خانه > مقالات > معاملات بیش از حد یا Overtrade چیست؟

معاملات بیش از حد یا Overtrade چیست؟

امتیاز:5

اورتریدینگ یک اصطلاح برای زمانی است که تریدرها معاملات بیش از حد انجام می‌دهند، یعنی به دلایل مختلف که عموما احساسی و روانی است تعداد معاملات زیادی باز می‌کنند که خارج از یک برنامه منطقی معاملاتی است. از آنجا که بیشتر افراد از اورترید ضررهای زیادی می‌کنند، در ادامه به طور مفصل این موضوع را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه شوید.

معاملات بیش از حد یا Overtrade چیست؟

Overtrade چیست؟

منظور از Overtrade یا معاملات بیش از حد، خرید و فروش‌های «بیش از حد» در طول معاملات است. «بیش از حد» تعریف استانداری ندارد و میزان آن به عوامل زیادی بستگی دارد که ما یکی یکی آنها را بررسی خواهیم کرد.

سبک معاملاتی و مفهوم اور تریدینگ

اینکه شما اورترید کنید به سبک معاملاتی شما نیز بستگی دارد، پس بگذارید یک بار سبک‌ها را بررسی کنیم.

به طور کلی ۴ سبک معاملاتی داریم که عبارت اند از:

  1. معاملات اسکالپی؛
  2. معاملات روزانه؛
  3. سویینگ تریدینگ؛
  4. پوزیشن تریدینگ.

طبیعتا برای فردی که معاملات اسکالپ انجام می‌دهد،‌ انجام ۵ معامله در روز حکم Overtrade را ندارد در حالی که اگر یک معامله‌گر با سبک سویینگ تریدینگ ۵ معامله در روز انجام دهد قطعاً دچار پدیده «معاملات بیش از حد» شده است.

سبک معاملاتی و مفهوم اور تریدینگ
ایجاد موقعیت‌های باز بیش از اندازه یا استفاده از مقدار غیرعادی پول در یک معامله، باعث ایجاد اور تریدینگ می شود.

میانگین معاملات شما در بازه‌های زمانی یکسان

به سابقه معاملات خود مراجعه کنید. اگر تعداد معاملات شما در بازه‌های زمانی یکسان افزایش یافته است، بدین معناست که دچار Overtrade شده‌اید. به طور مثال اگر پیش از این روزانه به طور میانگین ۵ معامله انجام می‌دادید و حال این عدد به ۱۵ معامله در روز رسیده،‌ شما قطعاً در حال تجربه‌ی پدیده «معاملات بیش از حد» هستید.

تفاوت Overtrade و Churning

این دو مفهوم در عمل بسیار شبیه هم هستند. در اصطلاحات بازارهای مالی زمانی که «معاملات بیش از حد» توسط خود فرد معامله‌گر رخ دهد برای آن اصطلاح Overtrade را استفاده می‌کنیم، اما اگر این نوع معاملات توسط بروکر رخ دهد به آن Churning گفته می‌شود که البته عملی غیرقانونی است و عمده هدف آن افزایش مجموع کمیسیون دریافتی بروکر می‌باشد.

عوامل و علل شکل گیری Overtrade توسط معامله گر

اورترید توسط خود معامله‌گر به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

دلایل شکل گیری Overtrade عبارت اند از:

  • طمع و میل به سود بیشتر؛
  • انتقام گیری از بازار؛
  • فقدان مدیریت ریسک و نبود استراتژی معاملاتی؛
  • اعتیاد به معامله؛
  • توهم قطعیت در بازار.

در ادامه هریک از این عوامل را به طور کامل توضیح می دهیم

طمع و میل به سود بیشتر

طمع یک ویژگی شخصیتی است و اگر فرد معامله‌گر در فارکس دارای این ویژگی باشد و آن را کنترل نکند،‌ قطعاً میل به سود بیشتر می‌تواند منجر به انجام «معاملات بیش از حد» شده و نه تنها تمامی سود خود را از دست بدهد بلکه روز کاری خود را با ضرر پایان دهد.

انتقام گیری از بازار

گاهی ممکن است معامله‌گر بنا به هر دلیلی در چند معامله متوالی دچار ضرر شده یا معاملات باز خود را در ضرر ببیند و عوامل روانی بر او غلبه کرده و به قصد انتقام گیری از بازار و جبران ضررهای خود دست به باز کردن معاملات حساب نشده‌ای بزند که نتیجه‌ی آن‌ها صرفاً ضرر بیشتر و بیشتر باشد.

فقدان مدیریت ریسک و نبود استراتژی معاملاتی

زمانی که فرد معامله‌گر بدون مطالعه و آموزش‌های علمی وارد دنیای فارکس شود، قطعاً یکی از نتایج آن نداشتن مدیریت ریسک و فقدان استراتژی معاملاتی و در نتیجه نداشتن حدی برای تعداد معاملات خواهد بود. در این شرایط تنها عامل تعیین‌کننده تعداد معاملات فرد میزان ریسک‌گریزی او خواهد بود. طبیعتاً هرچه معامله‌گر از ریسک‌گریزی کمتری برخوردار باشد به شرایط over trade نزدیک‌تر خواهد شد.

اعتیاد به معامله

اعتیاد هم مانند طمع یک ویژگی شخصیتی است بدین معنا که برخی افراد پتانسیل بیشتری برای معتاد شدن به برخی امور دارند. حال این امر می‌تواند لذت خوردن شکلات باشد یا لذت ناشی از هیجان معامله در یک بازار جهانی با افت و خیزهای لحظه‌ای قیمت. حال معامله‌گری را تصور کنید که دچار اعتیاد به معامله است، چنین فردی نه به تنها به قصد سود بلکه به واسطه اعتیاد به هیجانات معامله‌گری است که دست به معامله در فارکس میزند. طبیعی است که چنین فردی در اکثر روزهای خود فارغ از سبک معاملاتی‌اش دچار پدیده «معاملات بیش از حد» باشد.

توهم قطعیت در بازار

این عامل،‌ نقطه مقابل «فقدان مدیریت ریسک و نبود استراتژی معاملاتی» است. بدین معنا که ممکن است فرد در تله‌ی علم و قطعیت خود گرفتار شود، یعنی یک استراتژی معاملاتی را به عنوان «استراتژی همیشه برنده» تلقی کرده و به طور مثال هر زمان اندیکاتور a و b سیگنال ورود بدهند دست به باز کردن معامله بزند. بنا به ذات بازار ممکن است برخی استراتژی‌ها در کوتاه مدت در اکثر معاملات منجر به سود شوند، ولی چیزی به اسم «استراتژی همیشه برنده» وجود خارجی ندارد. معامله‌گری که توان پذیرش ضرر در کنار سود را نداشته باشد و در تمامی معاملات خود انتظار سود را داشته باشد معمولاً دچار Overtrade و نهایتاً زیان خواهد شد.

انواع Overtrade

باید بدانید که خود اورتریدینگ هم انواع مختلفی دارد. پس با شناخت آنها می‌توانید معاملات خود را بهتر مدیریت کنید. انواع اورتریدینگ عبارت اند از:

  • اورترید اختیاری؛
  • اورترید تکنیکال؛
  • اورترید ماشه به دست.

اورترید اختیاری

این حالت زمانی است که معامله‌گر به قصد بالا بردن انعطاف خود در معامله، کاملاً آگاهانه و به اختیار خود دست به باز کردن معاملات همزمان با اهرم و حجم‌های متفاوت میزند. این تنوع و انعطاف مزایای خود را دارد اما معمولاً منجر به ضرر و زیان معامله‌گر خواهد شد.

اورترید تکنیکال

این حالت رابطه تنگاتنگی با «توهم قطعیت در بازار» دارد، با این تفاوت که اورترید تکنیکال زمانی پیش می‌آید که فرد با اندک آگاهی تکنیکال، تصمیم خود را برای باز کردن معامله‌ گرفته و از اندیکاتورها صرفاً جهت ایجاد اطمینان خاطر برای خود استفاده می‌کند. ادامه‌ی این روند معمولاً منجر به ایجاد قواعد خودساخته‌ی معیوبی می‌شود که در نهایت چیزی جز ضررهای پی در پی برای معامله‌گر نخواهد داشت.

Overtrading به معاملات بیش از حد نیاز با قصد انتقام از بازار یا طمع برای کسب سود بیشتر گفته می‌شود که در هردو حالت به شدت خطرناک است. به طور کلی هرگونه خروج از سبک معاملاتی منطقی که قبلا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید می‌تواند نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد.

اورترید ماشه به دست

این نوع از اورترید معمولاً نتیجه‌ی نداشتن استراتژي معاملاتی است. فرد تصمیمات خود را برای باز و بسته کردن یک معامله به صورت احساسی می‌گیرد و بعضاً چند معامله باز به صورت همزمان دارد بدون اینکه بداند کدام معامله را چه زمانی و در چه نقطه‌ای می‌خواهد ببندد. معمولاً اگر سابقه معاملاتی این افراد را بررسی کنیم و از آنها در مورد علت باز یا بسته کردن یک معامله خاص بپرسیم، برای پاسخ دادن دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند دلیل روشنی ارائه دهند.

راه‌های جلوگیری از Overtrade

معامله‌گری که آگاهانه و با برنامه و استراتژی‌های مشخصی دست به معامله می‌زند می‌تواند با بررسی تعداد معاملات خود تشخیص دهد که دچار پدیده «معاملات بیش از حد» شده است یا خیر. نتیجه‌ی این آگاهی جلوگیری از بروز مجدد Overtrading خواهد بود.

راه‌های جلوگیری از Overtrade
یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از اور تریدینگ تعیین یک استراتژی معاملاتی مشخص و عمل به آن است.

گاهی تمایل به یک معامله دیگر می‌تواند تمام رشته‌های روز معامله‌گر را پنبه کند. مادامی که بپذیریم قرار نیست روز کاری خود را حتماً با سود به پایان برسانیم یا تا آخرین ساعت کاری بازار دست به معامله بزنیم، می‌توانیم معامله‌گر موفقی باشیم. گاهی ممکن است پیش بیاید که بنا به دلایلی (حتی خارج از دنیای معامله‌گری) ذهنمان خسته باشد یا تمرکز کافی برای تحلیل و باز کردن معامله جدید را نداشته باشیم، اما میل به سود بیشتر یا میل به جبران ضرر تحریکمان کند معاملات بیشتری باز کنیم، دقیقاً همینجاست که باید برگه مرخصی ساعتی خود را امضا کنیم و از لپ تاپ و گوشی خود فاصله بگیریم.

وضع قوانین برای ورود و خروج از معاملات نیز، می‌تواند تعداد معاملات ما را به حد معقولی کاهش دهد. حتی می‌توانیم برای معاملات خود یک چک لیست درست کنیم و معامله‌ای را باز نکنیم مگر آنکه تمام موارد مذکور در چک لیست تیک بخورند. مثلاً معامله‌ای را باز نمی‌کنم مگر آنکه از مووینگ اوریج‌های ۵۰ و ۲۰ روزه سیگنال ورود را دریافت کرده باشم.

مدل‌های مختلفی برای مدیریت ریسک در فارکس وجود دارد. یک معامله‌گر موفق هیچ‌گاه تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نمی‌دهد. بزرگ‌ترین اشتباه یک معامله‌گر قرار دادن تمام سرمایه خود در یک تک معامله است، شکست در چنین معامله‌ای می‌تواند به عمر حضورمان در فارکس پایان دهد.

از طرفی باز کردن معاملات بسیار کوچک با سودهای بسیار کم می‌تواند میل به باز کردن معاملات بیشتر و همزمان را افزایش داده و در نتیجه ما را به Overtrade دچار کند. پس بهتر است بر اساس انتظارات منطقی و حجم سرمایه خود روش مناسبی جهت مدیریت ریسک را برگزینیم. یادمان باشد کلید موفقیت در فارکس تداوم حضور در این بازار است.

آنچه در مقاله معاملات بیش از حد یا Overtrade چیست؟ خواندیم:

ما در مقاله معاملات بیش از حد یا Overtrade چیست؟ آموختیم زمانی که یک تریدر بر اساس سبک معاملاتی که دارد، یک برنامه منطقی با حد ضرر مشخص و حد سود مشخص روزانه تعیین می‌کند، خروج و معامله بیش‌تر از میزان مشخص‌شده عموماً اور تریدینگ است. مثلاً وقتی شما قرار است در طول روز نهایتاً 1% ضرر کنید، اما بعد از 1% برای گرفتن انتقام از بازار شروع به معاملات بیشتر می‌کنید. اور تریدینگ باعث افزایش احساسات شما در بازار می‌شود و در نهایت شما را تا حد کال مارجین شدن پیش می‌برد.

سوالات متداول
سبک معاملاتی در اور تریدینگ تاثیر دارد؟
بله، اگر شما پوزیشن ترید می‌کنید، مثلاً 4-5 معامله در روز برای شما اورترید محسوب می‌شود، اما برای یک اسکالپر، تا 30-40 معامله هم می‌تواند معمولی باشد.
چطور بفهمیم که اورترید می‌کنیم؟
اگر شما از برنامه میزان سود یا ضرر خود خارج شدید و احساسی در حال معامله کردن هستید قطعاً وارد اور تریدینگ شده‌اید.
اورترید خطرناک است؟
بله، اور تریدینگ ممکن است گاهی به شما سود دهد، اما همین که به این مدل معامله عادت کنید قطعا ضررهای بزرگی برای شما به همراه خواهد داشت.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران