خانه > مقالات > مارجین آزاد چیست؟ + آموزش محاسبه مارجین در فارکس

مارجین آزاد چیست؟ + آموزش محاسبه مارجین در فارکس

امتیاز:5

مارجین به میزان پولی که در هیچ معامله بازی درگیر نیست و می‌توانید از آن استفاده کنید، گفته می‌شود. مارجین آزاد یا Free Margin نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توانید معاملات دیگر را باز کنید. ما در مقاله مارجین آزاد چیست؟ به صورت کامل مارجین آزاد و نحوه محاسبه و استفاده از آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مارجین آزاد چیست؟

مارجین چیست؟

برای معامله در فارکس باید پولی را به حساب خود بریزید که به آن بالانس گفته می‌شود. به محض اینکه مقداری از پول خود را بر اساس حجمی که تعریف می‌کنید در یک معامله قرار دهید، دو مفهوم دیگر به وجود می‌آید. اولی مارجین است که میزان درگیر بودن پول شما در معامله است، و دیگری فری مارجین یا مارجین آزاد است که میزان پولی که در معاملات درگیر نیست را نشان می‌دهد.

مارجین چیست؟
مارجین نسبت به مقدار اهرمی که برای باز کردن یک پوزیشن استفاده می‌کنید، محاسبه می‌شود.

پس مارجین میزان پولی است که شما در یک یا چند معامله و مجموعه آن‌ها بازکرده‌اید و درگیر نگهداری از معامله شما شده است.

مارجین آزاد چیست؟

مارجین آزاد به میزان پولی گفته می‌شود که در هیچ معامله‌ای درگیر نیست. مثلاً اگر بالانس شما ۹۱۰۰ دلار است و ۱۰ دلار را در یک یا چند معامله درگیر کرده‌اید، در حال حاضر ۹۹۰ دلار مارجین آزاد دارید که می‌توانید یا در معاملات جدید از آن استفاده کنید، یا در همین معاملات باز برای تحمل حد ضرر مورد استفاده قرار دهید.

مارجین آزاد چیست؟
مارجین آزاد(free margin) ، تفاوت اکوئیتی حساب و مارجینِ معامله های باز شما می باشد.

دقت کنید، مارجین آزاد یک عدد ثابت نیست و به محض ورود به معامله هرچقدر که معاملات شما در ضرر بیشتری بروند، میزان مارجین آزاد شما نیز کاهش پیدا می‌کند و مارجین کمتری برای باز کردن معاملات جدید یا تحمل ضرر در معاملات باز، در اختیار شما قرار دارد. در متاتریدر، وقتی یک معامله باز می‌کنید، در بخش Trade می‌توانید میزان Free Margin خود را تماشا نمایید.

نحوه محاسبه مارجین آزاد

چطور مارجین آزاد محاسبه می‌شود؟ همان‌طور که گفتیم هر زمان که یک یا چند معامله باز کنید، عملاً در حال مصرف کردن میزانی از مارجین خود هستید، این میزان مصرف‌شده از میزان اکوئیتی کل شما که بیانگر میزان دارایی شما به صورت شناور است، کم می‌شود و در نتیجه میزان مارجین آزاد به دست می‌آید. پس فرمول مارجین آزاد به شرح زیر است:

مارجین آزاد = اکوئیتی – میزان مارجین مصرفی

اکوئیتی چیست؟

در بالا مشاهده کردید که مارجین مصرفی از اکوئیتی کم می‌شود. اکوئیتی در واقع به میزان دارایی شناور شما گفته می‌شود که در لحظه در حال تغییر است. مثلاً فرض کنید که ۱۰۰ دلار دارایی دارید و وارد یک یا چند معامله می‌شوید، حالا معاملات شما در مجموع فعلاً روی ۱۰ دلار سود است. اینجا اکوئیتی شما ۱۱۰ دلار خواهد بود، پس اکوئیتی میزان سود و ضرر معاملاتی که فعلاً بسته نشده را به صورت شناور به شما نمایش می‌دهد که در فرمول مارجین آزاد از میزان مارجین مصرفی کم خواهد شد.

مارجین استفاده شده چیست؟

مارجین استفاده شده در واقع به میزان مارجینی گفته می‌شود که در معاملات باز شما فعال است، یعنی مثلاً شما چند معامله را با حجم‌های مختلف بازکرده‌اید، این معاملات برای باز شدن به میزانی از مارجین نیاز دارند که دیگر روی مارجین آزاد شما محاسبه نمی‌شوند و به آن مارجین استفاده شده گفته می‌شود.

مارجین استفاده شده چیست؟
مارجین استفاده شده (Used Margin) به مجموع مقادیری می گویند که برای هر پوزیشن معاملاتی باز به عنوان وثیقه یا مارجین نزد بروکر نگهداری می‌شود.

پس از بستن معاملات بر اساس سود و ضرری که کرده‌اید این مارجین‌ها به میزان بیشتر یا کمتر به حساب شما باز خواهد گفت. فرمول به دست آوردن مارجین استفاده‌شده به شرح زیر است:

 مارجین استفاده شده = حجم معاملات باز * میزان مارجین لازم

Free Margin به شما نشان می‌دهد که امکان باز کردن معاملات جدید یا نگهداری از معاملاتی که فعلاً در جریان است تا چه میزان است. اندازه مارجین آزاد از کسر میزان مارجین مصرفی از اکوئیتی یا همان دارایی لحظه‌ای شناور شما، به دست می‌آید.

کاربرد مارجین آزاد چیست؟

مارجین آزاد به طور کلی دو کاربرد بزرگ دارد: با دیدن مقدار آن متوجه خواهید شد که چه میزان مارجین دیگر برای شما باقی مانده تا بتوانید معاملات جدید باز کنید. کاربرد دوم نیز این است که متوجه شوید چه میزان مارجین برای شما باقی مانده تا بتوانید معاملاتی که در ضرر دارید را حفظ کنید. چون هرچقدر که یک یا کل معاملات شما در ضرر حرکت کنند، باید مارجین کافی برای نگهداری از معامله را داشته باشید. زمانی که مارجین شما در حال تمام شدن باشد، اصطلاحاً کال مارجین می‌شوید، یعنی بازار طی پیامی از شما می‌خواهد یا معاملات خود را همان‌جا ببندید یا حجم سرمایه خود را بیشتر کنید تا مارجین شما برای نگهداری از معاملات باز بماند. در غیر این صورت کل پول شما از بین خواهد رفت و اصطلاحاً مارجین شما تمام خواهد شد.

آنچه در مقاله مارجین آزاد چیست خواندیم:

در مقاله مارجین آزاد چیست؟ با مفهوم مارجین آزاد یا free margin آشنا شدید و فهمیدید که مارجین آزاد به میزان دارایی آزادی گفته می‌شود که می‌توانید از آن برای باز کردن معاملات جدید استفاده کنید. کاربرد دیگر مارجین آزاد در نگهداری از معاملات باز است، زیرا زمانی که معاملات شما وارد ضرر می‌شوند باید مارجین کافی برای نگهداری از آن‌ها را داشته باشید. پس میزان مارجین آزاد و توجه به اندازه آن در مدیریت مالی معاملات کلی شما نقش بسیار مهمی دارد. معامله‌گران عموماً حدی از مارجین خود را مصرف می‌کنند و هیچ‌گاه معاملات خود را طوری مدیریت نمی‌کنند که کل مارجین درگیر معاملات شود.

 

سوالات متداول
مارجین چیست؟
به میزان دارایی فعال در معاملات که دیگر نمی‌توانید با آن ترید جدیدی باز کنید مارجین گفته می‌شود. هرچقدر مارجین بیشتری درگیر معاملات شما باشد، ریسک کلی حسابتان بیشتر خواهد بود.
کال مارجین چیست؟
کال مارجین یا فراخوان مارجین به لحظاتی گفته می‌شود که مارجین آزاد شما در حال تمام شدن است و بازار از شما می‌خواهد یا معاملات را ببندید یا پول بیشتری برای نگهداری معاملاتی که در ضرر دارید، وارد حساب خود کنید.
مارجین آزاد چیست؟
به میزان مارجینی که هنوز استفاده نشده است و از طریق آن می‌توانید معاملات جدید باز کنید و یا معاملات فعال خود را بیشتر در ضرر نگه دارید، مارجین آزاد گفته می‌شود. هر چقدر میزان مارجین آزاد شما بیشتر باشد، امنیت کلی حساب شما بیشتر خواهد بود.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران