خانه > مقالات > چک لیست روانشناسی ترید چیست؟ + ۱۰ چک لیست مهم

چک لیست روانشناسی ترید چیست؟ + ۱۰ چک لیست مهم

امتیاز:5

چک لیست روانشناسی ترید یکی از ابزارهای مهم برای تریدرها هست که طبق بررسی‌های انجام‌شده بیش از 90 درصد معامله‌گران از چک لیست استفاده نمی‌کنند. نداشتن چک لیست یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که اکثرا تریدرهای آماتور مرتکب می‌شوند. استفاده از چک لیست بدون شک باعث افزایش بازدهی حساب شما خواهد شد. در ادامه این مقاله یاد می‌گیرید که برای خود یک لیست کامل روانشناسی ترید تهیه کنید، تا به سوددهی مستمر، یک قدم نزدیکتر شوید.

چک لیست روانشناسی ترید

چک لیست روانشناسی ترید چیست؟

در زندگی شخصی هر فردی اتفا‌ق‌های غیر منتظرهای ممکن است رخ دهد. اگر آماده این اتفاقات روزمه نباشیم از نظر روانشناسی به مشکل بر خواهیم خورد. چک لیست روانشناسی ترید به ما کمک می‌کند که برای تمامی اتفاق‌ها برنامه‌ریزی کرده و سعی بر اجرای آنها داشته باشیم. در واقع چک لیست، به قوانین مشخصی که بر اساس رفتار و عادت‌های ما نوشته شده است، گفته می‌شود. این ابزار مفید به معامله‌گر کمک می‌کند که در مسیر درست معامله‌گری حرکت کند. با اجرا این قوانین مسیر سخت معامله‌گری برای شما آسان تر و زیباتر خواهد شد.

چک لیست روانشناسی ترید چیست؟
چک لیست روانشناسی ترید به ما کمک می‌کند که برای تمامی اتفاق‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

مثلا در کشور های جهان سومی، چک لیست روانشناسی ترید بسیار اهمیت بالایی دارد، چون تریدرها فقط فقط به دنبال سود کردن در بازار هستند و زیانش را اصلا قبول ندارند، اینجاست که اهمیت چک لیست نمایان می‌شود و از انجام هرگونه فعالیت، که حساب را به خطر بیندازد، جلوگیری می‌کند. اگر علاقه‌مند به روانشناسی ترید هستید مقاله کتاب‌های روانشناسی فارکس را مطالعه کنید.

قوانین چک لیست روانشناسی ترید

چک لیست معاملاتی ترید دارای قوانین مشخصی است که با رعایت آنها قبل از شروع روز کاریتان می‌توانید روند روبه رشد خود را روز به روز تکرار کنید. این قوانین شامل موارد زیر است:

  1. مدیتیشن؛
  2. هدف روزانه؛
  3. تهیه ژورنال و بررسی آن؛
  4. سقف ذهنی؛
  5. به حال روزانه خودتان نمره بدهید؛
  6. تمرکز مناسب؛
  7. نداشتن فشار مالی؛
  8. تریدر درون گرا؛
  9. روتین مناسب.

در ادامه به توضیح بیشتر هر کدام از موارد چک لیست می‌پردازیم:

مدیتیشن

در چک لیست روانشناسی ترید، مدیتیشن کمک می‌کند که به خودآگاهی برسید و توجهتان به زمان حال بیشتر شود. به همین دلیل، اغلب توصیه می‌شود که قبل از شروع پوزیشن روزتان مدیتیشن انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند بازار را همانطور که هست ببینید، نه چیزی که خودتان خواهانش هستید. بهترین نوع مدیتیشن، آگاهی به نفس است، به این صورت که چشمانتان را بسته و به دم و بازدم خود توجه می‌کنید. در روز به میزان ۲ دقیقه می‌توانید این تکنیک را انجام دهید.

هدف روزانه

در ابتدا هر روز می‌بایست برنامه‌ها و اهدافتان در چک لیست روانشناسی ترید نوشته و سعی کنید آنها را انجام دهید. این کار باعث می‌شود که برای تک‌تک اتفاق‌های روز آماده و بهترین تصمیم را بگیرید.

قوانین چک لیست روانشناسی ترید
در ابتدا هر روز می‌بایست برنامه‌ها و اهدافتان در چک لیست روانشناسی ترید بنویسد.

مثلا زمانی که تارگت حد سود خود را ۲ درصد مشخص کردید، دیگر اهدافتان اجازه نخواهند داد که در یک پوزیشن بیش از ۲ درصد از حجم خود وارد کنید.

داشتن یک چک لیست روانشناسی به افزایش سودآوری ما کمک می‌کند. همچنین به داشتن یک روتین مناسب، هدف روزانه، نداشتن فشار مالی و… اهمیت دهید.

تهیه ژورنال و بررسی آن

تهیه ژورنال، در چک لیست روانشناسی ترید جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. داشتن یک ژورنال معاملاتی مناسب، به تریدر کمک میکند که به تک‌تک باگ‌های ذهنی و تکنیکی خود آگاه شود. با آگاهی از اینها، به خودمان کمک می‌کنیم که نقاط قوت را افزایش و نقاط ضعف را کاهش دهیم. در قانون چک لیست روانشناسی ترید می‌بایست حتما قبل از شروع روز، ژورنال معاملاتی را بررسی کرده، تا مروری بر نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم.

 سقف ذهنی

سقف ذهنی در چک لیست روانشناسی ترید به این معنی هست که حتما برای خود سقف سود و ضرر روزانه داشته باشیم. با تعیین سقف سود و ضرر روزانه به خود کمک می‌کنید که از نظر ذهنی آماده هرگونه اتفاق احتمالی باشید. به طور مثال اگر حد ضرر روزانه شما زده شود، دیگر دست به کارهای خلاف قوانین نمی‌زنید چون از قبل آماده این ضرر بوده‌اید. برعکس آن هم ممکن است اتفاق بیفتد، زمانی که حد سود شما خورده شود، دیگه طمع نخواهید کرد، چون سیستم اجازه ریسک بیشتری را به شما نخواهد داد.

به حال روزانه خودتان نمره بدهید

به احتمال زیاد در زندگی شخصی حس‌های متفاوتی تجربه کرده‌اید. در چک لیست روانشناسی ترید، باید به حس و حال خود توجه زیادی کنید. زمانی که حس مناسبی نداشته باشید، با نشستن پای چارت، بزرگترین ضربه را به خود و روانتان خواهید زد. حتی اگر معامله‌گر منضبطی هم باشید، باز هم ممکن است که از سیستم معاملاتی خود تخطی کنید. قبل از شروع پوزیشن‌های روزتان، سعی کنید به حال خود از 1 تا 10 نمره دهید، اگر نمره‌ای که دادید زیر 5 بود، اصلا سمت سیستم نرید و اگر نمره بالا 5 بود می‌توانید به سراغ سیستم معاملاتی خود بروید.

تمرکز مناسب

برای شغل های ذهنی ضروری است، که تمرکز مناسبی حین انجام کار داشته باشید. یک معامله‌گر موفق همیشه به تمرکز 100 درصدی برای خود نیاز دارد. با شناسایی مواردی که تمرکز را از شما می‌گیرند، می‌توانید آن خود را افزایش دهید.

قوانین چک لیست روانشناسی ترید

مثلا یکی از رایج‌ترین حواسپرتی‌ها عدم استفاده‌ی مناسب از شبکه‌های اجتماعی و یا بودن در یک مکان شلوغ حین معامله‌گری می‌باشد. وظیفه شما این است که دنبال مواردی باشید که تمرکز را از شما می‌گیرند و آنها را رفع کنید.

نداشتن فشار مالی

اگر در فشار مالی هستید و شغل معامله‌گری را برای جبران ضرر های مالی خود انتخاب کرده‌اید، بدانید که به کال کردن حسابتان نزدیک می‌باشید. فشار مالی شما را از واقعیت بازار دور می‌کند، به طوری که معامله‌گر فقط فقط سود کردن از این بازار را می‌خواهد و زمانی که به ضرر بخورد، از نظر ذهنی بهم ریخته و تلاش بی‌ثمر برای جبران ضرر خواهد کرد. نداشتن فشار مالی در چک لیست روانشناسی ترید بسیار حائز اهمیت است.

تریدر درونگرا

یک معامله‌گر همیشه باید درونگرا باشد. اگر شما تریدری هستید که با مقداری سود، همسایه، دوستان و آشنایان را خبردار می‌کنید، احتمالا که به زودی حسابتان را از دست خواهید داد. زمانی که سود خود را به نمایش می‌گذارید، دیگر توان ضرر کردن را از خود خواهید گرفت و اگر هم ضرر کنید دائم به این فکر هستید که دیگران درباره‌ی شما چه فکری خواهند کرد.

روتین مناسب

یکی از راز های تریدرهای موفق، داشتن یک روتین مناسب است. با داشتن روتین مناسب اعتماد به نفس را به خودتان هدیه دهید. زمانی که ورزش روزانه، خوراک مناسب و… داشته باشید، هم سلامتی خود را تضمین کرده هم اعتماد به نفستان افزایش پیدا می‌کند.

دانلود چک لیست روانشناسی ترید

حتما قبل از شروع پوزیشن روزتان سعی کنید که موارد را در اکسل  مرور کرده و بعد از آن اقدام به باز کردن پوزیشن کنید. برای دانلود چک لیست روانشناسی ترید کلیک کنید.

آنچه در مقاله چک لیست روانشناسی ترید خواندیم:

در این مقاله از اهمیت چک لیست روانشناسی ترید گفتیم. فهمیدیم که داشتن یک چک لیست روانشناسی چقدر به افزایش سودآوری ما کمک می‌کند. همچنین به اهمیت داشتن یک روتین مناسب، هدف روزانه، نداشتن فشار مالی و… به طور کامل و جامع پرداختیم. با رعایت کامل نکات این مقاله یک قدم محکم برای رسیدن به سود مستمر خواهید برداشت.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران