خانه > مقالات > حساب اسلامی یا سواپ فری چیست؟

حساب اسلامی یا سواپ فری چیست؟

یکی از جالب‌ترین اصطلاحات بازار فارکس، حساب اسلامی است؛ شاید کمی برایتان عجیب باشد اما در این بازار، مسلمانان می‌توانند حساب مخصوص و متناسب با اعتقادات خودشان را داشته باشند. از آنجا که شرایط معاملاتی مسلمانان با دیگر معامله‌کنندگان در بازار فارکس، فرق می‌کند، حساب اسلامی بهترین گزینه برای آنها است. نام دیگر حساب اسلامی، حساب بدون سوآپ یا سواپ فری است که مانع از انجام معاملات ربا یا شبه ربا می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما را با حساب اسلامی آشنا کنیم.

حساب اسلامی چیست

در ابتدا قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، اگر در حال یادگیری فارکس هستید و نیاز به یک آموزش کامل دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه آموزش فارکس شوید.

حساب اسلامی در فارکس چیست؟

در اسلام قوانینی وجود دارد که معاملات مالی را تنظیم می‌کند؛ این قوانین مانع از کسب سود با بهره گیری از پول دیگران می‌شود. این شامل بهره‌ای است که بانک‌ها پرداخت می‌کنند یا از سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود.

حساب اسلامی در فارکس
حساب اسلامی یا سواپ فری در فارکس برای نپرداختن سواپ استفاده می‌شود.

برای رعایت این قوانین بسیاری از بروکرهای فارکس حساب‌های اسلامی را برای معامله‌گران مسلمان فعال کرده‌اند که در آن هیچ بهره‌ای دریافت نمی‌شود. این حساب‌ها «فارکس بدون ربا» یا حساب اسلامی نامیده می‌شوند.

حساب اسلامی چگونه کار می‌کند؟

حساب اسلامی یک حساب معاملاتی است که با قوانین اسلام سازگار است و معامله‌گران مسلمان باید در تجارت خود از قوانین آن پیروی کنند. دین اسلام برای تجارت، قوانین و معیارهای خاص خود را دارد که باید توسط معامله‌گران رعایت شود. هدف اصلی حساب اسلامی برداشتن ربا از معاملات فارکس است.

سواپ یا بهره شبانه چیست؟

سواپ (Swap) اختلاف بین نرخ‌های بهره دو ارز است که در بازار فارکس بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برخی از کارگزاران که امکان معامله CFD را نیز فراهم می‌کنند، از نرخ‌های بهره برای محاسبه سواپ استفاده می‌کنند. اگر شما تصمیم گرفته‌اید که معاملات خود را در طول یک روز ببندید و تا پایان روز آن‌ها را باز نگذارید، نیازی به آگاهی از نرخ بهره نخواهید داشت.

سواپ در فارکس ممکن است میزان مثبت یا منفی داشته باشد. این وابسته به جفت ارزی است که شما برای معامله انتخاب کرده‌اید. در نظر داشته باشید که هر ارز دارای نرخ بهره متفاوت است و در نتیجه سوآپ هر جفت ارز ممکن است متفاوت باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از باز کردن پوزیشن در هر جفت ارز به هزینه سوآپ آن توجه نمایید. برای مطالعه بیشتر راجب سواپ می‌توانید مقاله سواپ چیست؟ را مطالعه کنید.

حساب اسلامی بهترین گزینه برای مسلمانان در بازار فارکس است. این حساب با حذف شرایط ربا در معاملات، هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌کند. اگر به قوانین اسلام پایبند هستید، بهتر است بروکرهایی که از حساب اسلامی پشتیبانی می‌کنند را برای معاملات خود انتخاب کنید.

انواع سواپ

یکی از عواملی که در محاسبه سود و زیان معاملات فارکس تاثیرگذار است سوآپ است. سوآپ به معنای تفاوت نرخ بهره بین دو ارز است که در صورت نگه‌داشتن موقعیت باز بیش از یک روز، به حساب شما اضافه یا از حساب شما کسر می‌شود.

انواع سواپ
سواپ در فارکس دارای 2 نوع مختلف است:1. شناور 2. ثابت

سوآپ می‌تواند دارای نرخ ثابت یا شناور باشد:

  • نرخ ثابت: نرخ سوآپ که در زمان باز کردن معامله مشخص شده و تغییر نمی‌کند.
  • نرخ شناور: نرخ سوآپ که بر اساس بازار و شرایط اقتصادی متغیر است.

سوآپ ممکن است برای شما منفعت یا ضرر داشته باشد، اگر نرخ بهره ارز خریداری شده بالاتر از نرخ بهره ارز فروخته شده باشد، سوآپ مثبت است و به حساب شما واریز می‌شود. در غیر این صورت، سوآپ منفی است و از حساب شما کسر می‌شود. همچنین، سوآپ در صورت استفاده از لوریج بالاتر خواهد بود زیرا شما بخشی از پول مورد نیاز برای معامله را قرض گرفته‌اید.

Storage در حساب اسلامی چیست؟

Storage یا هزینه نگهداری معاملات بدون بهره در حساب اسلامی، نرخ کمیسیونی است که تریدر باید به بروکر بپردازد. این هزینه بستگی به مدت زمانی دارد که تریدر معامله خود را باز نگه می‌دارد و نوع ابزار مالی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. این هزینه در بروکرهای مختلف با توجه به عوامل زیر متفاوت است:

  • نوع بروکر؛
  • نرخ بهره جاری در بازار های مالی کشور های مختلف؛
  • تعداد روزهایی که حساب اسلامی فعال خواهد بود؛
  • نوع جفت ارز و یا سهمی که تریدر در آن سرمایه گذاری می کند؛
  • نوع پوزیشن؛
  • حجم پوزیشن

برای دیدن هزینه نگهداری معاملات بدون بهره در حساب اسلامی، می‌توانید جدول‌هایی را که بروکرها ارائه می‌دهند، مشاهده کنید. در این جدول‌ها با توجه به نوع ابزار مالی و بازه زمانی که قصد دارید معاملات خود را باز نگه دارید، مبالغ مختلفی درج شده است.

مزایا حساب اسلامی

اگر قصد دارید معاملات خود را بیش از یک روز باز نگه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از حساب اسلامی استفاده کنید. در این نوع حساب، شما نیازی به پرداخت بهره شبانه ندارید و می‌توانید پوزیشن‌های خود را بدون هزینه اضافی باز نگه دارید. این حساب برای تریدرهایی که علاقه‌مند به معامله با جفت ارزهای با بهره شبانه بالا هستند، مانند AUD/JPY ، NZD/JPY ، AUD/USD و NZD/USD مناسب است. در حساب اسلامی، شما می‌توانید با این جفت ارز ها ترید کنید و از پرداخت بهره شبانه خودداری کنید.

معایب حساب اسلامی

با توجه به مزایایی که حساب اسلامی برای معامله‌گر دارد، ممکن است برخی افراد تمایل داشته باشند از این نوع حساب استفاده کنند، اما باید در نظر داشته باشید که بروکرهایی که حساب اسلامی را پشتیبانی می‌کنند، هزینه‌هایی را به عنوان کمیسیون از شما دریافت می‌کنند که ممکن است بالاتر از نرخ بهره بانک باشد.

دلیل این موضوع این است که بروکرها نرخ بهره بانک را از شما دریافت می‌کنند و چون در حساب اسلامی نمی‌توانند این هزینه را به صورت بهره دریافت کنند، آن را با نام کمیسیون از شما می‌گیرند.

علاوه بر این، حساب اسلامی محدودیت‌هایی را بر روی برخی جفت ارزها و پوزیشن‌های خاص اعمال می‌کند که ممکن است با سلیقه و استراتژی شما سازگار نباشد. بنابراین، پیش از افتتاح حساب اسلامی، لازم است با پشتیبانان بروکر تماس بگیرید و شرایط و جزئیات حساب را با دقت مطالعه کنید.

آیا معامله در فارکس حرام است؟

با تشخیص بروکرهایی که با قواعد اسلامی سازگار هستند و استفاده از آنها برای ورود به بازار فارکس، می‌توانید فرصتی را برای سرمایه‌گذاری موفق و پربازده، بدون نقض احکام شرعی به دست آورید. راهکاری که به شما کمک می‌کند تا در بازار فارکس بهترین نتایج را کسب کنید، یافتن زمان مناسب برای خرید و فروش ارزهای مختلف است. نیازی نیست در بازار فارکس معاملات کوتاه مدت انجام دهید و از سود حاصل شده ربا بگیرید.

البته علاوه بر اینکه باید به دنبال بروکر با ارائه حساب اسلامی ذز فارکس بگردید، باید مطمئن شوید که حساب شما در بروکر دارای امنیت لازم است یا تحت پوشش بیمه دولت قرار دارد یا خیر. همچنین باید سرور معتبر و قابل اطمینانی را برای اتصال به بازارهای مالی انتخاب کنید تا در شرایط امن و آسوده به معاملات فارکس بپردازید.

چه بروکرهایی حساب اسلامی دارند؟

در ادامه برای شما تعدادی از بروکرهایی که از حساب اسلامی یا سواپ فری پشتیبانی می‌کنند را آورده‌ایم:

  1. بروکر آلپاری
  2. بروکر یو اس جی اف ایکس
  3. بروکر نیکس
  4. بروکر آمارکتس
  5. بروکر آرون گروپس
  6. و …

آنچه در مقاله حساب اسلامی چیست خواندیم:

در این مقاله با حساب اسلامی به عنوان یکی از اصطلاحات و مفاهیم مهم برای معامله‌کنندگان مسلمان آشنا شدیم. همچنین، ویژگی‌ها و مزایای حساب اسلامی را مورد بررسی قرار دادیم. به‌طورکلی، حساب اسلامی برای آن دسته از معامله‌کنندگان فارکس که به قوانین اسلام اهمیت می‌دهند، گزینه جذابی به‌نظر می‌رسد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
behnam
4 ماه قبل

ایا فعال کردن حساب اسلامی باعث افزایش اسپرد یا چیز های دیگر هم میشود؟

پشتیبان کدام بروکر
پاسخ به  behnam
27 روز قبل

خیر

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران