خانه > مقالات > تفاوت اصلاح قیمت با تغییر روند

تفاوت اصلاح قیمت با تغییر روند

امتیاز:5

اصلاح قیمت یک برگشت موقتی، کوتاه و ضعیف است که مابین روند قیمت اصلی رخ می‌دهد، اما تغییر روند به معنای چرخش کامل بازار به سمت دیگر است که تمامی کف‌ها و یا سقف‌های قبلی را رد می‌کند و به طور کلی جهت بازار را عوض می‌کند. ما در این مقاله شما را با تعریف صحیح اصلاح قیمت و روند آشنا خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که هرکدام از این موارد چه ویژگی دارند.

تغییر روند یا اصلاح

در ابتدا قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، اگر در حال یادگیری فارکس هستید و نیاز به یک آموزش کامل دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه آموزش فارکس شوید.

اصلاح قیمت چیست؟

بازار به این شکل حرکت می‌کند که یک روند بزرگ را آغاز می‌کند، اما در مسیری که در حال حرکت است برگشت‌های کوچکی هم دارد. عموماً برگشت‌ها ۱۰% هر ریز موج هستند. برای اینکه اصلاح قیمت را بهتر متوجه شوید باید مدل روند قیمت یا همان ساختار بازار را درک کنید. به عکس زیر نگاه کنید:

اصلاح قیمت چیست؟
بازار به این شکل حرکت می‌کند که یک روند بزرگ را آغاز می‌کند.

همانطور که می‌بینید روند کلی نزولی بازار با یک فلش بزرگ نشان داده شده است. در این روند نزولی که در حال رخ دادن است و بازار دائماً کف‌های جدید می‌سازد، حرکت‌های صعودی کوچکی را نیز مشاهده می‌کنید که با فلش‌های کوچک نمایش دادیم، این حرکت‌های کوچک که موفق نمی‌شوند سقف قبلی را بشکنند و روند بازار را تغییر دهند، اصلاح قیمتی نامیده می‌شوند. درک اصلاح قیمتی از آنجایی مهم است که بسیاری از تریدرها مثلاً وقتی روند نزولی اصلی را پیدا کردند، برای ورود به معامله خود منتظر یک اصلاح می‌مانند و در آن اصلاح وارد معامله می‌شوند.

نحوه تشخیص اصلاح یا بازگشت قیمت

برای اینکه بتوانید اصلاح قیمتی را به خوبی تشخیص دهید، باید با مارکت استراکچر یا همان ساختار بازار آشنا باشید. ساختار بازار به معنای نحوه و نوع حرکت یک نماد در بازار است که نشان می‌دهد روند صعودی است یا نزولی. به نکات زیر دقت کنید:

  • در روند صعودی کف‌ها مدام بالاتر از هم تشکیل می‌شود و قله‌ها نیز همدیگر را می‌شکنند و بالاتر می‌روند. تا زمانی که آخرین کف شکسته نشود عملاً روند تغییر نکرده و هر اصلاح نهایتاً تا ۹۰% کف قبلی می‌آید.
  • در روند نزولی، سقف‌ها پایین‌تر از همدیگر ایجاد می‌شوند، مدام کف‌ها می‌شکنند و بازار پایین‌تر می‌رود و اصلاحی که به صورت صعودی رخ می‌دهد، نمی‌تواند آخرین سقف را بشکند.
تغییر روند چیست؟
زمانی که شما در حال دیدن یک روند هستید، اصلاحی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند کف یا سقف را بشکند و آنجا بماند.

در این تصویر به ساده‌ترین و مشخص‌ترین شکل ممکن روند بازار به نمایش درامده است و می‌بینیم که چطور روندها شکل گرفته‌اند، چطور می‌شکنند و چطور تغییر روند می‌دهند. در هر روند صعودی زمانی که کف آخر HL بشکند یعنی روند تغییر کرده و در هر روند نزولی زمانی که سقف آخر LH بشکند یعنی روند تغییر کرده است، تا پیش از ان هر حرکت خلاف روندی اصلاح محسوب می‌شود.

اصلاح قیمت یک برگشت موقتی، کوتاه و ضعیف است که مابین روند قیمت اصلی رخ می‌دهد، اما تغییر روند به معنای چرخش کامل بازار به سمت دیگر است که تمامی کف‌ها و یا سقف‌های قبلی را رد می‌کند و به طور کلی جهت بازار را عوض می‌کند.

تغییر روند چیست؟

اما تغییر روند چطور است!؟ زمانی که شما در حال دیدن یک روند هستید، اصلاحی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند کف یا سقف را بشکند و آنجا بماند. مثلاً در یک حرکت نزولی که اصلاح‌های صعودی کوچک هستند و نمی‌توانند سقف قبلی را بشکنند، ناگهان یک حرکت اصلاحی قوی می‌بینیم که اتفاقاً موفق به شکست سقف آخر خود می‌شود و دیگر کف آخر شکسته نمی‌شود و قیمت پایین‌تر نمی‌رود، بلکه قیمت میل به شکاندن سقف‌ها پیدا می‌کند. اینجا نقطه کلیدی برای چرخش قیمت است و شواهد نشان می‌دهد که تغییر روند رخ داده است.

تغییر روند چیست؟
زمانی که شما در حال دیدن یک روند هستید، اصلاحی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند کف یا سقف را بشکند و آنجا بماند.

در عکس بالا می‌بینیم که ابتدا روند بازار نزولی بوده است، در آخر بزرگ شده و بجای اینکه کف را بشکند و به پایین برود تا روند نزولی ادامه پیدا کند، آخرین سقف خود را شکانده، بالاتر رفته و روند را صعودی کرده است. به وضوح در این تصویر می‌توانید تغییر روند را مشاهده کنید. البته روش‌ها و فاکتورهای بسیار متفاوتی برای کشف تغییر روند وجود دارد.

نحوه تشخیص تغییر روند

همانطور که گفتیم تغییر روند زمانی اتفاق می افتد که اصلاح بیش از 100% رخ بدهد. یعنی از اصلاح بگذرد و بتواند مثلاً در یک روند صعودی آخرین کف خود را بشکند یا در یک روند نزولی آخرین سقف خود را بشکند. این اولین نشانه از تغییر روند در بازار است.

نحوه تشخیص تغییر روند
همانطور که گفتیم تغییر روند زمانی اتفاق می افتد که اصلاح بیش از 100% رخ بدهد.

همانطور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، روند صعودی با شکست آخرین کف‌ها و خط روند خود به یک روند نزولی تبدیل شده است و بازار شروع به ساختن کف‌های جدید برای خود کرده است که مشخصاً تغییر روند حرکتی در بازار را به نمایش می‌گذارد.

تفاوت اصلاح قیمت با تغییر روند

حالا که با تعریف هر دو آشنا شدید، متوجه هستید که اصلاح و تغییر روند چه تفاوتی با همدیگر دارند. اصلاح به برگشت‌های کوچکی گفته می‌شود که بین 10 تا 90% حرکت آخر یک روند است، اما برگشت روند بیش از 100% نفوذ می‌کند و همانجا می‌ماند تا جهت جدید را شروع کند. تغییر روند و اصلاح قیمت به قدری واضح هستند که به لحاظ بصری نیز کاملاً قابل مشاهده هستند.

آنچه در مقاله تفاوت اصلاح قیمت با تغییر روند خواندیم:

در این مقاله با اصلاح قیمت و تغییر روند آشنا شدیم. فهمیدیم که اصلاح قیمت، حرکت‌های برگشتی کوتاه بین 10 تا نهایتاً 90% حرکت اصلی ترند هستند، اما تغییر روند به شکست کف قیمتی در یک روند صعودی یا سقف قیمتی در یک روند نزولی گفته می‌شود. تفاوت تغییر روند و اصلاح قیمت در این است که تغییر روند یک امر موقتی است، در حالی که اصلاح روند یک مسئله کلی است که به طور کامل جهت روند را معکوس می‌کند.

سوالات متداول
اصلاح قیمت چیست؟
اصلاح قیمت به برگشت‌های کوچک گفته می‌شود که در خلال یک روند اصلی خلاف جهت اما بسیار کوتاه رخ می‌دهد. عموماً حجم و سرعت اصلاح نسبت به روند اصلی بسیار کمتر است.
تغییر روند چیست؟
تغییر روند به تغییر و شکست ساختار قبلی بازار گفته می‌شود. مثلاً اگر بازار صعودی بوده، با شکست خط حرکت صعودی به طور کلی روند حرکتی بازار نزولی می‌شود و تغییر روند رخ می‌دهد.
مارکت استراکچر چیست؟
مارکت استراکچر همان ساختار کلی بازار است که کاربر با یادگیری آن می‌تواند وضعیت روند نزولی و صعودی و همچنین قله‌ها و کف‌های اصلی را تشخیص دهد تا برای اصلاح قیمت و تغییر روند از آنها استفاده کند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران