خانه > مقالات > مارجین مصرفی چیست؟ + تفاوت مارجین مورد نیاز و مارجین مصرفی

مارجین مصرفی چیست؟ + تفاوت مارجین مورد نیاز و مارجین مصرفی

امتیاز:5

مارجین مصرفی Used Margin یا مارجین استفاده شده به میزان مارجینی گفته می‌شود که برای نگهداری از معاملات باز، نزد بروکر می‌ماند یا به نوع وثیقه گذاشته می‌شود. به طور کلی زمانی که یک معامله باز می‌کنید دو مارجین در حساب شما ایجاد می‌شود، مارجین مصرفی و مارجین آزاد. برای اینکه درک بهتری از مارجین استفاده شده داشته باشید، در ادامه مقاله مارجین مصرفی چیست؟ به طور کامل آن را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه شوید.

مارجین مصرفی چیست؟

مارجین چیست؟

برای فهم بهتر مارجین مصرفی باید ابتدا بدانید که مارجین چیست؟ از آنجا که میزان جابجایی جفت ارزها در فارکس به صورت ۴ یا ۵ رقم اعشار است بنابراین با سرمایه کم نمی‌توانید سودی از بازار کسب کنید، به همین دلیل بروکرها اهرم معاملاتی را به کاربران ارائه می‌کنند. مثلا زمانی که شما اهرم ۱:۱۰۰۰ را در حساب خود استفاده می‌کنید و حسابتان مثلاً بالانس ۱۰۰ دلاری دارد، هر میزان مبلغی که وارد معامله کنید ۱۰۰۰ برابر خواهد شد که به آن مارجین می‌گویند.

مارجین مصرفی چیست؟

حالا که تعریف مارجین را متوجه شدید، برویم سراغ مارجین مصرفی (Used Margin) و مارجین آزاد. بعد از تنظیم اهرم  یک میزان از مارجین به حساب شما تعلق می‌گیرد که در متاتریدر می‌توانید آن را مشاهده کنید. مثلاً مارجین شما ۱۰۰۰۰۰۰ است، حالا هر میزان که معامله باز کنید با هر حجمی، یک مقدار از مارجین را درگیر معامله می‌کند که به آن مارجین مصرفی می‌گویند.

مارجین مصرفی چیست؟

باید دقت کنید که مارجین مصرفی شما هرچقدر که بیشتر باشد، سوددهی شما بالاتر می‌رود، اما از طرف مقابل ضررهای شما نیز بیشتر خواهد شد، پس باید مارجین مصرفی در حد تعادل بر اساس مدیریت مالی که دارید ایجاد شود.

مارجین مصرفی مقدار مارجینی است که در معامله باز مصرف شده و سبب نگهداری معامله شما است. البته مارجین مصرفی شناور است و با وارد شدن معامله به سود یا ضرر میزان مارجین تغییر می‌کند.

مارجین آزاد چیست؟

اگر مارجین مصرفی را که از کل مارجین اولیه کم کنید مارجین آزاد به دست می‌آید. میزان مارجین آزاد مارجینی است که هنوز استفاده نشده است و برای معاملات بعدی می‌توانید آن را به کار بگیرید. البته دقت داشته باشید، مارجین آزاد یک میزان شناور است، یعنی مثلاً هرچقدر که معامله شما وارد ضرر شود، مارجین مصرفی شما افزایش پیدا می‌کند و مقدار آن از مارجین کلی کم شده و میزان مارجین آزاد را نیز کمتر می‌کند.

تفاوت مارجین مورد نیاز و مارجین مصرفی

مارجین مورد نیاز، میزان مارجینی است که برای باز کردن یک معامله بر اساس حجم و میزان لوریجی که دارید محاسبه می‌شود. مثلاً اگر می‌خواهید 1 دلار وارد یک معامله کنید و لوریج شما 1:100 است، میزان مارجین مورد نیاز شما 100 خواهد بود. این مارجین اولیه‌ای است که نیاز دارید. اگر در حساب شما 100 دلار پول موجود است، مارجین کلی شما 10.000 است و این 100 از مارجین کلی شما کم می‌شود. اما زمانی که معامله شما باز شود، این مارجین مورد نیاز که با آن وارد معامله شدید، تبدیل به مارجین مصرفی خواهد شد و در صورت اینکه معامله شما وارد ضرر شود به صورت مدام مقدار مارجین مصرفی یا درگیر در معامله بیشتر می‌شود.

آنچه در مقاله مارجین مصرفی خواندیم:

در مقاله مارجین مصرفی چیست؟ با تعریف مارجین مصرفی یا همان مارجین استفاده‌شده آشنا شدید. فهمیدیم که میزان مارجین یا پولی که به اصطلاح نزد کارگزاری وثیقه می‌گذارید که یک معامله باز را برای شما نگهداری کند مارجین مصرفی گفته می‌شود. در مقابل مارجین مصرفی مارجین آزاد وجود دارد که به شما می‌گوید چه میزان دیگر مارجین مصرفی برای شما باقی مانده است.

سوالات متداول
مارجین چیست؟
میزان بالانس ضرب شده در اهرم معاملاتی که از بروکر می‌گیرید را مارجین می‌گویند.
مارجین آزاد چیست؟
میزان مارجینی است که همچنان بدون استفاده مانده و می‌توانید بر اساس آن معاملات جدید باز کنید.
کال مارجین چیست؟
زمانی که مجموع معاملات شما وارد ضرر شده است و نیاز به مارجین بیشتری برای نگهداری از آنها دارید، کال مارجین رخ می‌دهد. یعنی پیامی دریافت می‌کنید مبنی بر افزایش مارجین یا بستن معاملات.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران