خانه > مقالات > پولبک چیست؟ | انواع پولبک در تحلیل تکنیکال

پولبک چیست؟ | انواع پولبک در تحلیل تکنیکال

در پاسخ به سوال پولبک چیست؟ باید گفت در فارکس به برگشت قیمت و اصطلاحاً دوباره تست کردن یک سطح بسیار مهم، پولبک کردن گفته می‌شود. عموماً پولبک بعد از یک شکست حمایت یا مقاومت اتفاق می‌افتد و نشان از تایید تغییر روند و حرکت جدید در بازار دارد. بسیاری از تریدرها از پولبک به عنوان آخرین سیگنال دریافتی برای ورود به یک معامله استفاده می‌کنند. در این مقاله به صورت کامل پولبک را برای شما شرح خواهیم داد.

پولبک چیست؟ | انواع پولبک در تحلیل تکنیکال

در ابتدا قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، اگر در حال یادگیری فارکس هستید و نیاز به یک آموزش کامل دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه آموزش فارکس شوید.

پولبک چیست؟

پولبک یک سیگنال مکمل برای ورود به معامله است و با تست کردن و عدم نفوذ به سطح مدنظر، این مسئله را گوشزد می‌کند که می‌توانید وارد معامله شوید. مثلاً فرض کنید که بازار یک سطح مهم مقاومت را شکانده است، شما هم براساس استراتژی خود منتظر هستید روند صعودی تایید شود. برای اینکه اطلاعات کامل‌تری از پولبک داشته باشید به عکس زیر نگاه کنید:

پولبک چیست؟
پولبک یک سیگنال مکمل برای ورود به معامله است شما در این تصویر اطلاعات کامل‌تری از پولبک را می‌توانید تحلیل و درک کنید.

در اینجا می‌بینید که بازار یک حمایت را شکانده و سپس یک برگشت به همان خط زده تا پولبکی را ایجاد کند و در نهایت شما بتوانید به راحتی وارد ترید شوید. پولبک آخرین سیگنال تایید ورود به یک معامله است.

انواع پولبک

هرچند که مشاهده و دیدن پولبک‌ها بسیار ساده است، اما به طور کلی ۳ مدل پولبک وجود دارد که اگر بخواهید از این اتفاق به عنوان سیگنال ورود به معامله استفاده نمایید، باید روی هر سه مسلط باشید.

  • پولبک معمولی
  • پولبک داخلی
  • پولب‎ک ‎خارجی

پس بگذارید این سه مدل پولبک را برای شما شرح دهیم:

پولبک معمولی

این پولبک، همان تعریفی را دارد که در بالا ارائه دادیم، یعنی به صورت بسیار واضح یک کندل به همان سطح برخورد می‌کند که عموماً با ایجاد سایه برای کندل تشکیل می‌شود و متوجه می‌شوید پولبک رخ داده است.

پولبک داخلی

در این مدل پولبک، قیمت دوباره کمی به داخل همان سطح نفوذ می‌کند و اصطلاحاً داخل می‌آید، البته به این معنا نیست که سطح شکست خورده، پس خیلی سریع دوباره خارج می‌شود و به راه جدید خود ادامه می‌دهد. در شکل زیر پولبک داخلی را می‌بینید:

انواع پولبک
در این تصویر نمونه‌ای از پولبک داخلی که یکی از انواع پولبک‌ها است را مشاهده می‌کنید.

پولب‎ک ‎خارجی

این پولبک، کاملاً به همان سطح برنمی‌گردد و قبل از آن با کمی فاصله رخ می‌دهد. عموماً نباید بیش از ۵ پیپ باشد، اگر بیشتر باشد تشخیص و معامله با آن مشکل می‌شود.

انواع پولبک
همانطور که درتصویر بالا مشاهده می‌کنید به صورت کامل پولبک خارجی که یکی از انواع پولبک‌هایی که در این مقاله به آن اشاره شده است می‌بینید.

تا به اینجا با پولبک و انواع آن به صورت کامل آشما شدید. سوالی که شاید تا به اینجای مقاله برای شما پیش آمده باشد این است که پولبک و اصلاح قیمت چه تفاوتی باهم دارند؟ و چطور می‌توان آنها را از همدیگر تشخیص داد؟ که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت

اولاً پولبک در شروع یک روند جدید رخ می‌دهد، پس هنوز روند آنچنانی ندارید و فعلاً فقط یک شکست رخ داده است که خیلی زود بازار با یک یا دو کندل به آن سطح یک برگشت قیمتی می‌کند و سریع برمی‌گردد. اما اصلاح زمانی رخ می‌دهد که هم یک روند ایجاد شده باشد، هم اینکه در روند ایجادشده، پس از یک حرکت قیمتی، بازار به میزان ۱۰ تا ۸۰ درصد برگشت قیمتی داشته باشد و دوباره به مسیر خود ادامه دهد. پس ما برای پیدا کردن پولبک‌ها در ناحیه‌هایی به دنبال آن هستیم که یک شکست قیمتی واضح و یک تغییر مسیر مشخص رخ داده است، اما اصلاح قیمت را درون یک ترند مشاهده می‌کنیم. برای درک بهتر تفاوت اصلاح قیمت و تغییر روند مقاله تفاوت اصلاح قیمت با تغییر روند را مطالعه کنید.

انواع استراتژی‌های معاملاتی بر اساس پولبک

پولبک عاملی است که به عنوان یک تاییدیه در تمامی استراتژی‌های معاملاتی قابل مشاهده و دیدن است، اما برخی تریدرها با پولبک ترید می‌کنند. ترید کردن با پولبک بسیار ساده است. شما باید ابتدا یک سطح مهم را پیدا کرده و منتظر شکست و تثبیت شکست آن بمانید. پس از شکست سطح می‌توانید اوردر خود را روی منطقه‌ای که شکست انجام شده، قرار دهید و منتظر باشید تا بازار به آن تست انجام دهد. ریتستی که بازار به آن نقطه بزند معامله شما را فعال می‌کند. این ساده‌ترین نوع استراتژی استفاده از پولبک است.

انواع استراتژی‌های معاملاتی بر اساس پولبک
پولبک عاملی است که به عنوان یک تاییدیه در تمامی استراتژی‌های معاملاتی قابل مشاهده و دیدن است.

همانطور که می‌بینید در معامله با پولبک یک حد ضرر بسیار کوچک لازم است و حد سود شما حداقل ۳ تا ۵ برابر آن باشد. همین امر نشان می‌دهد که ریسک به ریوارد این نوع استراتژی بسیار مناسب است. جهت آشنایی کامل با انواع استراتژی معاملاتی مقاله انواع استراتژی معاملاتی فارکس را مطالعه کنید.

پولبک بسیار سریع و ساده رخ می‌دهد. نحوه تشخیص آن بسیار آسان است و عموماً طی یک یا دو کندل با سایه‌های بلند ایجاد می‌شود. این کندل، روی یک قیمت مشخص که قبلاً شکسته شده، ایجاد می‌شود تا آن را تست کرده، اوردرهای جامانده را جمع کند و به روند جدید خود ادامه دهد.

چرا پولبک‌ها اتفاق می‌افتند؟

پولبک به دو دلیل اتفاق می‌افتد: چون یک ناحیه مهم شکسته شده و قیمت زیر آن یا بالای آن مانده، خریداران یا فروشندگان که خود را در خطر می‌بینند، سعی می‌کنند که دوباره بازار را به همان منطقه برسانند تا بتوانند آن را دوباره از خط حمایت یا مقاومت شکسته شده عبور دهند. اما با مقاومت گروه مقابل مواجه می‌شوند و بازار برمی‌گردد. دلیل دیگر رخ دادن پولبک، جمع کردن اوردرهای باقی مانده است. فرض کنید یک کف حمایتی توسط بزرگان بازار شکسته شده است. کف حمایتی در حال ایجاد معامله SELL است، اما مقداری از اوردرهای بزرگان بازار در آنجا برای SELL جا مانده است. پس در نهایت سبب می‌شود یک برگشت سریع به همان نقطه رخ دهد تا اوردرها همگی جمع شود و بازار ادامه مسیر نزولی خود را برود.

می‌توان پولبک‌ها را پیش‌بینی کرد و تشخیص داد؟

یکی از ویژگی‌های مهم پولبک این است که قابل تشخیص است، یعنی زمانی که یک کف یا سقف مهم شکسته می‌شود، شما قطعاً منتظر پولبک هستید. هرچند ممکن است پولبک به روش‌های مختلفی رخ دهد، اما عموماً قوی‌ترین آنها زمانی اتفاق می‌افتد که بازار با یک سایه بلند در یک یا دو کندل به آن خط مهم که شکسته شده، برگشت می‌زند و در نهایت دوباره مسیر جدیدش را می‌رود. چنین کندل‌هایی با سایه‌های بلند، نشان‌دهنده پولبک هستند و خیلی راحت قابل تشخیص می‌باشند.

مزایا و معایب استفاده از پولبک‌ها چیست؟

حالا که با پولبک آشنا شدید، درباره مزایا و معایب آن هم صحبت خواهیم کرد تا اگر می‌خواهید از پولبک در استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید، آن‌ها را در نظر بگیرید:

مزایای پولبکمعایب پولبک
سیگنال معاملاتی قویبرخی از مدل‌های آن سخت قابل تشخیص است
نحوه تشخیص آسانسرعت رخ دادن آن گاهی زیاد است
عموماً در بیشتر موارد رخ می‌دهد
ریسک به ریوارد ان بسیار مناسب است

تعدادی از مزایا و معایب استفاده از پولبک ها را در جدول بالا مشاهده کردید که شما را در استفاده از پولبک راهنمایی می‌کند.

آنچه در مقاله پولبک چیست؟ خواندیم:

پولبک نوعی کندل برگشت یا ریتست در بازار است که بعد از یک شکست رخ می‌دهد و بعد از برگشت سریع و همراه با سایه بلند به همان منطقه، شکست ناحیه مهم را تایید می‌کند. پولبک، جزئی از بیشتر استراتژی‌های معاملاتی است و کاربران به عنوان آخرین اتفاقی که رخ می‌دهد، برای ورود به معامله از آن استفاده می‌کنند.

سوالات متداول
انواع پولبک چیست؟
پولبک داخلی، پولبک معمولی و پولبک خارجی سه نوع اصلی پولبک‌ها هستند.
بهترین نوع پولبک چیست؟
بهترین نوع که روش تشخیص آن بسیار ساده و مشخص است، پولبک معمولی است که برگشت قیمتی درست به همان نقطه شکست انجام می‌شود.
مهم‌ترین ویژگی پولبک چیست؟
ویژگی مهم پولبک ریسک به ریوارد بسیار خوب آن است و همچنین ساده بودن و قوی بودن استراتژی پولبک که همه معامله‌گران می‌توانند از آن استفاده کنند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران