خانه > مقالات > انواع چارت فارکس

انواع چارت فارکس

امتیاز:5

در فارکس، انواع مختلفی از نمودارهای قیمت وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان یک معامله‌گر فارکس، ضروری است که با تمام این نمودارهای قیمت متفاوت آشنا باشید، که ما به صورت مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. اما قبل از پرداختن به آنها، قابل ذکر است که در بین همه این نمودارهای قیمتی، برخی از آنها در بازار فارکس بسیار پرکاربردتر از سایرین هستند، مانند نمودار میله‌ای و شمعی. در ادامه همه نمودارهای فارکس را بررسی خواهیم کرد

انواع نمودار در فارکس

انواع چارت فارکس عبارتند از:

  1. نمودار میله ای فارکس (Bar Charts)؛
  2. نمودارهای خطی فارکس (Line Charts)؛
  3. نمودار شمعی فارکس (Candlestick Charts)؛
  4. نمودار تیک فارکس (Tick Charts)؛
  5. نمودار هیکن آشی و رنکو فارکس (Heiken-Ashi & Renko Charts).

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:

نمودار میله ای فارکس (Bar Charts):

نمودار میله‌ای به عنوان شناخته‌شده‌ترین نمودار قیمت در بازارهای مالی و به طور کلی دنیای معاملات در نظر گرفته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، نمودارهای میله‌ای از میله‌هایی تشکیل شده‌اند که عملکرد قیمت را در دوره زمانی انتخاب‌شده نشان می‌دهند. چنین نمودارهایی فقط از خطوط عمودی یا به اصطلاح میله‌ها تشکیل شده‌اند. به این ترتیب، هر میله معرف قیمت است. هر خط عمودی یک نقطه در سمت چپ و یک نقطه دیگر در سمت راست دارد. نقطه سمت چپ نشان‌دهنده قیمت باز شدن و نقطه سمت راست نشان‌دهنده قیمت بسته شدن است.

نمودار میله ای فارکس
نمودار میله‌ای به عنوان شناخته‌شده‌ترین نمودار قیمت در بازارهای مالی و به طور کلی دنیای معاملات در نظر گرفته می‌شود.

 

واضح است که هر خط جدید شروع مجدد قیمت نخواهد بود. در واقع، هر نوار جدید صرفاً از جایی که نوار قبلی متوقف شده است ادامه می‌یابد. و بقیه‌ی آن بستگی به حرکات قیمت دارد، چه نزولی و چه صعودی. اینگونه است که میله‌های بلندتر و کوتاه‌تر روی نمودار ایجاد می‌شوند.

نمودارهای خطی فارکس (Line Charts):

مزیت نمودار خطی، سادگی فوق‌العاده آن می‌باشد که نگاه کردن و درک این نمودار را بسیار ساده کرده است. این نمودار یک خط ساده است که قیمت را در هر نقطه زمانی در محور افقی نشان می‌دهد و بسته به دوره زمانی انتخاب شده می‌تواند متفاوت باشد.

نمودار خطی
مزیت نمودار خطی، سادگی فوق‌العاده آن می‌باشد.

به دلیل این سادگی به دست آوردن الگوهای کلی نیز بسیار آسان است. اگرچه، به دلیل ساده بودن، شاید برای معامله‌گران حرفه‌ای به عنوان نمودار اصلی قیمت، گزینه محبوبی نباشند.

نمودار شمعی فارکس (Candlestick Charts):

یکی دیگر از انواع چارت فارکس که به طور گسترده در بازارهای فارکس استفاده می‌شود، نمودار کندل استیک است. چنین نمودارهایی از شمع‌ها یا کندل‌هایی تشکیل شده‌اند. از نظر ظاهری، نمودارهای کندل بسیار شبیه به نمودارهای میله‌ای هستند، با این تفاوت که به جز قسمت اصلی بدنه، کندل‌ها دارای یک سایه (شدو) نیز هستند که به آن خواهیم پرداخت. یکی دیگر از شباهت‌های نمودار شمعی و میله‌ای این است که هر دو نشان‌دهنده قیمت‌های باز شدن و بسته شدن هستند، علاوه بر این، بالاترین و پایین‌ترین قیمت در هر نقطه زمانی معین در دوره زمانی کلی را نشان می‌دهند.

نمودار شمعی فارکس
نمودار شمعی فارکس از شمع‌ها یا کندل‌هایی تشکیل شده‌اند.

اما بدنه و سایه کندل چیست؟ بدنه شمعدان در واقع قیمتی است که از باز تا بسته اتفاق می‌افتد. بسته به حرکت منفی یا مثبت بازار (صعودی – نزولی)، رنگ بدنه ممکن است به ترتیب قرمز یا سبز باشد. سایه‌های کندل یا شدوها نیز اساسا بالاترین و پایین‌ترین قیمت را مشخص می کنند. بنابراین، سایه می‌توانند به عنوان نشانه‌ای در مورد اینکه قیمت ممکن است در آینده به کجا برسد، در نظر گرفته شود.

نمودار تیک فارکس (Tick Charts):

اکنون به تیک‌ها می‌رسیم. برخلاف بقیه نمودارها، نمودارهای تیک نشان‌دهنده عملکرد قیمت نیستند و بر اساس فواصل زمانی تشکیل نمی‌شود.

نمودارهای تیک یک نوار جدید متشکل از داده‌های مربوط به حجم یا تعداد تراکنش‌ها را پس از گذشتن از یک فاصله زمانی معین نشان می‌دهند. این نمودارها اطلاعات بسیار ارزشمندی را در رابطه با اقدامات و معاملات انجام‌شده در بازار به معامله‌گران ارائه دهند.

نمودار هیکن آشی و رنکو فارکس (Heiken-Ashi & Renko Charts):

آخرین مورد از انواع چارت فارکس، دو نسخه ژاپنی هستند. نمودارهای Heiken-Ashi بسیار شبیه به نمودارهای کندل استیک است. در واقع، بسیاری آن را نسخه ژاپنی کندل استیک می‌دانند، با این تفاوت که نمودار هیکن آشی بسیار ساده‌تر هستند. در واقع Heiken-Ashi به جای ثبت همه قیمت‌ها، حرکات قیمت را در محدوده ثبت می‌کند. بنابراین داده‌های نهایی آن بسیار روان‌تر هستند.

نمودارهای رنکو نیز بسیار شبیه به نمودارهای کندل استیک است، با این تفاوت که به جای کندل از رنکو که ژاپنی است استفاده می‌کنند. این آجرها در نهایت نمودار قیمت متراکم‌تری را ارائه می‌دهند. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند نمودارهای رنکو داده‌های بهتری را با توجه به سطوح حمایت و مقاومت ارائه می دهند.

آنچه در مقاله انواع چارت فارکس خواندیم:

در این مقاله متوجه شدیم که انواع مختلفی از نمودارهای فارکس وجود دارد. هر نوع دارای ویژگی‌های خاص و در نتیجه مزایای خود هستند. اگرچه برخی از نمودارها در فارکس و معاملات بیشتر شناخته شده‌اند، اما به عنوان یک معامله‌گر فارکس باید تقریباً با همه آنها آشنا باشید. در این میان محبوب‌ترین نمودار برای معامله‌گران، نمودار کندل استیک است که جزئیات بیشتری را از رفتار قیمت به معامله‌گران نشان می‌دهد.

و البته بهترین راه همیشه ساده نیست. گاهی اوقات برای درک بهتر الگوهای بازار باید نوع متفاوتی از نمودار را انتخاب کنید. البته نمودارهای متعددی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در اینجا به شش نمودار پرداختیم که در بازار فارکس کاربرد بیشتری دارند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران