خانه > مقالات > کتاب‌ های روانشناسی فارکس + نقش روانشناسی در فارکس

کتاب‌ های روانشناسی فارکس + نقش روانشناسی در فارکس

شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین تریدرهای موفق و شکست خورده، مربوط به جنبه‌های روانشناختی باشد. این موضوعی است که معامله‌گران مبتدی اصلاً به آن توجه نمی‌کنند، اما از خود معامله‌گری و استراتژی معاملاتی نیز مهم‌تر است. ما در این مقاله کتاب‌های روانشناسی فارکس را به شما معرفی می‌کنیم تا با خواندن آن‌ها بتوانید سطح ذهنی خود را برای معامله در بازار فارکس بالاتر ببرید.

کتاب‌های روانشناسی فارکس

نقش روانشناسی در فارکس

فارکس یک بازار بسیار حساس و خاص است که زمانی که شما در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، با چشم خود از دست دادن سرمایه یا به دست آوردن آن را می‌بینید. هر لحظه که معامله‌ای باز در بازار دارید مجموعه‌ای از احساسات به سمت شما می‌آیند، از حرص، طمع و انتقام گرفته تا ترس، شکست و خوشحالی! با بالا پایین شدن چارت به نفع یا ضرر شما، درجه این احساسات نیز بیشتر می‌شود. اگر یک معامله‌گر روی جنبه‌های روانشناسی خود کار نکرده باشد، اصولاً با بهترین استراتژی‌های جهان هم نمی‌تواند معامله کند، زیرا به صورت مدام احساساتش روی عملکرد او تاثیر می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چک لیست روانشناسی ترید چیست را مطالعه کنید.

نقش روانشناسی در فارکس
فارکس یک بازار بسیار حساس و خاص است که روانشناسی نقش مهمی در موفقیت معاملات فارکس ایفا می‌کند.

تا به حال در حساب دمو معامله کرده‌اید؟ چرا بیشتر افراد در دمو با هر استراتژی که دارند موفق هستند، اما در حساب واقعی این موفقیت را ندارند؟ بازار که همان بازار است، اما احساسات حاکم بر بازار همان نیست. پس یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت در بازار فارکس کنترل حالت‌های روحی و روانی است که البته یک شبه نیز انجام نمی‌شود و باید دقت داشته باشید که روی مسائل روانی خود کار کنید. به همین دلیل در ادامه کتاب‌هایی ویژه روانشناسی در فارکس به شما معرفی می‌کنیم که خواندن آن‌ها می‌تواند به کنترل احساسات شما در بازار کمک کند.

معرفی بهترین کتاب‌های روانشناسی در فارکس

خب! اینجا مجموعه‌ای از کتاب‌های مهم روانشناسی را داریم که هر تریدر باید حداقل چند نسخه از آنها را بخواند تا بتواند در کنار مسائل فنی، مسائل روانی خود را نیز تقویت کند.

برخی از بهترین کتاب های روانشانسی در فارکس عبارت اند از:

  • کتاب The New Trading for a Living؛
  • کتاب The Psychology of Finance؛
  • کتاب Fear, Greed, and Panic؛
  • کتاب The Psychology of the Foreign Exchange Market؛
  •  کتاب Flow؛
  • کتاب معامله‌گری با ذهن آگاهانه.

در ادامه این مقاله هریک از کتاب ها را به طور کامل بررسی می کنیم:

کتاب The New Trading for a Living

الکساندر الدر دکترای روانشناسی دارد و یک تریدر حرفه‌ای است. او نویسنده چندین کتاب شاهکار بوده که به منابع آموزشی مهمی برای معامله‌گران تبدیل شده است. الدر در گذشته روانپزشک و استاد دانشگاه کلمبیا بود و تجربه او به عنوان یک روانپزشک، به او درک منحصر به فردی از روانشناسی ترید داده است.

کتاب The New Trading for a Living
الکساندر الدر ساکن سن پترزبورگ روسیه، دکترای روانشناسی دارد و یک تریدر حرفه‌ای است.

The New Trading for a Living رویکردی آرام و منظم را آموزش می‌دهد و روش‌هایی را به شما می‌آموزد که چطور کنترل روانی خود را در هنگام ترید کردن در هر شرایطی حفظ کنید.

کتاب The Psychology of Finance

این کتاب بر این مبنا استوار است که بازارها فقط بر اساس مسائل اقتصادی حرکت نمی‌کنند. در واقع می‌خواهد به شما بیاموزد که چطور روان جمعی بر یک بازار اثر می‌گذارد و باعث می‌شود بازار تا حد زیادی تغییر روند بدهد. در کتاب تاکید شده که اگر بتوانید تحلیل سنتیمنتال بازار را به خوبی درک کنید، متوجه می‌شوید که کدام حرکت بازار بر اساس احساسات است و به زودی با داده‌های اقتصادی پایان خواهد یافت. اگر بر این الگوی جمعی روانی مسلط شوید سبب می‌شود که از حرکت‌های احساسی بازار در امان بمانید و خودتان نیز وارد چنین موج‌هایی نشوید و برعکس، بتوانید خلاف این موج‌ها، حرکت‌های اصلی را شناسایی کنید.

احساسات و عواطف نقش بسیار پررنگی در معامله‌گری فردی و جمعی بازار دارد. اگر می‌خواهید یک معامله‌گر حرفه‌ای بشوید، باید ضمن تمرکز بر مسائل فنی، روی موارد احساسی، روحی و روانی نیز کار کنید. کتاب، پادکست و ویدئوهای آموزشی می‌تواند منبع خوبی برای ارتقاء روانشناختی شما باشد.

کتاب Fear, Greed, and Panic

کتاب ترس، حرص، وحشت در فارکس را می‌توان از آن دسته کتاب‌های بسیار مهم در زمینه روانشناسی بازار فارکس دانست. دیوید کوهن در کتاب خود بیان می‌کند که بازار فارکس و سهام به سختی تحت تاثیر واقعیات منطقی یا عقلانی قرار می‌گیرند، بلکه تحت کنترل پدیده‌های عاطفی عمیقاً ریشه‌دار هستند، مانند ترس، حرص، وحشت، یا غریزه! این کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به ویژگی‌ها و تفاوت‌های ظریف بازارهای مالی هستند مفید خواهد بود.

کتاب The Psychology of the Foreign Exchange Market

کتاب روانشناسی بازار فارکس نوشته توماس اوبر لچنر به جنبه‌های روانی معامله‌گری در بازار فارکس می‌پردازد. طبق نظریه نویسنده، حرکت بازار از احساسات معامله‌گران دور نیست و بخش مهمی از رفتار روانی آن‌هاست که بازار را شکل می‌دهد. نویسنده کتاب روانشناسی بازار فارکس، بیان می‌کند که تغییرات اساسی در بازارهای مختلف، نه به دلیل شرایط اقتصادی بلکه به دلیل برخی تغییرات در نگرش جمعی به بازار اتفاق می‌افتد.

زبان کتاب علمی است و به صورت تخصصی می‌خواهد کمک کند که شما به عنوان یک معامله‌گر بتوانید روی احساسات خود کنترل داشته باشید و با تمرین ذهنیت خود را برای معامله کردن در هر شرایطی از بازار آماده کنید.

 کتاب Flow

این کتاب توسط Mihaly Csikszentmihalyi نوشته شده و رویکرد معامله‌گران از نظر روانی به بازارهای مالی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگرچه Flow به طور مستقیم فقط به بازار فارکس مربوط نمی‌شود، اما قطعاً برای معامله‌گران بازارهای فارکس و ارز دیجیتال بسیار مفید است.

کتاب Flow
کتاب Flow اثر Mihaly Csikszentmihalyi مربوط به روان شناسی تجربه عمیق لحظات زندگی است.

این کتاب به شما می‌آموزد که چطور قدرتمندتر کردن مسائل روحی و روانی می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی بخصوص افزایش بهره‌وری در کسب و کار شما کمک کند. با خواندن آن می‌آموزید که، لذت، اعتماد به نفس و خلاقیت زیادی را در کار خود تجربه کنید. نویسنده راه‌هایی را برای کنترل این حالت ذهنی پیشنهاد می‌کند. به طور کلی این کتاب کمک می‌کند که بتوانید بین زندگی شخصی و معامله‌گری تعادل به دست بیاورید.

کتاب معامله‌گری با ذهن آگاهانه

این کتاب نیز یکی از بهترین منابع برای تقویت مسائل روانشناسی در زمینه ترید است که گری دیتون آن را نوشته است. این کتاب به سه جنبه مهم احساسات، جهت‌گیری فکری و طرز شناخت روانی می‌پردازد و نقش این مدل تفکرات را با بازار فارکس برای ما پر رنگ می‌کند. هر فردی که قصد دارد به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار تبدیل شود، باید حتماً تکنیک‌های آماده در کتاب برای تقویت مسائل روحی روانی معامله‌گران را تمرین کرده و روی آن‌ها تمرکز کند تا بتواند وضعیت کنترل روانی خود در معاملات را افزایش دهد.

آنچه در مقاله کتاب‌های روانشناسی فارکس خواندیم:

در مقاله کتاب‌های روانشناسی فارکس متوجه شدیم که مسائل روحی و روانی، نه تنها تاثیر زیادی روی کل بازار می‌گذارد، بلکه هر تریدر نیز به نوبه خود باید تسلط بالایی روی احساساتش داشته باشد تا جنبه‌های روانی روی تصمیم‌گیری عاقلانه او اثر نگذارد. خواندن چنین کتاب‌هایی به شما کمک می‌کند تا هم بر وضعیت سنتیمنتال بازار مسلط شوید و هم بتوانید ذهنیت و روان خود را برای معامله کردن آماده کنید. شاید به عنوان یک معامله‌گر مبتدی هنوز به اهمیت مسائل روانی در بازار پی نبرده باشید، اما تضمین می‌کنیم که جنبه‌های روانی به اندازه داشتن یک استراتژی حرفه‌ای مهم است.

سوالات متداول
چرا روانشناسی در فارکس مهم است؟
شاید باور نکنید، اما بیشتر حرکات موفق و حتی بلند در بازار فارکس به دلیل احساسات و تفکرات ناگهانی معامله‌گران رخ می‌دهد که همگی باهم به طور احساسی به سمتی معامله می‌کنند.
نقش روانشناسی فردی در ترید کردن چیست؟
هر تریدر به همان اندازه که باید روی مسائل فنی تسلط داشته باشد، باید مسائل روانشناختی را مد نظر داشته باشد زیرا تاثیر زیادی بر عملکرد او می‌گذارد.
سنتیمنتال چیست؟
سنتیمنتال نوعی تحلیل است که بر وضعیت کلی روانی بازار تمرکز دارد و از طریق آن درمیابید که احساسات بازار به کدام سمت است.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران