خانه > مقالات > انواع گپ در فارکس

انواع گپ در فارکس

آیا تا به حال شاهد شکافی بین قیمت بسته شدن و باز شدن جفت ارز یا سهام‌های فارکس بوده‌اید، آن هم بدون اینکه هیچ معامله‌ای بین قیمت‌ها انجام شود؟ احتمالاً نمی‌دانستید که این پدیده نام مخصوص به خود را دارد که به آن گپ یا شکاف می‌گویند. در این مقاله، به بررسی مفهوم گپ و انواع گپ در فارکس خواهیم پرداخت.

انواع گپ در فارکس

فهرست مطالب

گپ چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

گپ زمانی رخ می‌دهد که قیمت باز شدن یک سهم با قیمت بسته شدن آن متفاوت باشد. آنها می‌توانند در هر بازار مالی ظاهر شوند، اما معمولاً در زمان نقدینگی پایین بازارها رخ می‌دهد، زمانی که خریداران و فروشندگان کافی برای جلوگیری از افت و جهش ناگهانی قیمت وجود ندارد. رویدادهای مهمی مانند انتشار اخبار اقتصادی و سیاسی، می‌توانند بر احساسات بازار تاثیر بگذارند و منجر به ایجاد گپ شوند.

انواع گپ کدامند؟

بسته به شرایط بازار، همه گپ‌ها یکسان نیستند، به همین دلیل در ادامه لیستی از رایج‌ترین انواع گپ فارکس آمده است:

  • گپ رایج (Common gap)
  • گپ شکست (Breakaway gap)
  • گپ ادامه دهنده (Continuation gap)
  • گپ فرسایشی یا خستگی (Exhaustion gap)

هرکدام از این گپ ها را به همراه تصویر، در ادامه توضیح خواهیم داد:

گپ رایج (Common gap)

همانطور که از نام آن پیداست، این شکاف‌ها رایج‌ترین گپ‌های بازار هستند. آنها اغلب در بازار فارکس پس از توقف معاملات آخر هفته رخ می‌دهند و همچنین می‌توانند در اواسط روز معاملاتی در مواقع فشار شدید خرید یا فروش به وجود بیایند.

گپ رایج (Common gap)
شکاف‌ها رایج‌ترین گپ‌های بازار هستند.

گپ‎های معمول باید در جهت مخالف معامله شوند، زیرا بازار اغلب آنها را بلافاصله پر می‌کند.

گپ شکست (Breakaway gap)

گپ شکست معمولاً در بالای روندهای صعودی و در پایین روندهای نزولی رخ می‌دهد ونشان‌دهنده یک روند معکوس بالقوه است.

گپ شکست (Breakaway gap)
گپ شکست معمولاً در بالای روندهای صعودی و در پایین روندهای نزولی رخ می‌دهد.

بریک وی گپ همچنین می تواند در طول شکست الگوهای نمودار اصلی شکل بگیرند و با حجم معاملات بالا تشدید شوند. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله بریک اوت را مطالعه کنید.

در این مقاله با انواع گپ در بازار فارکس آشنا شدیم و فهمیدیم که هرکدام از گپ های فارکس می‌توانند فرصتی برای سود آوری در این بازار باشید.

گپ ادامه دار (Continuation gap)

گپ ادامه دار در میانه روندهای صعودی یا نزولی قوی، در جهت روند اصلی و پایه رخ می‌دهد. این گپ نشان می‌دهد که فشار خرید قوی در روند صعودی یا فشار فروش قوی در روندهای نزولی وجود دارد.

گپ ادامه دار (Continuation gap)
گپ ادامه دار در میانه روندهای صعودی یا نزولی قوی، در جهت روند اصلی و پایه رخ می‌دهد.

گپ‌های ادامه دار اغلب نشانگر یک روند سالم و قوی هستند و معامله‌گران می‌توانند پس از وقوع این گپ، جهت روند وارد شوند.

گپ فرسایشی یا خستگی (Exhaustion gap)

گپ خستگی در طول روندهای صعودی یا نزولی قوی، اما در جهت مخالف روند اصلی شکل می‌گیرند. این شکاف‌ها نشان می‌دهند که روند دارد شروع به از دست دادن شتاب می‌کند و یک روند معکوس بالقوه در پیش است.

گپ فرسایشی یا خستگی (Exhaustion gap)
گپ خستگی اغلب نشانگر تغییر روند سیگنال‌دهی هستند و معامله‌گران باید پس از مشاهده این گپ در جهت مخالف روند وارد معامله شوند.

بسته به نوع گپ ایجاد شده، معامله‌گران می توانند یک استراتژی معاملاتی داشته باشند و سعی کنند از آنها سود ببرند. یک گپ افزایشی یا کاهشی می‌تواند فرصت‌های معاملاتی سودآوری ایجاد کند، البته اگر بدانید چگونه از آنها را به درستی معامله کنید.

آنچه در مقاله انواع گپ در فارکس خواندیم:

در این مقاله با انواع گپ در بازار فارکس آشنا شدیم و فهمیدیم که هرکدام از گپ های فارکس می‌توانند فرصتی برای سود آوری در این بازار باشید البته باید مطمئن شوید که از ابزارهای دیگر برای تایید معامله بر اساس گپ‌ها استفاده می‌کنید. برای مثال الگوهای نموداری معکوس همراه با سطوح حمایت/مقاومت و گپ در فارکس، می‌توانند به عنوان فرصت معاملاتی مناسبی برای خرید یا فروش جفت ارز استفاده شوند.

تبلیغات

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران