خانه > مقالات > بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

امتیاز:5

سکه جزئی از سبد سرمایه‌گذاری است که مردم ایران علاقه زیادی به آن دارند. خوشبختانه با توجه به بودجه‌ای که دارید انواع مختلفی از سکه وجود دارد که می‌توانید خریداری کرده و برای سرمایه‌گذاری نگه دارید. اما سکه‌ها باوجود اینکه همگی طلا هستند، دارای نوسان قیمت و حباب قیمتی مختلفی می‌باشند که گاهی در سوددهی متفاوت می‌شوند. ما در این مقاله بررسی می‌کنیم که بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است.

بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

سکه یکی از مهم‌ترین دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری است، چون نقدشوندگی بالایی دارد و همچنین با کمترین حجم پول می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. در سال ۱۴۰۲ طلا حدود ۱۶۰% سوددهی داشته است پس می‌توان آن را به عنوان یک کالای ارزشمند و آینده‌دار حساب کرد. فاکتورهایی که برای انتخاب نوع سکه را باید در نظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • قیمت مناسب با بودجه شما؛
  • میزان تغییرات قیمتی نوع سکه؛
  • میزان تقاضا برای آن سکه؛
  • زمان ضرب سکه؛
  • هدف سرمایه‌گذاری.

ما در ادامه این پاراگراف قصد داریم بررسی کنیم کدام نوع سکه طلا برای سرمایه‌گذاری مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمایه گذاری مقاله حفظ سرمایه در مقابل تورم را مطالعه کنید.

سکه پارسیان

ارزان‌ترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری با کمترین پول ممکن سکه پارسیان است که وزنی بین ۵۰ سوت تا ۲ گرم دارد و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود که حتماً به دلیل وضعیت کلاهبرداری در چند سال اخیر، باید این سکه را از شرکت معتبر و یک طلا فروشی قابل اطمینان تهیه کنید.

سکه پارسیان
سکه پارسیان یک مدل سکه یا پلاک است که بطور معمول با عیار ۱۸ و در وزن‌های پایین تولید می‌شود.

اگر سرمایه شما کم است و به صورت خرد می‌خواهید روی سکه سرمایه‌گذاری کنید، سکه پارسیان گزینه بسیار مناسبی است. فقط هنگام خرید دقت داشته باشید که عیار سکه، وزن آن، هولوگرام و مشخصات شرکت تولیدکننده به صورت کامل در بسته‌بندی آن درج شده باشد.

تمام سکه طرح قدیم یا بهار آزادی

به سکه‌هایی که از سال ۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند سکه طرح قدیم یا بهار آزادی گفته می‌شود. این سکه‌ها با سکه امامی یک ویژگی دارند و قیمت آن‌ها تقریباً نزدیک به هم است، اما در بازار سکه بهار آزادی نقدشوندگی کمی پایین‌تری دارد.

سکه امامی یا طرح جدید

سکه امامی یا طرح جدید سکه‌هایی هستند که بعد از سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند و مبنای اصلی قیمت کل سکه‌ها در بازارند. یعنی قیمت سکه تمام امامی از همه بالاتر است و ابتدا قیمت آن مشخص می‌شود و سپس قیمت سایر سکه‌ها در بازار به دست می‌آید. دقت کنید که وزن سکه امامی و بهار آزادی ۸.۱۳ گرم است و عیار آن ۲۲ است، ولی همان‌طور که گفتیم سکه امامی که طرح جدید محسوب می‌شود، کمی گران‌تر است.

به لحاظ تاریخی مردم ایران علاقه زیادی به خرید و نگهداری طلا دارند و ترجیح می‌دهند در چنین شرایط اقتصادی به صورت مدام پول خود را به طلا تبدیل کنند. طلا انواع مختلفی دارد که بر اساس نیاز و مدل سرمایه‌گذاری می‌توانید هرکدام را تهیه کرده و سودی معادل 70 تا 160% به صورت سالانه با توجه به تورم و افزایش نرخ طلا کسب کنید.

تاثیر تاریخ ضرب سکه روی قیمت آن

به طور کلی از سال 58 به بعد در ایران سکه‌های طرح قدیم و بعد از آن طرح جدید ضرب شده‌اند. گران‌ترین سکه در ایران که بیشترین ارزش را دارد، سکه بهار آزادی ضرب سال 86 است. البته رفتار مصرف‌کننده نیز در این موضوع تاثیر دارد، اما عموماً سکه‌های ضرب 86 گران‌ترین قیمت را در بازار دارند.

نیم سکه

نیم سکه وزنی برابر با 4.066 دارد. عیار آن 900 در 1000 یا همان 22 است و از سال 58 به بعد در حال ضرب شدن می‌باشد.

نیم سکه
سکه نیم بهار آزادی دارای قطر 19 میلی متر و عیار 22 است.

گاهی نسبت قیمت نیم سکه به تمام سکه بالاتر می‌رود و به اصطلاح حباب قیمتی آن بیشتر می‌شود، زیرا مردم در شرایط مختلف بیشتر به سمت خرید نیم سکه می‌روند.

ربع سکه

امروزه داغ‌ترین بازار سکه مربوط به ربع سکه می‌باشد که دلیل آن توان خرید مردم است. به همین دلیل نوسانات قیمت ربع سکه بسیار بالاست. مثلاً اگر شما 4 ربع سکه داشته باشید، قیمت و ارزش آن عموماً از یک سکه تمام بالاتر است به دلیل اینکه این سکه خواهان بیشتری در بازار دارد و مردم بیشتر به سمت آن می‌روند.

سکه یک گرمی

یک نوع سکه دیگر به نام سکه 1 گرمی وجود دارد که از سال 1390 به بعد به دلیل تقاضای زیاد ضرب شده است و خیلی خوب خرید و فروش می‌شود. عموماً مردم از سکه گرمی برای خرید و فروش و هدیه دادن استفاده می‌کنند. این سکه نیز 22 عیار است و برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب می‌باشد.

کدام سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

حالا که با همه مدل‌های سکه طلا آشنا شدید، بهتر است بدانید که مردم امروزه به دلیل توان پایین‌تر مالی، بیشتر به سمت ربع سکه و سکه گرمی تمایل دارند، به همین دلیل حباب در بازار آن‌ها بیشتر است و عموماً نوسان قیمت بیشتری دارند. در حال حاضر کارشناسان توصیه می‌کنند اگر سرمایه کمتری دارید، ربع سکه خریداری کنید، اما اگر سرمایه شما بالاست تمام سکه ضرب 86 را بخرید و برای سرمایه‌گذاری نگه دارید.

آنچه در مقاله بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری خواندیم:

سکه زیرمجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری در طلا است که مردم ایران علاقه زیادی به آن دارند و سعی می‌کنند برای حفظ دارایی‌های خود در برابر تورم، به سمت خرید آن بروند. در بین سکه‌های مختلفی که وجود دارد اگر حجم سرمایه شما خیلی پایین است، سکه گرمی یا سکه پارسیان خریداری کنید و اگر حجم سرمایه شما بالاست، ربع سکه و یا نیم سکه بخرید تا بتوانید هم سود کسب کرده و هم تورم را روی دارایی‌های خود جبران کنید.

سوالات متداول
بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟
در حال حاضر بهترین مدل سکه برای سرمایه‌گذاری، ربع سکه است که ایرانیان همچنان توان خرید آن را دارند و بیشتر از همه انواع سکه در بازار معامله می‌شود.
آیا خرید سکه گرمی یا پارسیان خوب است؟
بله، اگر درآمد پایینی دارید ولی می‌خواهید همچنان روی طلا سرمایه‌گذاری کنید بهترین انتخاب سکه گرمی یا پارسیان است.
سکه بهتر است یا طلای زینتی؟
طلای زینتی اجرت ساخت و مالیات بیشتری نسبت به سکه دارد و هنگام فروش قیمت آن کاهش پیدا می‌کند پس برای سرمایه‌گذاری، بهتر است سکه بخرید.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران