خانه > مقالات > معاملات مارجینی Margin trading

معاملات مارجینی Margin trading

امتیاز:5

معاملات مارجینی یا مارجین تریدینگ به معاملاتی اشاره دارد که در آنها از اهرم معاملاتی استفاده می‌شود. این کار به این دلیل رخ می‌دهد که تریدرهایی با سرمایه کم نیز بتوانند با استفاده از اهرم، معامله انجام دهند و به نوعی سرمایه خود را با استفاده از مارجین دریافت‌شده بالا ببرند.

معاملات مارجینی Margin trading چیست؟

مارجین چیست؟

در بازارهای مالی Margin معادل مقدار پولی است که معامله‌گر نزد بروکر به «وثیقه» می‌گذارد و در مقابل بروکر در قالب وام امکان معامله با مقدار پول بیشتری را به معامله‌گر می‌دهد. خرید روی مارجین زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گر برای معامله از پول وام گرفته شده از بروکر استفاده می‌کند. در نظر داشته باشیم در دنیای اقتصاد Margin به معانی دیگر نیز به کار می‌رود که هیچ‌کدام آنها موضوع این مقاله نیستند.

معاملات مارجینی یا Margin trading چیست؟

برای انجام معاملات مارجینی لازم است فرد معامله‌گر به جای افتتاح حساب استاندارد، یک حساب مارجینی در بروکر خود افتتاح کند. اکثر بروکرهای مطرح فارکس امکان افتتاح این نوع حساب را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. حساب مارجینی به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که نسبت به مجموع دارایی خود در حساب بروکر، معاملات بیشتری انجام داده و حجم معاملات خود را نسبت به اصل دارایی خود افزایش دهد. طبیعی است که در چنین معاملاتی هم مقدار سود و هم مقدار ضرر چند برابر حالت عادی خواهد بود.

معاملات مارجینی یا Margin trading چیست؟
معاملات مارجینی یا Margin trading یکی از روش‌های پر ریسک در ترید است که به‌وسیله‌ی آن می‌توان با چند برابر سرمایه‌ی واقعی به معامله پرداخت.

این یک مبادله دوطرفه است، زیرا همان‌طور که معامله‌گر از دسترسی به سرمایه بیشتر در قالب وام بهره‌مند می‌شود، بروکر هم با دریافت بهره در نظر گرفته‌شده برای وام کسب منفعت می‌کند. نکته‌ی قابل توجه اینجاست که در این مبادله تقریباً همیشه بروکر برنده است، زیرا اصل وام و بهره‌ی خود را باز می‌ستاند، حتی اگر معامله‌گر در معامله‌ای که با مارجین انجام داده دچار ضرر و زیان شود. به عبارت دقیق‌تر در هنگام فروش ابتدا طلب بروکر یعنی مجموع وام و بهره تسویه می‌شود و باقی‌مانده متعلق به معامله‌گر خواهد بود. در نتیجه شرط برنده بودن معامله‌گر در معاملات مارجینی، منتهی شدن معامله به سود است.

به این مثال توجه کنید:

فرض کنیم بروکر مورد نظر مقدار مارجین اولیه را ۶۰٪ اعلام می‌کند (این مقدار در بروکرهای مختلف متفاوت است که معمولاً حداقل مقدار ۵۰٪ می‌باشد). معامله‌گر قصد دارد دارایی‌هایی به مجموع ارزش ۱۰.۰۰۰ دلار از طریق معامله مارجینی خریداری کند. در چنین حالتی لازم است معامله‌گر حساب مارجینی خود را ۶۰۰۰ دلار شارژ کند و ۴۰۰۰ دلار باقی‌مانده برای انجام معامله، توسط بروکر در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد. این ۶۰۰۰ دلار همان مارجین یا وثیقه یا تضمین حساب مارجینی می‌باشد. بعد از مدتی قیمت بازاری دارایی خریداری‌شده ۲۰٪ افزایش می‌یابد و معامله‌گر اقدام به فروش دارایی می‌کند. در این حالت معامله‌گر به ظاهر ۲۰۰۰ دلار سود کسب می‌کند، اما بخش کوچکی از آن به عنوان بهره‌ی ۴۰۰۰ دلار وام مستقیماً به حساب بروکر واریز می‌شود.

در این مثال اگر معامله‌گر قصد داشت با یک حساب عادی اقدام به خرید کند، حد سود او با ۶۰۰۰ دلار سرمایه معادل ۱۲۰۰ دلار بود، اما با استفاده از معامله مارجینی حد سود خود را با همان سرمایه، به ۲۰۰۰ دلار افزایش داد.

حد سود در مارجین
معاملات مارجین ارز دیجیتال به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا ضمن کنترل مقدار زیادی پول سرمایه خود را افزایش دهید.

مقدار بهره دریافتی از بروکری به بروکر دیگر متفاوت است و معمولاً روزانه محاسبه می‌شود، به این شکل که هرچه معامله مدت طولانی‌تری باز بماند مقدار بهره‌ی تعلق گرفته به وام در زمان بازپرداخت افزایش می‌یابد. طبیعی است اگر مدت زمان باز بودن معامله خیلی طولانی شود مقدار بهره به حدی افزایش می‌یابد که منفعت معامله‌گر از دریافت وام را به کلی تصاحب می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت معاملات مارجینی برای معاملات بلند مدت گزینه مناسبی نیستند.

نکته:‌ در مثال قبلی شما ۶۰۰۰ دلار موجودی دارید، اما ۱۰.۰۰۰ دلار قدرت خرید. بنا به انتخاب خودتان می‌توانید تا سقف ۶۰۰۰ دلار خرید اول از وام استفاده نکنید، اما اگر بعد از وارد کردن ۶۰۰۰ دلار به معامله قصد باز کردن معامله جدیدی را داشته باشید، معامله جدید با اعتبار ۴۰۰۰ دلاری که بروکر در اختیارتان گذاشته باز می‌شود و قواعد معاملات مارجینی در آن صادق خواهد بود (بهره به آن تعلق می‌گیرد). همچنین سهامی که به ارزش ۶۰۰۰ دلار اولیه خریداری کرده‌اید حکم همان مارجین یا وثیقه برای ۴۰۰۰ دلار معامله بعدی‌تان را خواهد داشت.

مارجین به میزان پول و دارایی در بازارهای مالی گفته می‌شود که با ضرب در اهرم بیشتر شده و حجم آن افزایش می‌یابد. این پول به نوعی از بروکر قرض شده تا معاملات با سرمایه کم نیز امکان‌پذیر شود.

اجزای مارجین چیست؟

بدون شک یکی از مهم ترین اصولی که در راه تبدیل شدن به تریدر حرفه ای به شما کمک می کند، درک مفهوم مارجین و اجزای آن است. اجزای مارجین عبارت اند از:

  • حداقل مارجین؛
  • مارجین اولیه؛
  • کال مارجین و Maintenance margin.

حال که اجزای مارجین را معرفی کردیم در ادامه هریک از آنها را به طور مفصل  توضیح خواهیم داد:

حداقل مارجین

بر اساس قانون بروکر موظف است قبل از افتتاح حساب مارجین برای معامله‌گر، موافقت کاربر با شرایط معاملات مارجینی را کسب نماید. قانونا برای افتتاح حساب مارجینی حداقل موجودی ۲۰۰۰ دلار مورد نیاز است. (برخی بروکرها مقدار بیشتری را به عنوان حداقل مارجین در نظر می‌گیرند)

مارجین اولیه

پس از تکمیل مراحل افتتاح حساب، برای باز کردن هر معامله در حساب مارجینی، شما می‌توانید تا سقف ۵۰٪ از مبلغ خرید را از بروکر دریافت نمایید. البته لازم نیست سقف ۵۰٪ حتماً پر شود، مثلاً می‌توانید ۱۰٪ مبلغ خرید (و حتی صفر درصد) را در قالب وام دریافت کنید. در هر معامله اختلاف قیمت دارایی و مقدار وام گرفته‌شده، مارجین اولیه را تشکیل می‌دهد.

Maintenance margin و کال مارجین یا (Margin call)

هنگامی که به سراغ معاملات مارجینی می‌رویم محدودیتی وجود دارد به نام Maintenance margin، به این شکل عمل می‌کند که با تغییر ارزش بازاری دارایی‌های خریداری‌شده‌مان، باید مجموع دارایی ما به اندازه‌ای باشد که توان پوشش وثیقه و مقدار وام و بهره وام را داشته باشد. اگر مجموع دارایی اکانت ما از این مقدار کمتر شود، پیام مارجین کال (Margin call) را دریافت می‌کنیم و برای برقرار مجدد بالانس حساب، بروکر از ما می‌خواهد یا مبلغ بیشتری به حساب بروکر واریز کنیم یا بخشی از دارایی خریداری‌شده را بفروشیم و بخشی از وام دریافتی را باز گردانیم.

در صورت بی‌توجهی معامله‌گر به کال مارجین، بروکر این اختیار را دارد که هرکدام از معاملات باز ما را به اختیار خود (و با ضرر) ببندد و برای این عمل نیازی به تایید معامله‌گر ندارد. بروکر این اختیار را دارد که حین انجام این معامله کمیسیون خود را بابت بستن این معامله دریافت کند و مسئول هرگونه زیان خود معامله‌گر خواهد بود.

نکته:‌ بنا به قانون، معامله‌گر مجاز به خرید همه‌ی ابزارهای مالی با استفاده از معاملات مارجینی نخواهد بود. Federal reserve board لیست ابزارهای قابل معامله به وسیله‌ی معاملات مارجینی را مشخص کرده است همچنین Penny stocks و initial public offerings (IPOs) به دلیل ریسک بالای معاملاتی، قابل معامله با این روش نیستند. هر بروکر به طور فردی این اختیار را دارد که ابزار و سهام‌های مشخصی را از لیست معاملات مارجینی خود حذف کند. پس قبل از افتتاح حساب و اقدام برای خرید، حتماً لیست دارایی‌های قابل معامله با این روش را با بروکر خود چک کنید.

مزایا و معایب معاملات مارجینی

حالا که با معاملات مارجینی آشنا شدید، بد نیست کمی هم درباره مزایا و معایب آن بدانید.

مزایای معاملات مارجینی

مزایای معاملات مارجینی شامل موارد زیر است:

  • با توجه به لوریج (نسبت سرمایه وام گرفته شده به وثیقه) می‌تواند منجر به سود بیشتر در معامله شود.
  • توان خرید معامله‌گر را افزایش می‌دهد.
  • نسبت به سایر روش‌های وام گیری، انعطاف بیشتری دارد.
  • در صورت سود کردن در معامله، مارجین فرد افزایش یافته در نتیجه امکان دریافت وام بیشتر فراهم می‌شود.

بعد از بررسی مزایا معاملات مارجینی حال معایب آن را بیان می کنیم:

معایب معاملات مارجینی

معایب معاملات مارجینی نیز در ادامه مطلب بیان شده‌اند:

  • با توجه به لوریج (نسبت سرمایه وام گرفته شده به وثیقه) می‌تواند منجر به زیان بیشتر در معامله شود.
  • هزینه‌های حساب و بهره به مرور افزایش می‌یابد.
  • ممکن است منجر به مارجین کال شود و معامله‌گر را مجبور به واریز وجوه بیشتر کند (در صورتی که معامله‌گر نخواهد معاملاتش در قیمت مشخصی بسته شوند)
  • در صورت عدم واریز وجه اضافه در زمان مارجین کال، حساب لیکوئید شده و معامله‌گر دچار زیان می‌شود.

همانطور که می‌بینید معاملات با مارجین و اهرم، مانند یک شمشیر دولبه است که به همان اندازه سوددهی یا بیشتر، شما را دچار ضرر هم خواهد کرد.

آنچه در مقاله معاملات مارجینی خواندیم:

مارجین یک ویژگی است که به دلیل استفاده از اهرم به وجود می‌آید و امکان معامله کردن برای همه تریدرها با هر سطح از دارایی را فراهم می‌کند. کنترل مارجین بسیار مهم است، اگر شما از اهرم بالا استفاده کنید مارجین شما نیز زیاد می‌شود، اما سرعت از دست رفتن مارجین با کوچک‌ترین حرکت‌های بازار نیز زیاد می‌شود و ممکن است حتی کال مارجین شوید. بنابراین استفاده صحیح و درست از میزان اهرم و مدیریت مارجین یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر معامله‌گر باید انجام دهد.

سوالات متداول
اهرم یا لوریج چیست؟
اهرم یا لوریج ضریبی است که روی سرمایه اولیه شما می‌خورد و یک میزان مارجین را برای معامله کردن ایجاد می‌کند.
کال مارجین چیست؟
زمانی که مجموعه معامله یا معاملات باز شما در ضرر است و مارجین شما در حال تمام شدن می‌باشد، کال مارجین رخ می‌دهد به این معنا که باید یا معاملات را متوقف کرده یا پول اضافه کنید.
آیا مارجین بالا خوب است؟
اگر مارجین بالا از طریق بالانس ایجاد شود بله، اما اگر از طریق اهرم بالا مثلاً اهرمی مانند 1:3000 ایجاد شود می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران