خانه > مقالات > الگوی کندلی هارامی در تحلیل تکنیکال + انواع الگوی هارامی

الگوی کندلی هارامی در تحلیل تکنیکال + انواع الگوی هارامی

هارامی یک الگوی برگشتی است که در پایان روند نزولی یا صعودی رخ می‌دهد و نشان‌دهنده بازگشت روند است. این الگو شامل دو کندل غیرهمرنگ است. در زبان ژاپنی هارامی به معنای بارداری است و این اسم از روی شکل ظاهری این دو کندل گرفته شده است. ما در این مقاله به صورت کامل الگوی هارامی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. با ما همراه شود.

الگوی کندلی هارامی (Harami) در تحلیل تکنیکال

کندل هارامی چیست؟

می‌توان گفت الگوی کندلی هارامی یک الگوی بازگشتی است که از دو کندل تشکیل شده است، یک کندل بزرگ و دیگری کندل کوچکی که کل بدنه و سایه آن درون بدنه کندل اولی قرار دارد و بیرون نمی‌زند.

کندل هارامی چیست؟
کندل هارامی به الگویی در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که از دو کندل استیک تشکیل شده و خبر از تغییر روند می دهد.

نکته مهمی که در الگوی هارامی وجود دارد این است که نقطه باز شدن کندل استیک دوم با گپ و داخل بدنه الگوی اول است، نه از نقطه بسته شدن کندل قبلی! به دلیل وجود گپ می‌توانیم بفهمیم که الگوی هارامی عموماً در تایم فریم روزانه رخ می‌دهد، چون گپ باز شدن قیمت، در بین زمان باز و بسته شدن بازار روزانه ایجاد می‌شود. پس شما برای پیدا کردن این الگو باید در تایم فریم روزانه به دنبال آن باشید.

الگوی هارامی چه چیزی به ما می گوید؟

اولین نکته که باید مد نظر داشته باشید این است که الگوی هارامی در پایان یک روند نزولی یا صعودی رخ می‌دهد.

الگوی هارامی چه چیزی به ما می گوید؟
الگوی هارامی اطلاعات کارآمد و مفیدی درباره بازار در اختیار تریدر قرار می دهد.

اگر به عکس بالا نگاه کنید، می‌بینید که در پایان روند شماره ۱ یک کندل نزولی بزرگ داریم، سپس در روز بعد یک کندل سبز رنگ با گپ، داخل کندل قبلی ایجاد و بسته می‌شود که در شماره ۴ آن را می‌بینید.

انواع الگوی هارامی

به طور کلی دو الگوی هارامی وجود دارد: هارامی صعودی و نزولی. هارامی صعودی را در انتهای یک روند نزولی می‌بینیم و هارامی نزولی را در انتهای یک روند صعودی. برای آشنایی بیشتر با این دو الگوی هارامی هرکدام را جداگانه شرح خواهیم داد.

الگوی هارامی صعودی

همان‌طور که گفتیم در پایان یک روند نزولی یک هارامی صعودی رخ می‌دهد.

الگوی هارامی صعودی
در الگوی هارامی صعودی، کندل مادر، قرمز و کندل دوم، سبز رنگ است.

برای تایید هارامی صعودی در آخر روند باید یک کندل قرمز رنگ نسبتاً بزرگ ببینید، سپس یک کندل سبز رنگ با گپ ایجاد می‌شود که کل بدنه و سایه آن داخل کندل نزولی آخر قرار دارد.

الگوی هارامی نزولی

الگوی هارامی نزولی در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد، به این ترتیب که شما یک کندل صعودی مشاهده می‌کنید، اما کندل بعدی که ایجاد می‌شود یک کندل نزولی است که با گپ قیمتی درون کندل آخر صعودی قرار گرفته است و حتی سایه آن نیز خارج از بدنه کندل قبلی نیست.

الگوی هارامی جزء الگوهای دو کندلی مهم است که به ندرت در بازار مشاهده می‌کنید، ولی جزء پترن‌های بسیار قوی برگشتی می‌باشد. هم مدل صعودی این الگو وجود دارد و هم مدل نزولی آن و بهتر است این الگو را در مناطق مهم برگشتی مشاهده کنید.

چگونه به کمک این الگو معامله کنیم؟

برای معامله کردن با این الگو، باید چند نکته مهم را مد نظرتان داشته باشید: این الگو بیشتر در بازارهای سهام و همچنین تایم فریم روزانه رخ می‌دهد. چون یکی از مهم‌ترین اصول آن داشتن گپ هنگام باز شدن یک کندل است و به همین دلیل در بازار سهام و کندل‌های روزانه، بیشتر گپ را مشاهده می‌کنید.

چگونه به کمک این الگو معامله کنیم؟
تریدر با این الگو می‌تواند اهداف خود را طبق میزان پتانسیل خروج روند از حالت رنج، تنظیم کند.

در وهله دوم لازم است این الگو را در پایان یک روند صعودی یا نزولی ببینید، یعنی منطقه مهمی که خودتان بر اساس استراتژی که دارید، احتمال می‌دهید که بازار در حال بازگشت است. پس از دیدن الگو و بسته شدن کندل دوم می‌توانید معامله خود را باز کنید.

حد ضرر در الگوی کندل هارامی

بعد از باز کردن معامله نوبت به تعیین حد سود و ضرر می‌رسد. حد ضررتان را در یک روند صعودی زیر آخرین کندل قرمز رنگ بگذارید، همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید استاپ لاس بسیار کوچک خواهد شد.

حد ضرر در الگوی کندل هارامی
دقت کنید که حد ضرر پایین‌تر از کمترین قیمت الگوی هارامی قرار داده می‌شود.

از آنجا که این الگو برای پیدا کردن روندهای بسیار بزرگ است، پس نباید حد سود شما کوتاه باشد. بهتر است ابتدا یک حد سود 1:3 قرار دهید و پس از رسیدن به حد سود مد نظر، معامله را ریسک فری کرده و اجازه دهید سود شما بیشتر شود. برای شکار بخش مهمی از سود یک روند، می‌توانید از تریلینگ استاپ نیز استفاده کنید. عموماً اگر روند را از روی این پترن درست شکار کرده باشید ممکن است تا 1:10 هم نسبت سود و ضرر شما گسترش پیدا کند.

الگوی هارامی صلیبی

الگوی هارامی صلیبی نیز به الگوی هارامی با همان ویژگی‌ها گفته می‌شود، با این تفاوت که کندل دوم که درون کندل اول قرار گرفته است، از نوع دوجی می‌باشد.

الگوی هارامی صلیبی
الگوی هارامی صلیبی در پایین ترین قیمت سهم ایجاد می‌شود.

این مدل هارامی نیز زیاد رخ می‌دهد، اما درجه اعتبار آن پایین‌تر از هارامی معمولی است و عموماً برای ترید کردن با آن بهتر است به اندازه یک کندل دیگر برای شکست کندل اول صبر کنید.

بهترین ترکیب برای الگوی هارامی

برای اینکه از دیدن یک الگوی هارامی مطمئن شوید، بهتر است این الگو را یا با خطوط حمایت و مقاومت و یا با اسیلاتورهایی که مناطق اشباع را نشان می‌دهند، مانند RSI ترکیب کنید. برای مثال زمانی که در یک منطقه مهم هستید و انتظار برگشت بازار را دارید و RSI نیز نشان می‌دهد که روند برگشتی در حال شروع است، یک تاییدیه خوب است تا مطمئن شوید احتمالاً بازگشت رخ خواهد داد و منتظر ورود به معامله باشید.

آنچه در مقاله الگوی هارامی خواندیم:

الگوی هارامی یکی از پترن‌های کندل استیک است که البته خیلی در بازار رخ نمی‌دهد و بیشتر می‌توانید آن را در بازار سهام و همچنین در کندل‌های روزانه فارکس مشاهده کنید. هارامی هم می‌تواند صعودی باشد و هم نزولی و جزء الگوهای برگشتی در بازار فارکس است. این الگو از دو کندل با جهت متضاد تشکیل شده است که کندل دوم همیشه به طور کامل درون بدنه کندل اول قرار می‌گیرد و از آن بیرون نمی‌زند. برای معامله با الگوی هارامی حتماً باید از یک استراتژی برگشتی قابل اتکا استفاده کنید.

سوالات متداول
آیا می‌توان با الگوی هارامی معامله کرد؟
به تنهایی نمی‌توان آن را یک الگوی معاملاتی دانست، اما به عنوان یک سیگنال نهایی برای پیدا کردن و تایید یک منطقه برگشتی در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
الگوی هارامی را با چه اندیکاتوری ترکیب کنیم؟
بهتر است این الگو را با اندیکاتورهایی مانند اندیکاتور RSI که مناطق اشباع را نشان می‌دهد ترکیب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
انواع الگوی هارامی چیست؟
به طور کلی دو نوع الگوی هارامی وجود دارد، مدل صعودی که در پایان روند نزولی دیده می‌شود و الگوی نزولی که در پایان روند صعودی دیده می‌شود.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران