خانه > مقالات > ارز پایه در فارکس چیست؟

ارز پایه در فارکس چیست؟

امتیاز:5

همان‌طور که می‌دانید نمادهای معاملاتی دارای دو طرف هستند و به صورت جفت ارز می‌باشند. برای مثال نماد EUR/USD که ارزش EUR در برابر USD را به ما می‌دهد. در این نماد به ارز اول در سمت چپ یعنی یورو (EUR) ارز پایه یا Base Currency گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ارز پایه لطفاً در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

ارز پایه در فارکس چیست؟

ارز پایه در فارکس چیست؟

همان‌طور که می‌دانید بازار فارکس دارای نمادهایی است که از دو طرف تشکیل شده‌اند.با توجه به تصویر زیر ارز پایه به ارز اولی که در سمت چپ آمده است گفته می‌شود و ارز مظنه به ارزی که در سمت راست قرار دارد گفته می‌شود.

ارز پایه در فارکس
ارز پایه (Base Currency) اولین ارزی است که در جفت ارز نمایش داده می‌شود.

مثلاً در نماد USD/JPY، دلار ارز پایه محسوب می‌شود و ین ارز مظنه است. اگر قیمت این نماد در بازار فارکس مثلاً ۱.۲ باشد، یعنی برای خرید هر ۱ واحد از JPY، شما باید ۱.۲ دلار پرداخت کنید، به این شکل نرخ برابری ارزهای فارکس محاسبه می‌شود.

اولویت ارز به‌عنوان ارز پایه

ارز پایه به این دلیل نام‌گذاری می‌شود که نشان می‌دهد چقدر از آن ارز برای خرید یک واحد از ارز مظنه مورد نیاز است. وقتی یک ارز پایه قوی‌تر از یک ارز مظنه باشد چه اتفاقی می افتد؟

ارزهای پایه نشان‌دهنده این است که برای خرید یک واحد از ارز پایه به چه مقدار از یک ارز مظنه نیاز دارید. بنابراین وقتی ارز پایه قوی‌تر یا گران‌تر است، برای خرید یک واحد از ارز پایه، مقدار کمتری از ارز مظنه لازم است. به عنوان مثال، فرض کنید یک معامله‌گر به یک جفت ارز USD/CHF نگاه می‌کند، که در آن USD ارز پایه و CHF ارز مظنه است. اگر ارزش دلار آمریکا افزایش یابد، برای خرید یک دلار، فرانک کمتری نیاز است.

ارز پایه یا Base Currency در نماد معاملاتی به ارز اول از سمت چپ اشاره دارد. برای مثال در نماد GBP/CHF، ارز پایه GBP است.

چگونه یک ارز پایه را انتخاب کنم؟

برای انتخاب ارز پایه باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. برخی از معامله‌گران، ارز ترجیحی خاصی برای خود دارند در حالی که برخی دیگر اغلب به نقدینگی در بازار نگاه می‌کنند. این کار به کاهش هزینه‌های معاملات کمک کرده و معامله ارز را آسان‌تر می‌کند. نکته دیگر این است که ارز پایه در کجا قرار دارد. برخی از معامله‌گران تنها از ارزهای پایه کشورهای دارای اقتصاد پایدار استفاده می‌کنند تا معاملات ساده‌تری را داشته باشند، فهرست عمومی نمادهای معاملاتی خوب با ارز پایه مناسب به شرح زیر است:

به طور کلی نمادهایی که یک طرف آنها USD را می‌توان بهترین نمادهای معاملاتی برای ترید در فارکس دانست.

مهم‌ترین ارزهای پایه

همان‌طور که در بخش بالاتر هم توضیح دادیم، اگر می‌خواهید روی نمادهای مهم معامله کنید، بهتر است ارزهای پایه‌ای مانند USD، EUR یا GBP به عنوان ارز پایه آن نماد باشد، زیرا میزان حجم معاملات روی چنین ارزهای پایه‌ای بسیار بالاست. نمادهای فارکس به صورت جفتی هستند، زیرا سرمایه‌گذاران هم‌زمان ارزها را خرید و فروش می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که یک خریدار یورو/دلار را خریداری می‌کند، به این معنی است که در حال خرید یورو و فروش دلار آمریکا است. زمانی که ارز پایه (EUR) بالا باشد، خرید یک واحد از ارز مظنه (USD) بیشتر طول می‌کشد. این بدان معناست که یک معامله‌گر باید برای خرید یک دلار آمریکا از یورو بیشتری استفاده کند.

مهم‌ترین ارزهای پایه
معاملات جفت ارز به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که به‌صورت هم‌زمان روی ارزهای مختلف معامله کنند.

سرمایه‌گذاران معمولا جفت ارزهایی را خریداری می‌کنند که فکر کنند که ارز پایه آن در مقایسه با ارز مظنه آن ارزش بیشتری پیدا می‌کند. از سوی دیگر، اگر تحلیل کنند که ارز پایه در مقایسه با ارز مظنه ارزش خود را از دست می‌دهد، ممکن است تصمیم به فروش جفت ارز بگیرند.

آنچه در مقاله ارز پایه در فارکس چیست خواندیم:

در مقاله ارز پایه در فارکس چیست؟ آموختیم که به ارز اولیه در جفت ارزهای فارکس ارز پایه و به ارز دوم ارز مظنه گفته می‌شود. ارز پایه به شما نشان می‌دهد که برای خرید ارز مظنه چه میزان از ارز پایه لازم است، هرچقدر که ارز پایه قوی‌تر باشد، میزان نقدشوندگی دارایی که در حال معامله آن هستید نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است نمادهایی با ارز پایه قوی را انتخاب کنید تا معاملات سریع‌تر، راحت‌تر و با اسپرد کمتری را تجربه کنید.

سوالات متداول
آیا دلار همیشه ارز پایه است؟
در بازار فارکس، پرکاربردترین ارز پایه دلار آمریکا است و پس از آن سایر ارزهای اصلی مانند یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن قرار دارند. با این حال، بسته به زمینه و جفت ارز مورد معامله، هر ارز از نظر فنی می‌تواند یک ارز پایه باشد.
واحد ارز پایه چیست؟
ارز پایه همیشه برابر با یک واحد است و ارزش ارز مظنه نسبت به ارز پایه بیان می‌شود. به عنوان مثال، اگر نرخ مبادله USD/EUR 1.20 باشد، به این معنی است که یک یورو معادل 1.20 دلار آمریکا است.
بهترین ارز پایه چیست؟
عموما ارزهایی مانند دلار، پوند، یورو یا حتی ین ژاپن که بیشترین معاملات روی آن‌ها انجام می‌شود را می‌توان بهترین ارزهای پایه دانست.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران