خانه > مقالات > چرا باید در فارکس سرمایه گذاری کنیم؟ + علت پیشرفت بازار فارکس در ایران

چرا باید در فارکس سرمایه گذاری کنیم؟ + علت پیشرفت بازار فارکس در ایران

امتیاز:4

یکی از بازارهای پررونق جهان در حال حاضر بازار پویا و سودآور فارکس می‌باشد. دلایل زیادی وجود دارد که افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری در فارکس می‌کند. در این مقاله ما چند دلیل اصلی برای سرمایه‌گذاری در فارکس را برای شما ذکر می‌کنیم:

چرا باید در فارکس سرمایه گذاری کرد؟

دلایل سرمایه گذاری در فارکس

همانطور که می‌دانید افراد بسیاری امروزه به معامله‌گری در فارکس روی آورده‌اند. در این میان آن‌ها دلایل متعددی را برای این کار برشمردند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نقدینگی زیاد؛
  2. بدون نیاز به سرمایه زیاد برای شروع؛
  3. غیر قابل دستکاری و کنترل؛
  4. هزینه های معاملاتی پایین؛
  5. بازار ۲۴ ساعته؛
  6. قدرت اهرم؛
  7. حساب دمو؛
  8. حجم معاملات نامحدود.
دلایل سرمایه گذاری در فارکس
سرمایه گذاری در فارکس دارای مزیت هایی زیادی مثل نقدینگی زیاد و سرمایه اولیه کم می باشد.

در ادامه مطلب درباره هر کدام از موارد بالا صحبت خواهیم کرد:

نقدینگی زیاد

نقدینگی زیاد فارکس یک مزیت است، به این معنی است که در شرایط عادی بازار، تنها با یک کلیک می‌توانید خرید و فروش کنید. بنابراین شما هرگز در یک معامله گیر نمی‌کنید. حتی می‌توانید پلتفرم معاملات آنلاین خود را طوری تنظیم کنید که پس از رسیدن به حد سود یا حد ضرری که معین کردید، معامله شما را به‌طور خودکار ببندد.جهت آشنایی با نقدینگی (Liquidity) در بازار فارکس مقاله نقدینگی چیست؟ را مطالعه کنید.

بدون نیاز به سرمایه زیاد برای شروع

شاید فکر کنید که شروع به عنوان یک معامله‌گر ارز سرمایه زیادی می‌خواهد. واقعیت این است که در مقایسه با معاملات سهام، بازار فارکس اینگونه نیست، زیرا بروکرهای آنلاین فارکس حساب‌های تجاری «مینی» و «میکرو» را ارائه می‌کنند که برخی از آنها حداقل ۵۰ دلار سپرده دارند. این امر باعث می‌شود که معاملات فارکس برای افراد معمولی که سرمایه اولیه معاملاتی زیادی ندارند، دردسترس‌تر باشند.

غیر قابل دستکاری و کنترل

بازار فارکس به اندازه‌ای نقد است که دستکاری در آن تقریبا غیرممکن می‌باشد. در واقع این بازار به قدری عظیم است و شرکت‌کنندگان زیادی دارد که هیچ نهادی نمی‌تواند قیمت آن را برای مدت طولانی کنترل کند.

در دنیای امروز که بیشتر مردم به دنبال جایی برای سرمایه گذاری هستند تا ارزش پول خود را حفظ کنند، استقبال از بازار فارکس بسیار بالا بوده است. نقدینگی زیاد، قابلیت افتتاح حساب آزمایشی و هزینه های معاملاتی پایین را می توان از مزیت های برجسته این بازار پر سود به شمار آورد.

هزینه های معاملاتی پایین

کار کردن در فارکس کارمزد (کمیسیون) آنچنان زیادی ندارد، به همین دلیل معامله‌گران حرفه‌ای و آنهایی که به دنبال معاملات متعدد هستند به این بازار علاقه دارند. همچنین اسپرد یا هزینه معامله در شرایط عادی فارکس کمتر از 0.1٪ است. برای تراکنش‌های بزرگ‌تر، اسپرد می‌تواند تا ۰.۰۷ درصد باشد. این مقادیر به طور کلی بسیار کم است.

هزینه های معاملاتی پایین بازار فارکس
هزینه های معاملاتی پایین جز مزیت هایی قابل توجه بازار فارکس است که باعث می شود افراد زیادی به سرمایه گذاری در بازار فارکس ترغیب شوند.

برای کاهش هزینه های معاملاتی در بازار فارکس باید اسپرد و کمیسیون تمامی حساب های بروکری که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید بررسی کنید.

بازار 24 ساعته

فارکس منتظر زنگ شروع نیست. از روز دوشنبه صبح در استرالیا تا تعطیلات بعد از ظهر جمعه در نیویورک، بازار فارکس فعال است. این امر برای کسانی که می‌خواهند به صورت پاره‌وقت معامله کنند، بسیار عالی است، زیرا می توانند زمان معامله را انتخاب کنند: صبح، ظهر، شب، هنگام صبحانه یا در خواب!

قدرت اهرم

در معاملات فارکس، یک سرمایه کوچک می‌تواند معامله بزرگی را رقم بزند. در واقع بروکرهای فارکس با در اختیار گذاشتن اهرم (لوریج) در اختیار معامله‌گران به آنها وام می‌دهند. لوریج به معامله‌گر این توانایی را می‌دهد که سود خوبی کسب کند و در عین حال ریسک را به حداقل برساند.

به عنوان مثال، یک بروکر فارکس ممکن است اهرم 50 به 1 را ارائه دهد، به این معنی که با سپرده 50 دلاری خود می‌تواند جفت ارزهایی تا 2500 دلار را بخرد یا بفروشد. البته به یاد داشته باشیم که لوریج یک شمشیر دولبه است. بدون مدیریت ریسک مناسب، درجه بالای آن منجر به زیان‌های بزرگ می‌شود.

حساب دمو

اکثر کارگزاری‌های فارکس حساب‌های «دمو» یا مجازی را برای تمرین ترید و ایجاد مهارت‌های تریدر، همراه با اخبار فارکس و نموداری در زمان‌های واقعی به آنها ارائه می‌دهند. این حساب‌های آزمایشی، برای کسانی که می‌خواهند قبل از افتتاح یک حساب معاملاتی واقعی و ریسک کردن پول واقعی، مهارت‌های معاملاتی خود را تقویت کنند، منابع بسیار ارزشمندی هستند. برای مطالعه بیشتر راجب حساب دمو به مقاله حساب دمو چیست؟ مراجعه کنید.

حجم معاملات نامحدود

برخلاف سایر بازارهای مالی، در فارکس شما می‌توانید در اندازه‌های کوچکتر لات (حجم معاملات) یا در اندازه‌های بزرگ معامله کنید.

آنچه در مقاله چرا باید در فارکس سرمایه گذاری کنیم، خواندیم:

همانطور که در این مقاله متوجه شدیم بازار فارکس یکی از پرطرفدارترین بازارهای مالی جهان است که به دلیل مزایای فراوان خود، طیف کثیری از مردم اعم از شرکت‌های مالی بزرگ تا دانشجویان و حتی زنان خانه‌دار را به خود جذب کرده است. در این میان از دلایل مهم سرمایه‌گذاری در فارکس می‌توان به نقدینگی زیاد، سرمایه اولیه کم، 24 ساعته بودن آن و … اشاره کرد. اما باید توجه داشته باشید که فعالیت در این بازار نیازمند تمرین زیاد و کسب تجربه و دانش بالا است.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران