خانه > مقالات > واید شدن اسپرد در فارکس چیست؟

واید شدن اسپرد در فارکس چیست؟

امتیاز:5

زمانی که میزان اسپرد به صورت ناگهانی زیاد می‌شود اصطلاحاً می‌گویند اسپرد واید شده است. چنین رخدادی برای معامله‌گر بسیار هزینه‌بر خواهد بود، چون پیش‌بینی او از هزینه معاملاتی را دچار خطا می‌کند و ممکن است به طور کلی معامله‌اش با ضرر بزرگی شروع شود. این پدید بخصوص برای اسکلپرها بسیار بد است. بنابراین شما باید با واید شدن اسپرد و چرایی آن به طور کامل آشنا شوید.

واید شدن اسپرد در فارکس

واید شدن اسپرد در فارکس

اسپرد به فاصله بین ASK و BID گفته می‌شود، یعنی فاصله قیمتی که بازار در آن وجود دارد و قیمتی که معامله شما در آن باز می‌شود. این فاصله با پیپ سنجیده می‌شود و در اسپردهای ثابت تغییر نمی‌کند، اما در اسپرد های شناور عموماً بین ۱ تا ۳ پیپ است. همیشه معامله‌گران بخصوص اسکالپرها میزان اسپرد را قبل از ورود به معامله می‌سنجند و آن را در نظر می‌گیرند. اما اگر اسپرد در لحظه معامله شما واید شود ممکن است با میزان اسپردی غیر قابل پیش‌بینی روبه‌رو شوید و محاسبات شما به هم بخورد.

واید شدن اسپرد در فارکس
واید شدن اسپرد میتواند به خاطر یک سری از مشکلات مختلف مثل کاهش نقدینگی، افزایش نوسانات، تغییر در نرخ بهره و … اتفاق بیافتد.

دلایل واید شدن اسپرد

عموماً در شرایط عادی، میزان اسپرد چندان تغییر نمی‌کند. زمانی که حجم بازار مناسب است و دائم حجم بیشتر می‌شود، میزان اسپرد نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند، اما برعکس وقتی که به تایم یک خبر مهم نزدیک شوید، ممکن است اسپرد به صورت ناگهانی واید شود. یکی دیگر از دلایل واید شدن اسپرد، نزدیک شدن به ساعت‌های بسته شدن بازار است. عموما در پایان روز معاملاتی نزدیک به ۰۰:۳۰ که کندل روزانه بسته می‌شود، ممکن است یک الی دو ساعت با اسپرد واید روبه‌رو باشید. دلیل بعدی زمانی است که حجم بازار کم می‌شود، مانند سشن‌های سیدنی و توکیو که اسپرد واید شده و چند برابر حد معمول خواهد بود.

گاهی اوقات سیاست‌های خاص یک بروکر ممکن است این رویداد را رقم بزند که عموماً در بروکرهای سطح پایین دیده می‌شود. اگر بخواهیم علت را از سمت کارگزاری‌ها تعریف کنیم، باید بدانید که اسپرد یکی از راه‌های درآمدزایی بروکرها است، وقتی توازن بین خریداران و فروشندگان در بازار به هم بخورد و ریسک معامله‌ای که بروکر برای شما انجام می‌دهد به لحاظ نقد شوندگی بالا برود، عملاً میزان نقدشوندگی کاهش پیدا می‌کند و اسپرد به طور ناگهانی واید می‌شود تا خریداران و فروشندگان بتوانند به هم متصل شوند.

عوامل مؤثر بر واید اسپرد

این چهار عامل را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عوامل واید شدن اسپرد می‌توانید در نظر داشته باشید.

۴ عامل موثر بر واید اسپرد عبارت اند از:

  1. سیاست‌های بروکر؛
  2. نزدیک شدن به ساعت بسته شدن بازار؛
  3. حضور در سشن های معاملاتی با حجم کم؛
  4. نزدیک شدن به ساعت انتشار خبر.

بعد از بررسی عوامل موثر بر واید اسپرد جفت ارزهایی را بررسی می کنیم که اسپرد کمتر واید شود:

در کدام جفت ارزها ممکن است که اسپرد کمتر واید شود؟

به طور کلی در جفت ارزهای اصلی بازار فارکس که بیشتر حجم معاملات روی آن‌ها است، اسپرد افزایش پیدا می‌کند، اما کمتر احتمال دارد ناگهان واید شود. اگر می‌خواهید با چنین پدیده‌ای روبه‌رو نشوید، بهتر است معاملات خود را روی جفت ارز ماژور یا اصلی انجام دهید.

در کدام جفت ارزها ممکن است که اسپرد کمتر واید شود؟
پایین ترین اسپرد جفت ارز، از حیاتی ترین نکات بازارهای معاملاتی برای تریدرهایی است که می‌خواهند در معاملات خود سود بیشتری را داشته باشند.

از آنجا که این جفت ارزها در یک طرف خود دلار آمریکا را دارند و حجم نقدینگی در دلار آمریکا بیشتر از هر ارز دیگری است، پس اگر بروکر بازار را دستکاری نکند، عموماً نباید واید شدن اسپرد در این جفت ارزها رخ دهد. جفت ارزهای مینور نیز عموماً کمتر با چنین پدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند، اما جفت ارزهای فرعی قالباً دچار اسپرد واید خواهند شد.

واید شدن اسپرد به تغییر و زیاد شدن ناگهانی میزان اسپرد شناور گفته می‌شود و سبب می‌شود که فاصله بین قیمت مورد مشاهده و قیمتی که معامله شما در آن باز می‌شود به شدت افزایش پیدا کند که این افزایش برابر است با بیشتر شدن هزینه معاملاتی شما.

سشن های معاملاتی اسپرد واید

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین عوامل در واید شدن اسپرد، حجم معاملات است. در سشن‌های سیدنی و توکیو بیشتر شاهد اسپرد واید هستیم، بنابراین اگر می‌خواهید با اسپرد واید روبه‌رو نشوید، لازم است تا در سشن‌هایی معامله کنید که حجم آن‌ها بسیار زیاد است. عموماً زمانی که در سشن لندن و نیویورک قرار داریم، به دلیل ترکیب این دو سشن معاملاتی قدرتمند، حجم آنقدر بالا خواهد بود که اسپرد واید رخ ندهد. البته یک نکته مهم این است که در سشن لندن و نیویورک بیشترین اخبار مهم بازار فارکس رخ می‌دهد که سبب می‌شود با اسپرد واید روبه‌رو شوید، بنابراین در زمان انتشار خبر باید به شدت مراقب تغییر لحظه‌ای و ناگهانی اسپرد باشید.

دلیل افزایش اسپرد در شب

اگر در ساعت‌های آخر شب به وقت ایران بازار را دیده باشید، متوجه می‌شوید که اسپرد در آن زمان به شدت بالاتر از حد معمول خواهد بود. دلیل مسئله این است که در بیشتر کره زمین، بازار در آن زمان بسته است. عملاً تریدرها و سرمایه‌گذاران بزرگ جهان که در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند دیگر در بازار حضور ندارند و فقط تریدرهای شرق آسیا که حجم معاملات بسیار پایینی دارند فعال هستند، به همین دلیل حجم و نقدینگی در بازار به شدت افت می‌کند و همین امر نیز دلیل واید شدن اسپرد در شب می‌شود. بازارها در سشن سیدنی و توکیو بسیار آرام، کم‌نوسان و بدون چالش هستند، اما اسپرد آنقدر بالاست که عملاً ارزش معاملات کوتاه مدت از دست می‌رود.

آنچه در مقاله واید شدن اسپرد در فارکس چیست؟ خواندیم:

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدیم، زمانی که توازن بین خریداران و فروشندگان به هم بخورد، عملاً برای اتصال آن‌ها به یکدیگر ناچاراً اسپرد واید می‌شود. عموماً زمانی که اخبار خاصی در بازار منتشر شود، حجم معاملات تغییر می‌کند و ساعت‌های پایانی بازار به هم می‌خورد. اسپرد واید خیلی اوقات ناگهانی رخ می‌دهد. مثلاً شما می‌خواهید یک‌ترید را با اسپرد 2 پیپ باز کنید، در یک لحظه اسپرد آن تا 10 پیپ نیز بالا می‌رود که به این پدیده واید شدن اسپرد در فارکس می‌گویند.

سوالات متداول
اسپرد چیست؟
به فاصله بین Ask و Bid یعنی قیمت پیشنهاد خرید و قیمت باز شدن معامله، اسپرد گفته می‌شود. اسپرد جزء درآمد بروکر نیز به حساب می‌آید.
اسپرد چند نوع است؟
اسپرد به طور کلی دو نوع است: اسپرد ثابت که میزان آن تغییر نمی‌کند و اسپرد متغیر که دائماً در حال تغییر است.
اسپرد واید چیست؟
به تغییر و زیاد شدن ناگهانی اسپرد در بازار، واید شدن اسپرد می‌گویند که تحت شرایط مختلفی ممکن است روی دهد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران