خانه > مقالات > الگوی کندلی پوششی (Engulfing) در تحلیل تکنیکال و نحوه تشخیص آن

الگوی کندلی پوششی (Engulfing) در تحلیل تکنیکال و نحوه تشخیص آن

الگوی کندلی پوششی یا انگالفینگ، یک الگوی تغییر روند است که در پایان یک روند نزولی یا صعودی رخ می‌دهد. الگوی کندلی پوششی (Engulfing) شامل دو کندل با جهت‌های مخالف است که کندل دوم باید با گپ باز شده و کل بدنه و سایه کندل اول را پوشش دهد. ما در این مقاله به معرفی کامل کندل پوششی خواهیم پرداخت و ویژگی‌های آن را برای شما شرح می‌دهیم.

الگوی کندلی پوششی (Engulfing)

الگوی کندلی پوششی چیست؟

الگوی کندلی پوششی که به آن الگوی کندلی پوشا نیز می گویند یکی از الگوهای مهم در بازار فارکس بین پترن های کندل استیکی است که نشان از تغییر روند بازار می‌دهد. در این الگو دو مسئله بسیار مهم است: اولی باز شدن کندل دوم با گپ قیمتی نسبت به کندل اول و دیگری پوشش کامل بدنه و سایه‌های کندل اول با کندل دوم. برای درک بهتر الگوی کندل پوششی به عکس زیر نگاه کنید.

الگوی کندلی پوششی چیست؟
الگوهای کندل پوششی می توانند به عنوان سیگنال های تایید برای برعکس شدن روند عمل کنند.

همان‌طور که می‌بینید، این یک الگوی کندل پوششی صعودی است که در پایان یک روند نزولی ایجاد شده است. کندل اول یک کندل با بدنه کوچک و نزولی است، اما کندل دوم هرچند با یک گپ قیمتی در پایین بازشده است، اما توانسته بالاتر از قیمت کندل اول بسته شود و به نوعی با بدنه و سایه‌اش کل بدنه و سایه کندل اول را تحت پوشش قرار داده است. نکته‌ای که درباره گپ قیمتی گفته شد را نباید نادیده بگیرید، یکی از ویژگی‌های مهم الگو انگلفینگ، این است که باید با گپ قیمتی باز شود ولی در نهایت بالاتر بسته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کندل استیک ها مقاله انواع الگو کندل استیک را مطالعه کنید.

انواع کندل پوششی Engulfing

به طور کلی دو نوع کندل پوششی وجود دارد: یکی کندل پوششی صعودی که در پایان یک روند نزولی رخ می‌دهد و نشان از صعود احتمالی بازار است، و دیگری کندل پوششی نزولی که در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد و نشان از ریزش احتمالی بازار است.

انواع کندل پوششی Engulfing
از الگوی انگلفینگ با اسامی‌”پوشا”، “پوششی” و “پوشاننده” نیز یاد می‌شود.

یک نکته که باید به آن دقت کنید این است که اصل کندل پوششی یا انگالفینگ، حتماً باید با گپ قیمتی در کندل دوم همراه باشد. به همین دلیل این الگو بیشتر در بازارهای سهام دیده می‌شود. اما در فارکس اگر بخواهید از الگوی پوششی استفاده کنید باید در تایم فریم روزانه به دنبال آن باشید، البته برخی دیگر در فارکس، شرط گپ کندل دوم را نادیده می‌گیرند که این کار کیفیت الگو را کاهش می‌دهد.

الگوی انگلفینگ یا کندل پوششی از دو کندل غیرهم‌جهت تشکیل شده است که در پایان یک روند نزولی یا صعودی ایجاد می‌شود و نشان‌دهنده بازگشت قیمتی است. الگوی پوششی همان‌طور که از نامش پیداست، زمانی رخ می‌دهد که کندل قبلی خودش را به طور کامل با بدنه و سایه پوشش دهد و قیمتش به کندل قبلی نفوذ کند که نشانه برگشت قیمت است.

نحوه معامله با الگوی کندل پوششی

برای اینکه با این الگو ترید کنید، ابتدا لازم است تا از طریق استراتژی‌های شخصی خود، مناطق مهم برگشتی، حمایت مقاومت و هر جا که حس می‌کنید بازار در آن نقطه به احتمال قوی باید برگردد را پیدا کنید. سپس در مناطق بازگشتی، مثلاً در یک منطقه کف قیمتی به دنبال انگلفینگ صعودی باشید و در یک سقف قیمتی به دنبال انگلفینگ نزولی باشید.

نحوه معامله با الگوی کندل پوششی
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید الگوهای کندلی یکی از نشانه های بازار برای تغییر روند فعلی قیمت می باشد.

در این نمونه معامله، باید پس از کندل پوششی وارد ترید شوید، حد ضرر خود را کمی بالاتر از سایه همان کندل پوششی قرار داده و حد سود را حداقل 1:3 بگذارید یا اولین حمایت یا مقاومتی که بر اساس معامله‌ای که می‌کنید در سر مسیر شما قرار دارد را انتخاب کرده و آنجا قرار دهید. به طور کلی کندل پوششی چیزی نیست که به تنهایی بتوانید با آن معامله کنید، بلکه باید درون یک استراتژی کامل به عنوان آخرین سیگنال ورود استفاده شود.

آنچه در مقاله کندل پوششی خواندیم:

کندل پوششی یا انگالفینگ، یک الگوی دو کندلی است که از نوع بازگشتی محسوب می‌شود و اگر در مناطق مهم بازار آن را مشاهده کنید، نشان‌دهنده بازگشت قیمتی احتمالی خواهد بود. همان‌طور که فهمیدید الگوی کندلی پوششی (Engulfing) دو ویژگی مهم دارد: اولی گپ قیمتی کندل دوم است و دومین ویژگی پوشش کامل بدنه و سایه کندل اول توسط کندل دوم می‌باشد. زمانی که این دو نکته وجود داشته باشد، می‌توانیم تایید کنیم که یک الگوی کندل پوششی داریم.

سوالات متداول
چند نوع اینگلفینگ وجود دارد؟
دو مدل الگوی پوششی داریم، یکی الگوی پوششی صعودی که در پایان یک روند نزولی رخ می‌دهد و دیگری الگوی پوششی نزولی که در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد.
مهم‌ترین مشخصه الگوی پوششی چیست؟
مهم‌ترین مشخصه الگوی پوششی، باز شدن کندل دوم با گپ قیمتی است و همچنین پوشش کامل کندل اول با کندل دوم.
بهترین محل برای دیدن الگوی پوششی کجای چارت است؟
برای اینکه مطمئن شوید این الگو سالم است و به خوبی کار می‌کند، بهترین محل برای دیدن آن در مناطق مهم مانند حمایت و مقاومت‌ها و همچنین محل‌هایی است که بازار احتمال برگشت قیمتی بیشتری را دارد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران