خانه > مقالات > صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) چیست؟

صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) چیست؟

صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) به صندوقی گفته می‌شود که همیشه بخشی از سرمایه‌گذاری آن در جهتی خلاف سرمایه‌گذاری اصلی است تا از این طریق بتواند ریسک احتمالی روی بخش اصلی سرمایه‌گذاری را پوشش دهد. در این نوع صندوق‌ها تصمیم‌گیرندگان مدام شرایط را کنترل می‌کنند و بجای خروج از معاملات (هنگامی که بازار به نفعشان نیست)، در جهت خلاف روند اصلی، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) چیست؟

پوشش ریسک یا Hedge Fund چیست؟

به طور کلی پوشش ریسک یا هج کردن، به نوعی معامله گفته می‌شود که سرمایه‌گذار کاملاً خلاف دارایی که دارد، معامله باز می‌کند تا در صورت پیش رفتن بازار در خلاف جهت مدنظر او، بخشی از ریسک معامله اصلی خود را کاهش دهد. هج کردن در تمامی بازارها رخ می‌دهد. مثلاً فرض کنید که در فارکس، یک معامله در EUR/USD باز کرده‌اید، اما معامله خلاف روند شما پیش می‌رود و شما نمی‌خواهید از آن خارج شوید. بنابراین شما باید یک معامله دیگر خلاف روند معامله اصلی خود یا روی همین نماد یا روی نمادهایی با Correlation کاملاً منفی نسبت به تحلیل یورو به دلار EUR/USD ایجاد کنید تا ریسک شما به این ترتیب کاهش پیدا کند.

پوشش ریسک یا Hedge Fund چیست؟
از مزیت های مهم صندوق های پوشش ریسک (Hedge Fund) کارمزد ۲ درصد ثابت از دارایی صندوق می باشد

انواع صندوق‌های پوشش ریسک

روش‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پوشش ریسک بسیار متنوع و پیچیده است. خود این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را به شما توضیح خواهیم داد.

صندوق‌های پوشش ریسک عبارت اند از:

  • صندوق پوشش ریسک سرمایه‌گذاری کلان؛
  • صندوق سرمایه‌گذاری ارزش نسبی؛
  • صندوق مدیریت فعال سرمایه‌گذاری.

یکی از روش های مناسب برای مدیریت ریسک در فارکس استفاده از صندوق های پوشش ریسک(Hedge Fund) می باشد. در ادامه ویژگی های هر یک از صندوق ها را بررسی می کنیم:

صندوق پوشش ریسک سرمایه‌گذاری کلان

این صندوق‌ها تمرکز بالایی بر معاملات کلان سهام در کشورهای بزرگ دارن. آن‌ها برای پوشش ریسک معاملات خود عموماً اقدام به فروش قرضی سهام یا شاخص‌های Overvalued می‌کنند که بیش از حد ارزش‌گذاری شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری ارزش نسبی

چنین صندوق‌هایی از اسپرد و حتی اختلاف قیمت نمادهای معاملاتی در لحظات کوتاه و موقت استفاده می‌کنند، اما چون حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها در حد چندین میلیون دلار است سودهای بزرگی را کسب می‌کنند.

صندوق مدیریت فعال سرمایه گذاری

این صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی با پتانسیل بالا را شناسایی کرده، سهام آن‌ها را می‌خرند و سعی می‌کنند که با تغییرات در شرکت، ارزش سهام آن‌ها را افزایش می‌دهند. برای نمونه می‌توان به وارن بافت اشاره کرد که از همین سبک سرمایه‌گذاری برای رسیدن به ثروت نجومی خود استفاده می‌کرد.

صندوق پوشش ریسک چطور کار می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم این صندوق‌ها ممکن است استراتژی‌های پیچیده و متفاوتی را داشته باشند. برای مثال ممکن است از رقابت بین دو غول بزرگ در یک صنعت استفاده کنند، سهام شرکت اصلی که پیش‌بینی می‌کنند رقیب خود را شکست دهد خریداری کرده و برای پوشش ریسک، سهام شرکت مقابل را نیز به میزان کمتر می‌خرند. البته دائماً در هر بالا و پایین شدن سهام شرکت دوم، اقدام به فروش و خرید دوباره می‌کنند تا از پوشش ریسک خود نیز سود ببرند.

صندوق پوشش ریسک چطور کار می‌کنند؟
رسالت تمامی صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge Fund)، افزایش بازده سرمایه‌گذاران و حذف ریسک است.

روش عمده دیگری که صندوق‌های پوشش ریسک استفاده می‌کنند، استفاده از رویدادهاست. مثلاً این شرکت‌ها در یک صنعت مانند نفت و گاز سرمایه‌گذاری بلند مدت کرده‌اند، اما هر رویدادی که سبب افت قیمت این صنعت و کاهش ارزش شرکت‌های آن شود، باعث خواهد شد تا برای پوشش ریسک مدام خریدهایی خلاف جهت آن صنعت انجام دهند.

به صندوق‌هایی که از طریق ایجاد معاملات خلاف دارایی‌های اصلی سعی دارند تا ریسک‌ها را کاهش داده و آن‌ها را پوشش دهند، صندوق‌های پوشش ریسک می‌گویند.

ویژگی‌های مهم صندوق‌های پوشش ریسک

صندوق‌های پوشش ریسک ویژگی‌های مختلفی دارند که هنگام سرمایه‌گذاری در آن‌ها باید به صورت کامل به این موارد تسلط داشته باشید. مثلاً کارمزد آن‌ها بسیار بالاست و حدود 20% از سود خود را باید به صندوق برگردانید. مسئله بعدی در صندوق‌های پوشش ریسک این است که نقدشوندگی آن‌ها پایین است، به این دلیل که صندوق در حال سرمایه‌گذاری بلند مدت پوششی است. پس شما نمی‌توانید هر زمان که خواستید سرمایه خود را از این صندوق خارج کنید، بلکه باید طی زمان‌های اعلامی از طرف شرکت این کار را انجام دهد.

مسئله بعدی در صندوق‌های پوشش ریسک، نیاز داشتن به سرمایه‌گذاری بالاست. عموماً میزان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید بسیار بالا باشد و نمی‌توانید با سرمایه کم در آنها سرمایه‌گذاری کنید، رویه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کاملاً متفاوت با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است، پس چنین صندوق‌هایی، بیشتر مناسب سرمایه‌گذاری شرکت‌هاست.

بزرگ‌ترین صندوق‌های پوشش ریسک جهان کدام هستند؟

اگر سرمایه کلانی دارید و می‌خواهید در یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های پوشش ریسک جهان سرمایه‌گذاری کنید، فهرستی از آن‌ها را در ادامه به شما ارائه خواهیم کرد:

  1. صندوق پوشش ریسک سیتادل؛
  2. صندوق پوشش ریسک بریج واتر آشویتس؛
  3. صندوق پوشش ریسک دی‌ای شاو؛
  4. صندوق پوشش ریسک رنسانس تکنولوژیز؛
  5. صندوق پوشش ریسک ای کیو آر کپیتال.

این 5 صندوق سرمایه‌گذاری که عموماً آمریکایی هستند را می‌توان بزرگ‌ترین صندوق‌های پوشش ریسک جهان دانست که سرمایه‌گذاری‌های موفقی دارند.

مزایا و معایب صندوق پوشش ریسک

این صندوق‌ها مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که قبل از سرمایه‌گذاری بد نیست آنها را بدانید:

مزایای صندوق پوشش ریسک معایب صندوق پوشش ریسک
داشتن بازدهی بالا نقدشوندگی پایین
متنوع سازی دارایی‌های مالی هزینه‌های بالا
ریسک پایین
مدیریت کارآمد و حرفه‌ای برای سرمایه‌های کلان

آنچه در مقاله صندوق پوشش ریسک خواندیم:

در مقاله صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) با صندوق پوشش ریسک آشنا شدیم. دارایی این صندوق‌ها به صورت پوشش ریسک با تکنیک‌های بسیار پیچیده مدیریت می‌شود و نیازمند سرمایه‌های کلان است. مدیریت این صندوق‌ها بسیار پیچیده است و نقدشوندگی آن‌ها کمتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمول می‌باشد.

سوالات متداول
صندوق پوشش ریسک مناسب چه افرادی است؟
سرمایه‌گذاران کلان و شرکت‌های بزرگ عموماً در شرکت‌های صندوق پوشش ریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند.
تفاوت بین صندوق سرمایه‌گذاری و صندوق پوشش ریسک چیست؟
صندوق سرمایه‌گذاری ویژه سرمایه‌گذاران خرد، ولی صندوق‌های پوشش ریسک مناسب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کلان است.
صندوق‌های پوشش ریسک در چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟
این صندوق‌ها عموماً در بخش سهام و بازارهای بورس بزرگ جهان سرمایه‌گذاری خود را انجام می‌دهند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران