگر می‌خواهید بدانید که نزدک را چطور ترید کنید باید در یک جمله بگوییم که این کار نیاز فراوان به دانش اقتصادی سطح بالا دارد. رفتار حرکت قیمتی نزدک با سایر جفت ارزها بسیار متفاوت است و نمی‌توان با استراتژی‌های معمول فارکس روی آن معامله کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر دانش اقتصادی بالایی ندارید و صرفاً از طریق تحلیل تکنیکال معامله می‌کنید، روی این شاخص‌ترید انجام ندهید، زیرا معاملات نزدک عموماً از طریق تحلیل فاندامنتال انجام می‌شود. شما باید به کلیات حرکت اقتصادی آمریکا دقت داشته باشید، چون نزدک یک بورس سهام است که روند حرکتی خود را از اقتصاد آمریکا دریافت می‌کند. بنابراین هر وقت شاخص‌های اقتصادی در آمریکا مثبت باشد و تولید رونق داشته باشد، شاخص نزدک نیز افزایشی خواهد بود. نزدک را عموماً با روش‌ های لانگ و پوزیشن تریدینگ مورد معامله قرار می‌دهند.

تاثیر اخبار مختلف روی روند نزدک

همانطور که گفتیم نزدک یک شاخص مهم اقتصادی در آمریکاست که روی آن معامله می‌کنند، به همین دلیل به شدت به اخبار واکنش نشان می‌دهد. هر خبر اقتصادی که تاثیر روی روند تولید و اقتصاد آمریکا بگذارد می‌تواند روی بازار نزدک به شدت واکنش ایجاد کند.

تاثیر اخبار مختلف روی روند نزدک
نماد نزدک در بروکرهای مختلف فارکس موجود است و تمام اخبار اقتصادی آمریکا به شدت بر بازار نزدک تاثیرگذار است.

برخلاف جفت ارزها که اخبار ممکن است تا ۶۰% روی روند آنها تاثیر بگذارد، هر خبری در آمریکا بخصوص از سوی بانک مرکزی، وزارت خزانه‌داری یا دولت آمریکا که در زمینه تولید و صادرات باشد به صورت ناگهانی می‌تواند شاخص نزدک را جابجا کند.

نزدک Nasdaq یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بورس در آمریکاست که شاخص کلی آن را می‌توانید در بازار فارکس نیز از ساعت 18 به بعد معامله کنید.

حجم معاملات نزدک در فارکس

به طور روزانه حدود 1.5 میلیارد دلار خرید و فروش سهام در نزدک رخ می‌دهد، اما شاخص نزدک حدود 500 میلیون دلار حجم معاملات روزانه دارد که عدد قابل توجهی است. بیشتر سرمایه‌گذاران آمریکایی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا روی نزدک ترید می‌کنند و عموماً تریدرهای نزدک افراد عادی نیستند.

ریسک های معامله در شاخص نزدک

ساختار بازار نزدک ریسک‌های سیستماتیکی دارد که سبب می‌شود شرایط معامله کردن روی این شاخص به شدت پر ریسک شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • ریسک های خبری روی بازار؛
  • محدودیت در اجرای سفارشات هنگام شرایط بحرانی و حساس؛
  • کاهش حجم نقدینگی در ساعت های بسته بود خود بازار نزدک؛
  • بالا رفتن شدید اسپرد در سشن هایی غیر از نیویورک؛
  • فاندامنتال محور بودن روند معاملات در نزدک.

به طور کلی معامله در بازار نزدک برای تریدرهای سطح متوسط و تازه‌کار بسیار پر ریسک است. تکنیک های مدیریت ریسک می تواند ریسک کلی حضور شما در فارکس را به حداقل برساند

ساعت معاملات نزدک در فارکس

همانطور که گفتیم نزدک یک بازار بورس است، پس اگر بخواهید در فارکس شاخص آن را مورد معامله قرار دهید، باید حتماً در ساعاتی که سشن نیویورک فعال است معامله کنید. سشن نیویورک به وقت ایران 16:30 باز می‌شود و نزدک 1.5 ساعت بعد یعنی در ساعت 18 بازگشایی خواهد شد.

اما دقت داشته باشید در لحظات اولیه بازگشایی بازار نزدک در سشن نیویورک که به وقت ایران ساعت 18:00 است، نماد Nasdaq به شدت پر نوسان خواهد بود و خطر معاملات در آن به شدت بالاست.

آنچه در مقاله شاخص نزدک چیست خواندیم:

همانطور که در مقاله شاخص نزدک (Nasdaq) خواندید، Nasdaq یک شاخص مهم از دومین بازار بورس ایالات متحده است که معامله‌گران بسیار حرفه‌ای روی آن ترید می‌کنند. نزدک نیازمند تحلیل فاندامنتال است و نمی‌توانید فقط با تحلیل تکنیکال در این بازار ترید کنید. شاخص نزدک حرکت‌های ناگهانی زیادی دارد و به شدت به اخبار وابسته است، بنابراین فقط معامله‌گران حرفه‌ای باید روی این نماد ترید کنند.

سوالات متداول
شاخص نزدک چیست؟
شاخص نزدک خروجی کلی از بازار نزدک -یکی از بازارهای مهم سهام آمریکا- می‌باشد که در فارکس نیز قابل معامله است.
حجم معاملات در نزدک چقدر است؟
حجم معاملات در بازار نزدک حدود 1.5 میلیارد دلار در طول روز است و دومین بازار بزرگ بورس آمریکاست.
چه ساعتی می‌توان روی شاخص نزدک معامله کرد؟
ساعت 18 به وقت تهران که 9:30 صبح به وقت نیویورک است، بازار نزدک باز می‌شود و می‌توانید روی شاخص آن ترید کنید.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران