خانه > مقالات > انواع قراردادهای مالی

انواع قراردادهای مالی

امتیاز:4.7

قرارداد مالی به انواعی از توافقنامه‌های مختلف گفته می‌شود که بر اساس شرایط متفاوت ارائه می‌شود و هرکدام می‌توان دلایل خاص خود را داشته باشند. قرارداد مالی همیشه به صورت برگه امضا شده نیست، مثلاً قراردادهای فیوچرز در بازارهای مالی شامل یک سری قوانین مشخص و از پیش تعین‌شده است که برای همه افرادی که در فیوچرز معامله می‌کنند صدق خواهد کرد.

انواع قراردادهای مالی

قرارداد مالی چیست؟

در هر نوع تجارتی، یک مدل قرارداد مالی وجود دارد، چه در فارکس، چه در بازار آتی یا فیوچرز عملاً شما در حال معامله بر اساس قرارداد مالی مشخص‌شده از طرف سازمان‌های ناظر بازار هستید. شاید لازم نباشد در بیشتر موارد این قراردادها را امضا کنید، اما به طور کلی ثبت نام شما در هر بازار معاملاتی به منزله پذیرش قوانین و قرارداد مالی آن بازار تلقی می‌شود.

انواع قراردادهای مالی

همان‌طور که گفتیم هر بازار می‌تواند قراردادهای مالی خاص خودش را داشته باشد، عموماً معامله‌گران با قراردادهای زیر مواجه هستند:

  • قرارداد آتی؛
  • قرارداد سواپ؛
  • قرارداد آپشن.

البته به طور کلی صدها مدل مختلف قراردادهای مالی وجود دارد که ما فقط قراردادهای مهمی که کاربران فارکس و تریدرها با آن‌ها کار می‌کنند را آورده‌ایم.

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی یا همان فیوچرز به نوع قراردادی اشاره دارد که مدل آن بر اساس یک تاریخ سررسید مشخص است که در واقع نوع توافق بین خریدار و فروشنده را شامل می‌شود. در قرارداد آتی قیمت خرید یا فروش و تاریخ آن از قبل مشخص است، اما در زمان سررسید یا تحویل ممکن است قیمت خرید تضمینی اولیه تغییر کند و همین مسئله باعث سود کردن معامله‌گران است.

قرارداد آتی چیست؟
در قرارداد آتی می‌توانید کالایی را با مشخصات معین در زمان حال به فروش برسانید.

فرض کنید شما در یک قرارداد آتی می‌پذیرید که یک کالا یا دارایی معاملاتی را ۱ ماه بعد به قیمت ۱۰۰۰ تومان از فروشنده بخرید، درست یک ماه بعد شما زمان سررسید تاریخ باید ۱۰۰۰ تومان را به فروشنده پرداخت کنید، حالا اگر قیمت واقعی کالا یا نمادی که خریده‌اید بیشتر از ۱۰۰۰ تومان شده پس شما سود کرده‌اید ولی اگر کمتر شده شما دچار ضرر شده‌اید. به این مدل معاملات، معاملات آتی یا فیوچرز گفته می‌شود.

قرارداد سواپ

سواپ یا همان بهره شبانه نیز نوع دیگری از قرارداد است که بر اساس فرمول نرخ بهره بین بانکی محاسبه می‌شود. به طور کلی سه مدل سواپ وجود دارد، یکی سواپ نرخ بهره، سواپ ارزی و سواپ کالا که هرکدام را به صورت جداگانه برای شما توضیح خواهیم داد:

  • سواپ نرخ بهره: سواپ نرخ بهره که ساده‌ترین مدل سواپ است به تبادل نرخ بهره وام‌ها با یکدیگر گفته می‌شود، وقتی یک طرف قرارداد، وام با بهره ثابت و بدهی متغیر دارد، می‌تواند وامش را با طرف دو معامله که وام با بدهی ثابت و بهره متغیر دارد عوض کند.
  • سواپ ارزی: این قرارداد مناسب طرف‌هایی است که وام آن‌ها با بازپرداخت ارزی متفاوت است این دو نفر می‌توانند وام‌های خود را با یکدیگر سواپ کنند.
  • سواپ کالا: به مبادله جریان نقدی بر اساس قیمت یک کالای مبنا، سواپ کالا گفته می‌شود.
قرارداد مالی در بازارهای مالی به قراردادی بین دو یا چند طرف یک معامله گفته می‌شود که باید هنگام انجام معامله به آن پایبند باشند. قراردادها شامل موارد تجارت مالی یا تجارت الکترونیک و یا حتی سفته‌بازی نیز می‌شود.

قرارداد آپشن

این مدل قرارداد بسیار شبیه به قرارداد آتی است، با این تفاوت که در زمان سررسید، می‌توان خرید یا فروش انجام نداد و در واقع انجام معامله اختیاری است.

قرارداد آپشن
بر اساس قرارداد آپشن (Options Contract) فرد معامله‌گر می تواند در یک تاریخ مشخص شده، یک دارایی را با قیمتی از پیش تعیین‌شده بخرد یا بفروشد.

اگر حس می‌کنید که در زمان سررسید قیمت قرارداد کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید یک معامله Put Option داشته باشید که اختیار فروش است و هم می‌توانید یک Call Option داشته باشید که قرارداد اختیار خرید محسوب می‌شود. اگر علاقه‌مند به مطالعه قرارداد اختیار معامله در بازارهای مالی را دارید کلیک کنید.

قرارداد هج یا کاهش ریسک

قرارداد هج یا پوشش ریسک به روش‌هایی اشاره دارد که سبب کاهش ریسک معاملات دیگر می‌شود. مثلاً زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند یک قرارداد خرید ببندند که در آن دلار را بابت خرید یک کالا به یوان چین تبدیل می‌کنند، تا زمانی که آن کالا به دست آن‌ها برسد و بفروشند تا دوباره دلار به دست بیاورند، برای جلوگیری از ضرر کاهش ارزش یوان، طی یک قرارداد دیگر دلار می‌خرند. این کار بدین دلیل است که در صورت کاهش قیمت یوان در برابر دلار، قیمت دلاری که در برابر یوان خریده‌اند، حفظ شود. معامله‌گران در فارکس هم چنین کاری را برای کاهش ریسک معاملاتی خود انجام می‌دهند. روش‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پوشش ریسک بسیار متنوع و پیچیده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق پوشش ریسک مقاله صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) چیست؟ را مطالعه کنید.

آنچه در مقاله انواع قراردادهای مالی خواندیم:

در مقاله انواع قراردادهای مالی شما با انواع مهم‌ترین قراردادهای مالی آشنا شدید و فهمیدید که هر قرارداد مالی چطور کار می‌کند. به طور کلی صدها قرارداد مالی مختلف در بازارهای فیزیکی و دیجیتال وجود دارد که ممکن است کاربری‌های متفاوتی داشته باشند، اما عموماً معامله‌گران با چهار نوع قرارداد مالی مواجه هستند که در بالا ذکر کردیم. نکته مهم در معامله کردن این است که تمامی جزئیات مهم قرارداد مالی که در آن معامله می‌کنید را بدانید.

سوالات متداول
مهم‌ترین قراردادی که معامله‌گران فارکس با آن روبه‌رو هستند؟
قراردادهای سواپ و همچنین قراردادهای فیوچرز مهم‌ترین نوع قراردادهای مالی است که تریدرهای فارکس با آن‌ها سروکار دارند.
قرارداد فیوچرز یا آتی چیست؟
قرارداد فیوچرز یا قرارداد آتی به نوع قراردادی گفته می‌شود که سررسید و قیمت مشخصی دارد که معامله در آن شرایط باید انجام شود.
پیروی از قوانین قرارداد مالی در حوزه دیجیتال چطور است؟
زمانی که شما در یک بازار ثبت نام می‌کنید و معاملات را انجام می‌دهید به این منزله است که قوانین آن را پذیرفته‌اید و حتماً لازم نیست که قرارداد فیزیکی را امضا کنید.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران