خانه > مقالات > پیپ در فارکس چگونه محاسبه می شود؟

پیپ در فارکس چگونه محاسبه می شود؟

پیپ کوچک‌ترین حرکت قیمت است که نرخ یک ارز می‌تواند انجام دهد. در فارکس بسیار مهم است که بدانید چگونه پیپ را محاسبه کنید تا بتوانید میزان معامله خود را ببینید و بر اساس سرمایه خود سود کسب کنید. در این مطلب راجع به پیپ و نحوه محاسبه آن بیشتر خواهیم آموخت:

نحوه محاسیه پیپ

پیپ در فارکس چیست؟

با یک مثال ساده، پیپ را بررسی خواهیم کرد: همانطور که می‌دانید جفت ارزهای اصلی تا چهار رقم اعشار قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین، یک پیپ آخرین رقم اعشار (چهارم) و معادل یک درصد است.

پیپ در فارکس چیست؟
پیپ برابر است با یک صدم سنت

پس کوچک‌ترین حرکت واحدی که جفت ارز USD/CAD می‌تواند انجام دهد یک پیپ یا ۰.۰۰۰۱ دلار است. برای مثال، اگر ارزی ۱.۲۳۴۵ ارزش دارد، یک تغییر پیپ آن ۱.۲۳۴۶ خواهد بود.

نحوه اندازه گیری پیپ در فارکس

پیپ ها در فارکس با مشاهده حرکات نرخ ارز اندازه‌گیری می‌شوند. اکثر جفت ارزها از چهار اعشار استفاده می‌کنند، بنابراین هر یک درصد تغییر در رقم چهارم بعد از اعشار برابر با یک پیپ خواهد بود. از آنجایی که یک پیپ کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری برای تفاوت بین اسپرد ASK/BID در خرید و فروش ارز است، پیپ به طور کلی برابر با ۰.۰۰۰۱ می‌باشد.

نحوه محاسبه پیپ برای فارکس

ارزش پیپ به چیزهای زیادی مانند ارزش تجاری ارز، نرخ مبادله و نوع جفت ارز بستگی دارد. اگر USD دومین ارز (ارز مظنه) در جفت ارز شما باشد برای مثال جفت ارز EUR/USD. در این حالت، ارزش یک پیپ اینگونه محاسبه می‌شود که ارزش معامله (اندازه لات) را در ۰.۰۰۰۱ ضرب کنید.

نحوه محاسبه پیپ برای فارکس
ارزش پیپ به چیزهای زیادی مانند ارزش تجاری ارز، نرخ مبادله و نوع جفت ارز بستگی دارد.

اگر ارزش معاملاتی شما ۱۰۰۰۰ یورو بود، آن عدد را در ۰.۰۰۰۱ ضرب می‌کنید، بنابراین ارزش پیپ ۱ دلار است. بنابراین، اگر ۱۰۰۰۰ یورو در برابر دلار آمریکا با قیمت ۱.۰۷۰۱ خریداری کنید و آن را به ۱.۰۷۱۱ بفروشید، ۱۰ دلار سود خواهید داشت یا ۱۰ پیپ!

اگر USD اولین ارز (ارز پایه) در جفت ارز شما باشد، برای مثال جفت ارز USD/CAD. در این صورت، باید اندازه پیپ را بر نرخ مبادله تقسیم کنید و آن عدد را در ارزش معاملاتی خود ضرب کنید. فرض کنید نرخ مبادله برای این جفت ارز ۱.۲۸۲۹ است و شما یک اندازه استاندارد لات دارید (۱۰۰۰۰۰). پس شما باید ۰.۰۰۰۱ را بر ۱.۲۸۲۹ تقسیم کنید و عدد را در ۱۰۰۰۰۰ ضرب کنید، که به شما یک مقدار پیپ ۷.۷۹ دلار می‌دهد. بنابراین، اگر ۱۰۰۰۰۰ دلار آمریکا در برابر دلار کانادا با نرخ ۱.۲۸۲۹ خریداری کنید و آن را با ۱.۲۸۳۰ بفروشید، سود یک پیپ یا ۷.۷۹ دلار خواهید داشت.

نکته:‌ در نظر داشته باشید که ین ژاپن دارای دو عدد بعد از اعشار برای جفت ارزها است. در این موارد، ارزش پیپ ۱/۱۰۰ می‌باشد.

فرمول محاسبه پیپ در فارکس

از آنجایی که هر ارز ارزش نسبی خاص خود را دارد، لازم است ارزش یک پیپ برای آن جفت ارز خاص محاسبه شود. در مثال زیر از اعلام قیمت با ۴ رقم اعشار استفاده می‌کنیم. برای توضیح بهتر محاسبات، نرخ ارز به صورت یک نسبت بیان می‌شود (یعنی EUR/USD در ۱.۲۵۰۰ به صورت  ۱ EUR / 1.2500 USD نوشته می‌شود). به عبارت دیگر یک یورو به اندازه ۱/۲۵۰۰ دلار ارزش دارد.

به عنوان مثال ارزش USD/CAD را در نظر بگیرید:

USDCAD = USD/CAD = 1.0200

یعنی یک دلار آمریکا به اندازه ی ۱.۰۲۰۰ دلار کانادا ارزش دارد.

(تغییر ارزش در ارز متقابل) ضربدر نسبت نرخ مبادله = ارزش پیپ (بر حسب ارز پایه). یعنی:

[(.۰۰۰۱ CAD) / (۱.۰۲۰۰ CAD)] x 1 USD = 0.00009804 USD

عدد به دست آمده را در تعداد واحد معامله شده ضرب می‌کنیم .

با استفاده از این مثال، اگر ما ۱۰۰۰۰ واحد USD/CAD معامله کنیم، آنگاه تغییر یک پیپ در نرخ ارز تقریباً ۰.۹۸ دلار تغییر در ارزش ترید خواهد بود.

۱۰۰۰۰۰ واحد x 0.00009804

همانطور که می‌دانید جفت ارزهای اصلی تا چهار رقم اعشار قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین، یک پیپ آخرین رقم اعشار (چهارم) و معادل یک درصد است. 

آنچه در مقاله پیپ در فارکس چگونه محاسبه می شود؟ خواندیم:

در این مقاله با مفهوم پیپ و نحوه محاسبه آن در فارکس آشنا شدیم. شاید شمارش پیپ در فارکس چالش برانگیز و سخت باشد، اما باید بدانید که برای استراتژی ها و معاملات شما بسیار مهم است. اکثر کارگزاری‌ها این کار را به راحتی برای شما انجام می‌دهند، اما می‌توانید از ماشین حساب‌های آنلاین نیز برای آسان کردن آن استفاده کنید.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران