خانه > مقالات > انواع روش های مدیریت سرمایه در فارکس

انواع روش های مدیریت سرمایه در فارکس

مدیریت سرمایه فارکس مجموعه ای از فرآیندهایی است که یک معامله‌گر فارکس باید برای مدیریت پول در حساب معاملاتی فارکس خود استفاده کند. اصل اساسی مدیریت سرمایه فارکس، حفظ سرمایه است. این بدان معنا نیست که هرگز پولی را در فارکس از دست ندهید، زیرا این کار غیرممکن است. بلکه هدف مدیریت سرمایه در فارکس به حداقل رساندن ضررهای معاملاتی می‌باشد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه انواع روش های مدیریت سرمایه در فارکس را توضیح دهیم.

انواع روش های مدیریت سرمایه در فارکس

چگونه سرمایه خود را در فارکس مدیریت کنیم؟

از آنجایی که همه ما انسان هستیم، بنابراین اشتباهات رایجی هم وجود دارد که ممکن است در معاملات فارکس انجام دهیم. به طور کلی هدف معامله‌گران کسب درآمد است، نه از دست دادن آن، بنابراین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از از دست دادن آن انجام دهند.

چگونه سرمایه خود را در فارکس مدیریت کنیم؟
هدف تریدرهای فارکس کسب درآمد است، نه از دست دادن آن. معامله گران در بازار فارکس باید اقدامات لازم را به منظور حفظ سرمایه و رشد آن انجام دهند.

برای این کار راه‌هایی وجود دارد تا سود بیشتر و ضرر کمتری داشته باشید، اما به طور معمول این دلیل اصلی ضرر در فارکس نیست، دلیل اصلی این است که قوانین خاصی برای مدیریت سرمایه خود ندارند. بنابراین ما در ادامه تعدادی از روش های مدیریت سرمایه در فارکس را با هم بررسی می‌کنیم. برخی از روش های مدیریت سرمایه در فارکس عبارت اند از:

  • درک روانشناسی معامله فارکس؛
  • به خطر انداختن ۲٪ از سرمایه در هر معامله؛
  • تنظیم حداکثر افت سرمایه در تمام معاملات؛
  • تعیین نسبت ریسک به پاداش در هر معامله؛
  • تنظیم حد ضرر و سود؛
  • تعیین مقدار ریسک بر اساس شرایط خود؛
  • مدیریت اهرم و مارجین در معاملات فارکس.
چگونه سرمایه خود را در فارکس مدیریت کنیم؟
در بازار فارکس این نکته بسیار حائز اهمیت است که اصل اساسی مدیریت سرمایه فارکس، حفظ سرمایه است.

در ادامه تمامی موارد بالا را مفصل توضیح خواهیم داد:

انواع روش های مدیریت سرمایه در فارکس مثل درک روانشناسی معامله فارکس،تعیین نسبت ریسک به پاداش در هر معامله و… هستند که هر تریدر می تواند برای مدیریت پول در حساب معاملاتی فارکس خود استفاده کند.

درک روانشناسی معامله فارکس

فارکس، مانند هر شکل دیگری از سرمایه‌گذاری، مستلزم درجه بالایی از آمادگی روانی است. معامله‌گران باید توانایی مدیریت احساسات خود، نظم و انضباط و حفظ تمرکز داشته باشند. از جنبه‌های کلیدی روانشناسی معاملات فارکس عبارتند از:

  • ثبات عاطفی: معامله‌گران باید یاد بگیرند که احساسات خود را مدیریت کنند تا از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر ترس و طمع خودداری کنند.
  • نظم و انضباط: تریدرهای موفق حتی در مواجهه با ضررهای کوتاه مدت به استراتژی برنامه‌ریزی شده خود پایبند هستند و اجازه نمی‌دهند که شکست‌های موقت برنامه‌های بلندمدت آنها را از مسیر خارج کند.
  • صبر: اغلب زمان زیادی طول می‌کشد تا فرصت‌های معاملات فارکس پدیدار شوند، بنابراین معامله‎‌گران باید صبور باشند و از عجله در معاملات اجتناب کنند.

درک روانشناسی معامله فارکس
یکی از فاکتورهای موفقیت در بازار فارکس درک روانشناسی معامله فارکس است.

کنترل استرس و درک بالا از روند سرمایه گذاری در فارکس در بلند مدت شما را به یک تریدر حرفه ای تبدیل کند. اگر علاقه‌مند به روانشناسی ترید دارید مقاله کتاب‌ های روانشناسی فارکس را مطالعه کنید.

به خطر انداختن 2٪ از سرمایه در هر معامله

این قانون به این صورت است که که یک معامله‌گر باید تنها درصد کمی از حساب خود را در هر معامله به خطر بیندازد. تریدرهای حرفه‌ای اغلب «قاعده 2٪» را پیشنهاد می‌دهند که در آن یک معامله‌گر باید تنها 2٪ از پول خود را در هر معامله به خطر بیندازد.
به عنوان مثال، با یک حساب معاملاتی 100000 تایی، تریدر باید در هر معامله 2000 ریسک کند. سپس با رعایت این اصل و ادامه دادن آن، معامله‌گر باید از خود در برابر چندین معامله متوالی محافظت کند و میزان ریسک را به قدری کم کند که حتی ده معامله متوالی باخت را بتواند به سرعت بازیابی کند.

تنظیم حداکثر افت سرمایه در تمام معاملات

دراودان در فارکس، تفاوت بین ارزش حساب از بالاترین مقدار آن در یک دوره معین و ارزش آن پس از ضرر است. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر 10000 دلار در حساب خود داشته باشد و سپس 500 دلار از دست بدهد، 5 درصد دراودان یا افت سرمایه داشته است. هر چه میزان دراودان بیشتر باشد، بازیابی موجودی حساب دشوارتر است.
معامله‌گران حرفه‌ای حداکثر سطح افتی را تعیین می‌کنند که با توجه به استراتژی های معاملاتی آنها قابل قبول است.

تعیین نسبت ریسک به پاداش در هر معامله

قاعده کلی که در کتاب‌های آموزشی فارکس بیان می‌شود، این است که معاملات برنده یک معامله‌گر باید به طور متوسط دو برابر معاملات بازنده او باشد. پس با این نسبت ریسک به پاداش، معامله‌گر باید تنها در یک سوم معاملات خود را پیروز شود تا به نقطه سر به سر برسد.

تعیین نسبت ریسک به پاداش در هر معامله
تریدرها باید از خود در برابر چندین معامله متوالی محافظت کند.

در واقع، مهم‌ترین چیز این است که در ریسک و ضرر خود ثابت باشید. برای مثال ممکن است اگر یک معامله‌گر نسبت ریسک به پاداش 1:1 را انتخاب کند، پس باید تعداد معاملات بیشتری، حداقل 6 معامله از 10 معامله را برنده شود تا سودآور باشد. و به همین ترتیب اگر ترید ریسک به پاداش 3:1 را انتخاب کند، باید معاملات کمتری را پیروز شود.

تنظیم حد ضرر و سود

معاملات با استاپ لاس (حد ضرر) یعنی تنظیم حداکثر ضرری که معامله‌گر می‌تواند در هر معامله از دست بدهد، در حالی که معاملات با حد سود، یعنی حداکثر سودی که معامله‌گر می‌تواند داشته باشد. وقتی معامله به این حدها برسد، به صورت خودکار بسته می‌شود. با استفاده از این نوع سفارشات، معامله‌گر می تواند مطمئن شود که در موقعیتی قرار نگیرد که پول زیادی از دست بدهد.

تعیین مقدار ریسک بر اساس شرایط خود

آخرین موضوع مهم این است که موفقیت تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شود که معامله‌گر بتواند تصمیمات منطقی بگیرد. یک معامله‌گر باید تنها مقداری از سرمایه خود را در ریسک قرار دهد که توانایی از دست دادن آن را دارد. مدیریت ریسک یکی از مهارت های مهم معامله گران بازار فارکس است.

مدیریت اهرم و مارجین در معاملات فارکس

اهرم و مارجین مفاهیم مهم در معاملات فارکس هستند. اهرم یا لوریج به معامله‌‌گران اجازه می‌دهد تا پوزیشن‌های بزرگ را با مقدار کمی سرمایه باز کنند، در حالی که مارجین سپرده مورد نیاز برای باز کردن و حفظ لوریج است. مدیریت صحیح اهرم و مارجین برای تجارت موفق فارکس ضروری هستند.

آنچه در مقاله انواع روش های مدیریت سرمایه در فارکس، خواندیم:

در این مقاله با روش‌های مدیریت سرمایه آشنا شدیم و آموختیم که چگونه می‌توان با انجام تنها چند راهکار ساده، سرمایه خود را در فارکس مدیریت کنیم. به طور کلی هدف معامله‌گران کسب درآمد است، نه از دست دادن آن، بنابراین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از از دست دادن آن انجام دهند. برای این کار راه‌هایی وجود دارد تا سود بیشتر و ضرر کمتری داشته باشید، اما به طور معمول این دلیل اصلی ضرر در فارکس نیست، دلیل اصلی این است که قوانین خاصی برای مدیریت سرمایه خود ندارند. بنابراین ما در ادامه تعدادی از روش های مدیریت سرمایه در فارکس را با هم بررسی می‌کنیم.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران