خانه > مقالات > هیکن آشی چیست؟ + فرمول کندل هیکن آشی

هیکن آشی چیست؟ + فرمول کندل هیکن آشی

امتیاز:5

هیکن آشی (Heikin Ashi) نوعی کندل شبیه به کندل استیک معمولی است، با این تفاوت که به آن میانگین قیمت اضافه شده، اما نقطه باز یا بسته شدن کندل، در رسم آن تاثیر ندارد. هیکن آشی مانند کندل استیک توسط تحلیلگران ژاپنی اختراع شده است. این کندل نمای بهتری از حرکت روندها به ما می‌دهد و تا حد زیادی نویزها را کاهش می‌دهد. ما در این مقاله به صورت کامل هیکن آشی و روش استفاده از آن را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

هیکن آشی چیست؟

هیکن آشی چیست؟

هیکن آشی نوعی کندل با ظاهری شبیه کندل استیک است، اما تفاوت‌هایی نیز دارد. در کندل استیک معمولی یک قیمت باز شدن و بسته شدن داریم که شکل کندل را می‌سازند، اما در هیکن آشی شکل هر کندل بر اساس کندل قبلی آن شکل می‌گیرد و میانگین حرکت قیمت را نشان می‌دهد. به همین دلیل ظاهر کندل هیکن آشی کاملاً متفاوت است. برای درک بهتر هیکن آشی باید به فرمول آن رجوع کنیم.

فرمول کندل هیکن آشی

فرمول کندل هیکن آشی را در ادامه آورده‌ایم. لطفاً به مدل محاسبه آن دقت کنید:

Close = (open + high + low + close) / 4

 ۴ ÷ (قیمت باز شدن Open + قیمت بسته شدن Close + بالاترین قیمت High + پایین‌ترین قیمت Low) = قیمت Close هر کندل

High = maximum of high, open, or close (whichever is highest)

بالاترین قیمت ثبت شده = سقف یا High

Low = minimum of low, open, or close (whichever is lowest)

کف یا Low= پایین‌ترین قیمت ثبت شده

Open = (open of previous bar + close of previous bar) / 2

 ۲ ÷ (قیمت باز شدن کندل قبلی + قیمت بسته شدن کندل قبلی) = قیمت Open کندل جدید

کندل استیک معمولی فرمول ندارد. هر جا قیمت کندلی قبلی بسته شود، کندل جدید باز می‌شود و هر جا که تایم فریم تمام شود، کندل بسته می‌شود. سایه‌ها هم نتیجه بالاترین و پایین‌ترین قیمت مشاهده‌شده در طی زمان یا همان تایم فریم کندل است.

نمودار هیکن آشی
هیکن آشی به نوع خاصی از کندل استیک‌ها اشاره دارد که در محاسبات خود از میانگین‌گیری استفاده می‌کند.

در اینجا تصویر هیکن آشی و کندل استیک معمولی را به شما نشان می‌دهیم تا تفاوت را بهتر درک کنید.

 

همانطور که می‌بینید، هیکن آشی نمودار ساده‌تری است و روند بدون نویزتری دارد که ترند را بهتر به شما نمایش می‌دهد. البته این را دقت کنید که در کندل استیک زمانی که می‌خواهید یک معامله را باز کنید، (مثلاً در پایان یک کندل) دقیقاً همان‌جا باز می‌شود، اما در هیکن آشی ممکن است محل باز شدن متفاوت باشد، زیرا قیمت در هیکن آشی دقیقاً روی کندل حرکت نمی‌کند و به دلیل اینکه کندل‌ها طی یک فرمول از میانگین قیمت کندل قبلی پیروی می‌کنند، بنابراین اختلاف ایجاد می‌شود.

کاربرد کندل های هیکن آشی

هیکن آشی هم مانند کندل استیک، کاربرد تحلیلی در بازار دارد، با این تفاوت که میانگین قیمت را نشان می‌دهد. این میانگین قیمت کمک می‌کند که میزان نوسان و نویز بازار کم شود و بازار را با کمترین نوسان اضافی ببینید. وقتی که نوسان‌ها حذف می‌شوند روندها را به لحاظ بصری بهتر خواهید دید و حتی برخی از اندیکاتورها عملکرد دقیق‌تری دارند. البته مدل کار کردن هیکن آشی کمی متفاوت است. کاربرد دیگر هیکن آشی این است که از روی مدل کندل‌ها هم می‌توانید درباره بازار قضاوت داشته باشید.

 

نمودارهای Heikin Ashi اطلاعات قیمت واقعی را به صورت مبهم نشان می‌دهد. قیمت بسته شدن که برای بسیاری از معامله‌گران مهم است، روی کندل‌های Heikin Ashi نمایش داده نمی‌شود و فقط میانگین قیمت بسته شدن را می‌بینید. اما همان میانگین قیمت کمک می‌کند تا شما به راحتی روندها را شناسایی کنید.

کندل های بدون سایه در هیکن آشی

در نمودار هیکن آشی، گاهی کندل‌هایی به وجود می‌آیند که هیچ‌گونه سایه‌ای در یک طرف ندارند. در مدل نزولی آنها در بالا بدون سایه و در زیر سایه دارند.در عکس زیر می‌توانید نمونه آن را ببینید:

کندل های بدون سایه در هیکن آشی

در کندل‌های صعودی، سایه‌ فقط در بالا وجود دارد. این نوع کندل‌ها نشانه روند قوی هستند که می‌توانند مسیر خود را با قدرت بیشتری ادامه دهند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کندل ها می توانید مقاله انواع الگو کندل استیک را مطالعه کنید.

کندل های با بدنه کوچک در هیکن آشی

در چارت هیکن آشی وقتی بدنه‌های کوچک با سایه‌های بلند پدید آیند، نشانه بی‌تصمیمی و نوسان زیاد در بازار است، به همین دلیل اینجا باید احتیاط کنید که معامله باز نکنید یا اگر ترس از تغییر روند دارید، استاپ قرار دهید، چون ممکن است روند عوض شود.

کندل های با بدنه کوچک در هیکن آشی
اگر هیکن آشی، با کندل‌هایی با بدنه کوچک و سایه‌های بالا و پایین ظاهر شود، این امر نشان‌دهنده تغییر روند است.

بنابراین شما باید تا شروع روند جدید و تشکیل یک کندل قدرتمند هیکن آشی صبر کنید.

مزایا و معایب کندل هیکن آشی

هیکن آشی همان‌طور که توضیح دادیم یکی از کندل استیک‌هایی است که تا حد زیادی نویز بازار را حذف می‌کند اما اگر می‌خواهید درباره مزایا و معایب آن بیشتر بدانید به جدول زیر مراجعه کنید:

مزایا معایب
نویز بازار را حذف می‌کند با اندیکاتورهای سرعتی سازگار نیست
روند را بهتر و ساده‌تر نشان می‌دهد برای اسکلپ و معاملات سریع مناسب نیست
برای مبتدیان بسیار مناسب است قیمت بسته شدن آن مهم نیست
نمایش میانگین قیمت و روند آن

دانلود و نصب اندیکاتور هیکن آشی

هیکن آشی در چارت‌هایی مانند تریدینگ ویو، به صورت پیش فرض وجود دارد، اما در متاتریدر نیست.

دانلود و نصب اندیکاتور هیکن آشی
اندیکاتور هیکن آشی مسیر حرکتی چارت با ترسیم کندل ها را شناسایی می کند.

برای استفاده از متاتریدر هیکن آشی باید به سایت MQL بروید، در بخش جستجو، کلمه Heikin Ashi را سرچ کنید، متاتریدر خود را باز نمایید، سپس روی آن کلیک نمایید تا به صورت خودکار روی متاتریدر شما نصب شود.

چگونه با هیکن آشی معامله کنیم؟

روش‌های مختلفی برای ترید کردن با هیکن آشی وجود دارد، حتی خیلی از استراتژی‌های معمول را می‌توان با کندل هیکن آشی تطبیق داد. ترکیب هیکن آشی با اندیکاتورهای اشباع در تایم فریم‌های بالا عموماً جواب می‌دهد. مثلاً شما می‌توانید هیکن آشی را با RSI ترکیب کنید و به تایم فریم 5 دقیقه بروید، سپس نقاط حمایت و مقاومت بازار را شناسایی کنید. زمانی که بازار به یک منطقه مهم مقاومتی و حمایتی رسید، منتظر باشید که RSI نیز سیگنال ورود در منطقه اشباع را ارائه کند، سپس صبر کنید تا هیکن آشی اولین کندل خود را هماهنگ با مسیر روند جدید بسازد. اگر کندلی که هیکن آشی می‌سازد، مثلاً یک کندل نزولی بدون سایه باشد، قدرت بسیار زیادی خواهد داشت و با خیال راحت می‌توانید وارد معامله شوید.

آنچه در مقاله هیکن آشی چیست خواندیم:

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید، هیکن آشی یک نمودار از نوع کندل استیک بوده که نوع محاسبه آن متفاوت است. مدل محاسبه آن به این شکل است که میانگین قیمت را نشان می‌دهد و از روی قیمت کندل قبلی محاسبه می‌شود. ویژگی بسیار مثبتی هیکن آشی، حذف کردن نویزهای بازار است که از این طریق می‌تواند به شکل بسیار بهتری روندها را به شما نمایش دهد. البته اشکال هیکن آشی در این است که مناسب اندیکاتورهای سرعتی و همچنین اسکالپ کردن نیست.

سوالات متداول
بزرگ‌ترین اشکال هیکن آشی چیست؟
بزرگ‌ترین مشکل هیکن آشی این است که قیمت در حال نمایش، آن قیمت واقعی نیست که اگر شما معامله باز کنید، اوردر شما هم در آن باز شود.
بهترین ویژگی هیکن آشی چیست؟
بهترین مزیت هیکن آشی این است که شما از طریق آن نویز بازار را حذف کرده و روند را خیلی ساده‌تر و نرم‌تر مشاهده می‌کنید.
آیا هیکن آشی قابل اطمینان است؟
Heikin Ashi یک نمودار بسیار قابل اعتماد است که نتایج دقیقی را ارائه می‌دهد. از داده‌های تاریخی استفاده می‌کند که کاملاً قابل اعتماد هستند. این نمودار، نشانگر نویز بازار را فیلتر، اصلاحات کوچک را کاهش و سیگنال‌ها را شفاف‌تر می‌کند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران