خانه > مقالات > اصول و ستاپ های معاملاتی ICT

اصول و ستاپ های معاملاتی ICT

امتیاز:5

ICT در بازارهای مالی، یکی از روش‌های معاملاتی بر مبنای پرایس اکشن است که تمرکز بالایی روی پیدا کردن نقدینگی در بازار و هماهنگ شدن با پول هوشمند دارد. البته ICT یک روش پیچیده است که ساختار اصلی آن اوردر بلاک، استاپ هانت، نقدینگی، پول هوشمند و … می‌باشد. اجرای روش ICT نیاز به تمرین و دانش بالایی نسبت به بازار دارد که لازم است ساختار آن را به خوبی بشناسید. ما در مقاله اصول و ستاپ های معاملاتی ICT سعی می‌کنیم همه مفاهیم ICT را برای شما شرح دهیم.

اصول و ستاپ های معاملاتی ICT

درباره روش ICT

ICT یک روش جذاب و کاربردی از مدل تحلیل تکنیکال است که بر پایه پیدا کردن نقاط مهم عرضه و تقاضا بنا شده است. در روش آی سی تی تحلیلگران باید رفتار بزرگان بازار را زیر نظر قرار دهند تا ورود پول هوشمند و نقاطی که قرار است سرمایه‌داران بزرگ مانند بانک‌ها وارد ترید شوند را شناسایی کنند. مدل ICT بر اساس پرایس اکشن بوده و با اندیکاتورها کار نمی‌کند، بلکه از روی رفتار قیمتی تشخیص می‌دهد که در کدام نقطه پتانسیل خرید یا فروش وجود دارد.

اصول و ستاپ های معاملاتی ICT

ستاپ‌های معاملاتی ICT بر پایه چند اصل مهم بنا شده است تا کاربران بتوانند از طریق آن‌ها نقاط مهم عرضه و تقاضا را پیدا کنند.

اصول مهم ستاپ های معاملاتی ICT شامل موارد زیر می شود:

  • مارکت استراکچر یا ساختار بازار؛
  • اوردربلاک؛
  • استاپ هانت.

در ادامه هر یک از اصول را بطور کلی بررسی خواهیم کرد:

مارکت استراکچر یا ساختار بازار

اگر بخواهید با روش ICT ترید کنید، اولین گام این است که ساختار بازار را از طریق این روش شناسایی کنید. مارکت استراکچر اصولی است که از طریق آن مشخص می‌شود که بازار نزولی است یا صعودی. برای پیدا کردن ساختار بازار در روش آی سی تی، ابتدا کمی از چارت زنده عقب‌تر بروید، سپس بین هر سه کندل بالاترین یا پایین‌ترین نقطه را علامت بزنید. بعد باید یکی یکی جلو بروید و ببینید بازار در کجا خط‌های شما را می‌شکند. تا زمانی که بازار خط‌های پایین را می‌شکند، یعنی روند نزولی است و زمانی که خط بالا را بشکند، یعنی روند تغییر کرده و صعودی شده است.

مارکت استراکچر یا ساختار بازار
سبک ict یکی از بهترین سبک های معاملاتی در بازار فارکس می باشد که بر اساس تحلیل رفتار بزرگان فارکس اجرا می شود.

اما منظور از سه کندل چیست؟ توجه کنید سه کندل با هم دیگر یا H تولید می‌کند که به معنای یک سقف است و یا L که به معنای یک کف می‌باشد. در ICT اصل بر این است که اگر سایه کندل وسط از دو کندل دیگر بالاتر بود یعنی یک خط H ایجاد شده است و اگر کف کندل وسط از دو کندل دیگر پایین‌تر بود، یعنی یک L ایجاد شده است. برای درک بهتر به عکس زیر نگاه کنید:

سه کندل ICT
همانطور که مشاهده می کنید سه کندل ICT شکل H را در نمودار ایجاد کرده اند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این چارت، بین سه کندل بالا یک H را علامت گذاشتیم و بین سه کندل پایین نیز یک کف را پیدا کردیم و L علامت‌گذاری کردیم. حالا اگر از یک طرف بازار به همین شکل باعث شکسته شدن یکی از این H یا L ها شود، به این معناست که روند بازار صعودی است یا نزولی. به پایین‌ترین نقطه در بین سه کندل Swing Low و به بالاترین نقطه در بین سه کندل Swing High گفته می‌شود که اصول استراکچر بازار در ICT را تشکیل می‌دهند.

اوردربلاک

اوردربلاک‌ها محل اصلی هستند که بازیگران بزرگ بازار سفارشات خود را در آن نقطه تجمیع کرده‌اند. به دلیل اینکه ممکن است هنوز برخی از سفارشات آن‌ها باز نشده باشند، آنها بازار را به سمت اوردربلاک می‌کشانند و با برخورد قیمت به آن، اتفاقی مانند برخورد به یک سطح مقاومتی یا حمایتی رخ می‌دهد که در نتیجه واکنش قیمتی ایجاد می‌شود. برای درک بهتر اوردربلاک به تصویر زیر نگاه کنید:

اوردربلاک
اوردر بلاک، رفتاری در بازار است که نشان از پر شدن سفارشات و روند حرکتی موسسات مالی است.

همان‌طور که می‌بینید، در تصویر بالا یک اوردربلاک در شروع روند صعودی داریم که بازار یک بار به این نقطه برای جمع‌آوری باقی‌مانده سفارشات برگشته است. اگر هم در آن زمان این اتفاق رخ ندهد به احتمال قوی در آینده بازار به آنجا برگشتی خواهد زد. البته باید اوردربلاک‌هایی را پیدا کنید که در نقاط حساس و مهم بازار هستند تا درجه اعتبار آنها بالاتر باشد.

استاپ هانت

در روش آی سی تی برای اینکه متوجه شوید در کدام بخش استاپ معامله‌گران زده شده است، باید به دنبال استاپ هانت باشید. یعنی محلی که بازار دوباره برای زدن استاپ معامله‌گران هماهنگ با ترند برگشت می‌کند تا آنها را از بازار خارج کند.

استاپ هان
استاپ هانتت (stop hunting) در ارزهای دیجیتال، به معنی شکار حد ضرر است.

زمانی که بازار در انتهای یک روند نزولی، کم کم روند صعودی خود را ایجاد می‌کند، بعد از چند کندل یک برگشت نزولی کوتاه، سریع و با سایه بلند عموماً به زیر آخرین قیمت می‌زند تا تمامی استاپ‌هایی که آنجا گذاشته شده‌اند را جمع کند. استاپ هانت شدن در یک روند نشان می‌دهد که بانک‌ها قرار است با حجم بالا روند جدید را شروع کنند.

ICT یک روش تحلیل بازار بر پایه تحلیل تکنیکال است که تمرکز آن روی پیدا کردن مسیرهای حرکتی بانک‌ها، از طریق مناطق مهم عرضه و تقاضا می‌باشد تا تریدر بتواند با جریان اصلی معاملات بازار مسلط شود.

Liquidity Void یا خلاء نقدینگی

در ICT یکی از اصول مهم این است که بازار همیشه به قیمت‌های ایجادشده مثل یک چرخه برمی‌گردد. زمانی که یک یا چند کندل بزرگ در بازار ایجاد می‌شود، به این معناست که یک مسیر قیمتی را طی کرده، اما هنوز به آن برنگشته، پس یک خلاء نقدینگی رخ داده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که بازار حتماً دوباره به آن نقطه برای پر کردن نقدینگی برگردد. ابتدا به عکس زیر برای درک بیشتر این مفهوم نگاه کنید:

Liquidity Void یا خلاء نقدینگی
Liquidity Void یا خلا نقدینگی به دلیل تغییر ناگهانی و سریع قیمت اتفاق می‌افتد.

همان‌طور که می‌بینید در اینجا دو کندل بزرگ پشت سرهم داریم که مارکت را بالا برده است و با هیچ کندل دیگری قبل از ریزش پوشش داده نشده است. بنابراین اینجا خلاء نقدینگی به وجود آمده که بازار برای پر کردن آن با 3 کندل نزولی اقدام کرده است.

معرفی تمامی ستاپ های معاملاتی ICT

برای معامله کردن با ستاپ‌های ICT، همانطور که گفتیم در اولین قدم باید بیاموزید که چطور ساختار بازار را پیدا کنید تا ابتدا متوجه شوید که روند بازار صعودی است یا نزولی. پس از اینکه ساختار بازار از طریق مارکت استراکچر را پیدا کرده باشید، می‌توانید از ستاپ‌های معاملاتی ICT استفاده کنید. ستاپ‌های ICT می‌تواند ترکیبی باشد که در استراتژی‌های مختلف دیگر استفاده می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

مهم ترین ستاپ های معاملاتی ICT عبارتند از:

  • ستاپ اوردربلاک؛
  • ستاپ معاملاتی استاپ هانت.

در ادامه هریک از ستاپ ها را بطور کامل بررسی می کنیم:

ستاپ اوردربلاک

در بازار به وفور اوردربلاک ایجاد می‌شود، اما اوردربلاک‌هایی که در شروع یک روند جدید رخ می‌دهند بسیار با اهمیت هستند. ابتدا سعی کنید یک منطقه مهم برگشتی حمایت یا مقاومت را پیدا کنید. بعد منتظر باشید که بازار به آن واکنش نشان دهد، اگر بازار مثلاً در یک مقاومت توانست قیمت خود را حفظ کند، باید به دنبال رخ دادن یک اوردربلاک باشید. برای درک این ستاپ به تصویر زیر نگاه کنید.

ستاپ اوردربلاک
در این روش باید یک نقطه مهم برگشتی حمایت یا مقاومت را پیدا کنید.

همان‌طور که می‌بینید در اینجا یک خط مهم مقاومتی داشتیم که به حمایت تبدیل شده است و در این فرایند، چند اوردربلاک را نیز  در این منطقه مهم ایجاد کرده است. سپس بازار به پایین رفته است، حالا تریدرها باید منتظر بمانند تا بازار به سمت اوردربلاک برگردد. به محض برگشت بازار به اوردربلاک برگشت، می‌توانید سفارش خود را در جهت نزولی باز کنید، حد ضررتان را نیز باید بالای اوردربلاک قرار دهید. اگر اوردربلاک به میزان کافی در جهت جدید بازار سفارش داشته باشد، روند را ادامه می‌دهد، اما اگر اوردر بلاک از دست برود، عملاً روند بازار عوض شده و باید از معامله خارج شوید.

ستاپ معاملاتی استاپ هانت

یکی دیگر از ستاپ‌های معاملاتی در روش ICT، دیدن استاپ هانت و ورود به معامله است. فرض کنید شما سطحی دارید که احتمال می‌دهید بازار از آنجا تغییر جهت دهد، سپس بازار با آن سطح برخورد کرده، اما شما مطمئن نیستید که چه زمانی باید وارد معامله شوید. در این مواقع باید منتظر استاپ هانت باشید. زمانی که یک استاپ هانت مشاهده کردید، به این معناست که بزرگان بازار استاپ معامله‌گرانی که می‌خواستند با آن‌ها در مسیر جدید همراه شوند را زده‌اند و دیگر به این نقطه برنمی‌گردند.

ستاپ معاملاتی استاپ هانت
ستاپ‌های معاملاتی در روش ICT، هنگام تغییر جهت در بازار اتفاق می افتد.

در نمونه بالا می‌بینید که یک سطح مهم وجود دارد، بازار یک بار برگشته و سطح را استاپ هانت کرده، بعد از آن برای ورود به معامله می‌توانید منتظر رخ دادن یک اوردربلاک و تست دوباره آن باشید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بازار یک ریتست به آخرین اوردربلاک هم داشته که در نهایت پس از آن ریزش کرده است. این یک ستاپ حرفه‌ای و کلاسیک در ICT است.

آنچه در مقاله اصول و ستاپ های معاملاتی ICT خواندیم:

در مقاله با اصول و ستاپ های معاملاتی ICT آشنا شدید و دو ستاپ معاملاتی این روش را آموختید، به طور کلی ICT یک روش بسیار پیچیده و سخت است که مسلط شدن به آن ممکن است حتی سال‌ها زمان ببرد. تنها کاربرانی که به تحلیل تکنیکال کلاسیک تسلط دارند می‌توانند یادگیری ICT را شروع کنند.

سوالات متداول
اصول ICT بر چه پایه‌ای است؟
روش ICT بر پایه تحلیل تکنیکال کلاسیک و پرایس اکشن بنا شده است.
ساختار بازار یا مارکت استراکچر در ICT چه کاربردی دارد؟
در ICT برای اینکه روند حرکت قیمت را پیدا کنید باید ابتدا ساختار بازار را تشخیص دهید تا از طریق آن بدانید که بازار صعودی، نزولی یا رنج است.
اوردربلاک چیست؟
به آخرین کندل نزولی در شروع یک حرکت صعودی یا برعکس به آخرین حرکت صعودی در شروع حرکت نزولی، اوردربلاک گفته می‌شود. عموماً در اوردربلاک‌ها حجم بالایی از معاملات اجرانشده وجود دارد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران