خانه > مقالات > چگونه طلا بر AUD/USD و USD/CHF تاثیر می‌گذارد؟

چگونه طلا بر AUD/USD و USD/CHF تاثیر می‌گذارد؟

امتیاز:5

در بازار فارکس نمادهای معاملاتی باهم همبستگی دارند، یعنی حرکت بیشتر نمادهای اصلی یا تاثیر مثبت و یا منفی روی دیگر نمادها می‌گذارد. از آنجا که طلا یا همان XAU/USD یکی از مهم‌ترین نمادهای بازار فارکس است؛ عموماً حرکت آن تاثیر زیادی روی جفت ارزهای مختلف به خصوص آنهایی که یک طرفشان USD است می‌گذارد. در مقاله چگونه طلا بر AUD/USD و USD/CHF تاثیر می‌گذارد؟ به صورت تخصصی قصد داریم تاثیر طلا را روی دو نماد AUD/USD و USD/CHF بررسی کنیم.

چگونه طلا بر AUD/USD و USD/CHF تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر طلا بر بازار فارکس

XAU/USD نماد مبادله طلا و دلار آمریکا است. اگر ارزش جفت ارز XAU/USD افزایش یابد، نشان‌دهنده تقویت طلا نسبت به دلار آمریکا است. برعکس، اگر ارزش جفت XAU/USD کاهش یابد، نشان می‌دهد که طلا در مقایسه با دلار آمریکا ضعیف شده است. پس اگر نماد طلا حرکت جدی انجام دهد، انتظار داریم حداقل در کوتاه مدت، نمادهای دیگر معاملاتی که یک طرف آن‌ها طلا است به نسبت XAU/USD حرکت کنند. مثلا اگر نماد طلا بالا برود، باید نمادهایی که ارز پایه آن‌ها USD است، کاهش پیدا کنند و نمادهایی که ارز مظنه آن‌ها USD است صعودی شوند. البته این قانون صریحا به این شکل عمل نمی‌کند و میزان همبستگی به عوامل بسیار مختلف دیگری نیز بستگی دارد.

نحوه تاثیرگذاری طلا بر جفت ارز AUDUSD و عوامل آن

همان‌طور که می‌دانید نماد AUD/USD نماد معاملات دلار استرالیا در برابر دلار آمریکاست. ازآنجا که کشور استرالیا یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا در جهان را دارد و سیاست‌های دولتی استرالیا متمرکز بر ذخیره و نگهداری طلاست، بنابراین هر حرکت طلا، تاثیر زیادی بر اقتصاد استرالیا می‌گذارد.

نحوه تاثیرگذاری طلا بر جفت ارز AUDUSD و عوامل آن
زمانی که قیمت طلا افزایش یابد، جفت ارز AUDUSD به علت رشد تقاضا برای دلار استرالیا، صعودی می‌شود.

همان‌طور که در نمودار بالا، رابطه بین طلا و AUD/USD را مشاهده می‌کنید، می‌بینیم که همبستگی آنها نسبت به یکدیگر مثبت است و هر بار پس از تغییر قیمت روی طلا، با فاصله‌ی کمی، AUD/USD نیز در همان جهت طلا تغییر وضعیت می‌دهد. پس Correlation طلا و AUD/USD تا بیش از ۸۰% مثبت است و حرکت آن‌ها در یک جهت می‌باشد. دلیل هم‌جهت حرکت کردن این دو نماد آن است که AUD در این نماد ارز پایه است پس باید هر دو نماد، یک مسیر حرکتی داشته باشند. برای مطالعه اخبار فاندامنتال طلا کلیک کنید.

طلا مهم‌ترین فلز گرانبهای جهان است که جزء زخایر استراتژیک بانک‌های مرکزی کشورهای جهان و پشتوانه‌های پولی محسوب می‌شود. به همین دلیل کوچک‌ترین نوسانات طلا می‌تواند به راحتی روی رفتار کلیه سهم‌های بازار تاثیر بگذارد.

نحوه تاثیرگذاری XAU/USD بر USD/CHF چگونه است؟

علت حرکت فرانک سوئیس همراه با طلا این است که بیش از 25 درصد از پول سوئیس توسط ذخایر طلا پشتیبانی می‌شود. طلا با نماد USD/CHF همبستگی منفی دارد، به این معنا که اگر روند حرکت نماد XAU/USD مثبت باشد، نماد USD/CHF نزولی می‌شود و اگر سرمایه‌گذاری در طلا کاهشی باشد، سبب می‌شود تا نماد USD/CHF نزولی شود و روند رو به پایین را شروع کند.

نحوه تاثیرگذاری XAU/USD بر USD/CHF چگونه است؟
دقت کنید ارزها در فارکس همیشه تحت تأثیر عوامل بسیاری ازجمله میزان عرضه و تقاضا، سیاست، نرخ بهره و رشد اقتصادی قرار می گیرند.

گراف حرکت این دو نماد طی 11 سال همین موضوع را نشان می‌دهد. زمانی که قیمت طلا در برابر دلار بالا می‌رود، دلار که در برابر بیشتر ارزهای اصلی جهان از جمله CHF که یک نماد امن است، سقوط می‌کند. بنابراین نماد USD/CHF نیز باید نزولی شود.

هم فرانک سوئیس و هم طلا جزء امن‌ترین دارایی‌های جهان محسوب می‌شوند و فرانک سوئیس کمترین نوسان را در مقابل مشکلات اقتصادی جهانی دارد. دلیل چنین همبستگی منفی بین طلا و USD/CHF این است که وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، ارزش دلار در برابر بیشتر نمادها از جمله نمادهایی که با دلار هم مسیر هستند، کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بسیار طبیعی است که با کاهش قیمت دلار به دلیل افزایش ارزش CHF، نماد USD/CHF نزولی شود، زیرا دلار در این نماد ارز پایه و CHF ارز مظنه است.

آنچه در مقاله چگونه طلا بر AUD/USD و USD/CHF تاثیر می‌گذارد خواندیم:

همانطور که در مقاله چگونه طلا بر AUD/USD و USD/CHF تاثیر می‌گذارد؟ متوجه شدیم، طلا یکی از امن‌ترین دارایی‌های جهان است که در مواقع وقوع بحران‌های جهانی، قیمت آن به سرعت افزایش پیدا می‌کند. در فارکس طلا در برابر دلار مورد سنجش قرار می‌گیرد. در این مقاله متوجه شدید که طلا با نماد USD/CHF همبستگی منفی شدیدی دارد به نحوی که هرزمان طلا افزایش پیدا می‌کند، USD/CHF نیز کاهشی می‌شود. در مورد AUD/USD نیز باید بگوییم که هرچقدر که طلا بالا برود، این نماد نیز افزایشی خواهد بود، به این دلیل که کشور استرالیا بخش مهمی از استخراج طلای جهان را دارد.

سوالات متداول
نماد طلا در فارکس چیست؟
XAU/USD نماد طلا در بازار فارکس است و کاربرانی که می‌خواهند ارزش طلا را در برابر دلار معامله کنند، می‌توانند از این نماد استفاده نمایند.
طلا با کدام نماد معاملاتی همبستگی مثبت دارد؟
طلا با نماد معاملاتی AUD/USD همبستگی مثبت بالای 90% دارد و حرکت آن‌ها تا حد بالایی نزدیک به یکدیگر است.
طلا با کدام نماد معاملاتی همبستگی منفی دارد؟
طلا با نماد USD/CHF همبستگی منفی دارد و تا 90% حرکات آن‌ها خلاف یکدیگر انجام می‌شود.

امیر پیروزی
من امیرحسین پیروزی هستم از سال 2012 وارد بازارهای مالی شدم و سرمایه گذاری خود را در بورس شروع کردم؛ سپس در سال 2016 وارد بازار فارکس شدم و سعی کردم تجربیات خود را در تحلیل تکنیکال، معامله بر روی سرمایه جذب شده …

تبلیغات

فهرست مطالب

تبلیغات

آخرین مقالات عمومی

سی تریدر بهتر است یا متاتریدر؟ این یکی از پرتکرارترین سوالات در میان معامله‌گران فارکس است. این دو پلتفرم معاملاتی هر کدام ویژگی‌ها و ابزارهای متفاوتی دارند که برای تریدرها جذابیت‌های خاصی دارند. برای انتخاب بهترین گزینه، معامله‌گران باید بررسی کنند کدام یک از قابلیت‌های این دو پلتفرم برای معاملاتشان مناسب‌تر است. در ادامه این مقاله، بررسی خواهیم کرد که سی تریدر بهتر است یا متاتریدر. پس با ما همراه باشید.

حساب نانو یکی از انواع حساب‌های معاملاتی در بازار فارکس است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، به خصوص برای معامله‌گران تازه‌کار، جذابیت دارد. این نوع حساب به معامله‌گران کمک می‌کند تا با مبالغ اندک وارد بازار شوند و تجربه کسب کنند. در ادامه حساب نانو چیست به بررسی ویژگی‌های حساب نانو و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که معامله‌ای را تا روز بعد و به امید بازگشت قیمت، باز نگه داشته‌اید. اما روز بعد متوجه شدید نه تنها قیمت برنگشته، بلکه یک ضرر دیگر هم روی زیان‌های شما انباشته شده است. به این ضرر، سواپ در فارکس «Swap» یا بهره شبانه  گفته می‌شود که در این مقاله آن را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

اندیکاتور RSI (شاخص قدرت نسبی) یک اندیکاتور کاربردی است که سرعت و میزان تغییرات قیمت یک دارایی را بررسی می‌کند. به این معنا که اگر یک دارایی بیش از حد خرید شده باشد یا بیش از حد یه فروش رسیده باشد را نشان می‌دهد. بیشتر تریدرها برای اطلاع از برگشت قیمت از این اندیکاتور استفاده می‌کنند، به همین دلیل ما در این مقاله به طور دقیق شیوه استفاده از RSI را برای شما شرح می‌دهیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران