خانه > مقالات > نقدینگی چیست؟ + نقدینگی (Liquidity) در بازار فارکس

نقدینگی چیست؟ + نقدینگی (Liquidity) در بازار فارکس

امتیاز:4.7

لیکوئیدیتی (Liquidity) که با نام‌های نقدینگی و نقدشوندگی نیز شناخته می‌شود، به قدرت نقد شدن و تبدیل به پول شدن معاملات یک بازار اشاره دارد. زمانی که شما در یک مارکت مثل فارکس معامله می‌کنید، هرچقدر که حجم موجود در بازار بیشتر باشد، نقدشوندگی آن بازار نیز بیشتر است. این نقدشوندگی کمک می‌کند خرید و فروش دارایی شما در کسری از ثانیه انجام شود و دیگر نیازی به ایستادن در صف خرید و فروش مانند بازارهای سهام ندارید. همچنین نقدشوندگی مهم‌ترین عامل در کاهش هزینه‌های معاملاتی مانند اسپرد و کمیسیون است. ما در مقاله نقدینگی چیست؟ همه نکات مهم درباره لیکوئیدیتی را به شما خواهیم گفت و این مسئله را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم. با ما همراه شوید.

نقدینگی یا Liquidity چیست؟

نقدینگی (Liquidity) چیست؟

لیکوئیدیتی به زبان ساده به میزان حجم معاملات که سبب نقد شدن برای معامله‌گران می‌شود اشاره دارد. فرض کنید که شما یک نماد معاملاتی را خریداری کرده‌اید، حالا می‌خواهید آن را بفروشید. اگر در لحظه‌ای که دکمه فروش را می‌زنید، درجا در همان قیمت و به صورت آنی از شما خرید شود، به معنای آن است که نقدشوندگی بازار بالاست، اما اگر زمان ببرد یا بخواهید منتظر خریدار سهم خود بمانید، به این معناست که نقدینگی و نقدشوندگی بازار پایین است. خوشبختانه گردش مالی در بازار فارکس به صورت روزانه حدود ۷ تریلیون دلار است که سبب می‌شود عموماً در بیشتر زمان‌ها معاملات شما به صورت آنی انجام شود. در این بازار، مارکت میکرها و بانک‌های بزرگی فعال هستند که میزان نقدینگی بسیار زیادی را به بازار تزریق می‌کنند.

مقایسه لیکوئیدیتی دارایی دیجیتال و فیزیکی

شاید بهترین محل مقایسه برای اهمیت لیکوئیدیتی، بازار دیجیتال و بازار فیزیکی باشد. بگذارید با یک مثال این موضوع را بیان کنیم: مثلاً اگر شما طلا که نقدینگی آن در تمامی بازارها بالاست را به صورت دیجیتال خریداری کرده باشید، (به عنوان مثال در نماد XAU/USD طلا را Buy کرده باشید) در هر آن و همچنین در هر ثانیه با قیمتی که پیش روی شماست با زدن دکمه فروش، دارایی شما نقد شده و در حسابتان خواهد بود. اما اگر طلا را به صورت فیزیکی خریداری کرده باشید، اولاً که قیمت لحظه‌ای برای شما محاسبه نمی‌شود. همچنین باید به صورت فیزیکی به یک خریدار مراجعه کنید و اگر شرایط مهیا باشد، خریدار آن را از شما می‌خرد.

مقایسه لیکوئیدیتی دارایی دیجیتال و فیزیکی
لیکوئیدیتی معیاری است که نشان میدهد چقدر ساده میتوانید یک دارایی را به پول نقد یا دارایی دیگری تبدیل کنید.

در بهترین شرایط، دارایی فیزیکی بین چند ساعت تا چند روز زمان می‌برد تا نقد شود. در ضمن دارایی‌های فیزیکی در قیمت‌های بالا نیز نقدشوندگی بدتری دارند. مثلاً شما ملکی به ارزش ۱۰ میلیارد دارید، نقدشوندگی این ملک ممکن است چند ماه زمان ببرد در حالی که نقدشوندگی ارزهای دیجیتال به همین میزان، در چند دقیقه انجام می‌شود. بنابراین اگر شما یک معامله‌گر هستید و دائم می‌خواهید خرید و فروش کنید و سرعت نقدشوندگی برایتان مهم است، باید حتماً با دارایی‌های دیجیتال این کار را انجام دهید، زیرا سرعت نقدشوندگی آن با هیچ روش دیگری قابل مقایسه نیست.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از ورود به هر سرمایه‌گذاری باید بدانید، میزان نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی آن است. هرچقدر بازاری که در آن وارد می‌شوید نقدشوندگی بالاتری داشته باشد، به این معناست که عمق بازار بیشتر، احتمال دست‌کاری در بازار کمتر و معاملات شما با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

لیکوئیدیتی بازار و لیکوئیدیتی دارایی چه هستند؟

لیکوئیدیتی بازار به میزان نقدینگی کلی بازار گفته می‌شود. مثلاً مشخصاً نقدشوندگی در بازار فارکس بسیار بیشتر از بازار سهام یا بازارهای ارز دیجیتال است. بنابراین وقتی صحبت از لیکوئیدیتی بازار می‌شود، به میزان حجم نقدینگی کل بازار اشاره می‌شود، اما در هر بازاری، ممکن است یک نماد یا سهام نقدشوندگی کمتر یا بیشتری نسبت به دارایی‌های دیگر داشته باشد. برای مثال میزان نقدشوندگی در EUR/USD از تمامی نمادهای بازار فارکس بیشتر است و با CHF/JPY قابل مقایسه نیست.

لیکوئیدیتی بازار و لیکوئیدیتی دارایی چه هستند؟
لیکوئیدیتی یک مفهوم مهم بازارهای مالی است که ما را در بازار پر التهاب فارکس کمک می کند.

نقدینگی زیاد در یک دارایی، کمک می‌کند هزینه‌های معاملاتی کاهش پیدا کند. یعنی در نمادهایی که نقدشوندگی بیشتری دارند، چون درخواست برای خرید فروش در قیمت‌های بهتر بسیار بالاتر است، به صورت خودکار اسپرد کاهش پیدا می‌کند و کمترین میزان اسپرد را پرداخت خواهید کرد. اما در نمادهایی با نقدشوندگی پایین‌تر، کارگزاری‌ها برای اینکه بتوانند خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل کنند گاهی مجبور می‌شوند اسپرد را بیشتر کنند تا معاملات انجام شود. پس اگر نقدشوندگی پایین باشد به این معناست که ممکن است هزینه‌های معاملاتی ناچاراً افزایش پیدا کند.

آنچه در مقاله لیکوئیدیتی خواندیم:

در مقاله نقدینگی چیست؟ مقاله به طور کامل با مفهوم لیکوئیدیتی (Liquidity) آشنا شدید و فهمیدیم که به نقدشوندگی بازار گفته می‌شود. به این معنا که هر زمان شما می‌خواهید دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید، این نقدشوندگی بازار است که تعیین می‌کند با چه سرعتی این کار انجام شود. در بازارهای فیزیکی عموما نقدشوندگی از چند ساعت تا چند ماه می‌تواند زمان‌بر باشد، اما در بازارهای دیجیتال بخصوص بازارهایی مانند فارکس که عمق بسیار زیادی دارند، نقدشوندگی در کسری از ثانیه انجام می‌شود و همین مسئله مهم‌ترین ویژگی است که بازار فارکس دارد. فارکس تقریباً بزرگ‌ترین بازار غیرمتمرکز جهان است که روزانه 7 تریلیون دلار گردش مالی دارد و بالاترین میزان نقدینگی در 24 ساعت را دارا می‌باشد.

سوالات متداول
بهترین بازار از نظر لیکوئیدیتی چیست؟
بازار فارکس را می‌توان بهترین بازار در دسترس از نظر نقدشوندگی دانست که سرعت نقدشوندگی آن کمتر از یک ثانیه است.
نقدینگی بازار فیزیکی بهتر است یا بازار دیجیتال؟
مسلماً نقدشوندگی بازارهای دیجیتال چندین برابر بازار فیزیکی است، پروسه نقد کردن در بازار فیزیکی بسیار پیچیده و زمان‌برتر است.
لیکوئیدیتی چیست؟
به میزان نقدشوندگی یک بازار لیکوئیدیتی گفته می‌شود، هرچقدر نقدشوندگی یک بازار بیشتر باشد، معامله در آن بازار برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بهتر خواهد بود.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران