خانه > مقالات > الگوی نفوذی چیست؟

الگوی نفوذی چیست؟

الگوی کندل نفوذی به الگویی متکل از دو کندل مخالف هم گفته می‌شود که پس از ایجاد کندل اول، توسط کندل دوم یک نفوذ به آن صورت می‌گیرد که عموماً بیش از 50% بدنه کندل قبلی را مورد پوشش قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که معامله‌گران بازار تصمیم گرفته‌اند با قدرت روند را تغییر دهند. ما در این مقاله به طور کامل الگوی کندل نفوذی را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد.

الگوی نفوذی چیست؟

در ابتدا قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، اگر در حال یادگیری فارکس هستید و نیاز به یک آموزش کامل دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه آموزش فارکس شوید.

مفهوم الگوی کندل نفوذی

در این الگو شما در مرحله اول یک کندل نزولی می‌بینید که نشان می‌دهد در آن فروشندگان مسلط بوده‌اند، اما روز بعدی بازار با یک گپ قیمتی باز می‌شود و سپس خریداران با قدرت به بازار آماده و کندل را صعودی می‌بندند، اما این کندل صعودی بسته‌شده عموماً باید تا بیش از ۵۰% بدنه کندل قبلی نفوذ کند، یعنی بتواند ۵۰% را رد کند. این نفوذ نشان‌دهنده این است که خریداران بعد از کندل اول بر بازار مسلط شده‌اند. برعکس همین موضوع نیز وجود دارد، یعنی ممکن است یک کندل سبز و صعودی بسته شود سپس در روز بعد پس از باز شدن قیمت با یک گپ، یک کندل نزولی قوی رخ دهد که بیش از ۵۰% بدنه و قیمت کندل قبلی در آن نفوذ انجام شود. اگر به عکس زیر نگاه کنید کندل نفوذی را مشاهده می‌کنید.

مفهوم الگوی کندل نفوذی
زمان شکل گیری این الگو روند نمودار قیمت، نزولی بوده و قیمت‌‌ها به کمترین حد خود می‌رسند.

این الگو برای کندل‌های روزانه است، زیرا حتماً باید گپ قیمتی در باز شدن کندل دوم نسبت به کندل قبلی وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کندل ها انواع الگو کندل استیک را مطالعه کنید.

قوانین کندل نفوذی

همان‌طور که در تعریف بالا آمده است، دو قانون مهم در الگوی کندل نفوذی وجود دارد، قانون اول این است که کندل دوم با گپ باز شود که به همین دلیل این کندل در چارت روزانه بیشتر قابل مشاهده است. قانون دوم این است که کندل دوم بتواند تا ۵۰% کندل اولی و بدنه آن نفوذ کند تا تایید شود که نفوذ رخ داده است.

قوانین کندل نفوذی به شرح زیر است:

  • باز شدن با گپ:
  • نفوذ کندل دوم تا بیش از ۵۰% بدنه کندل اول:
  • هم جهت نبودن دو کندل.

بعد از بررسی قوانین کندل نفوذی نحوه رخ دادن کندل نفوذی را نیز توضیح می دهیم:

نحوه رخ دادن کندل نفوذی

الگوی نفوذی یکی از معدود الگوهای مهم کندلی است که تحلیلگران تکنیکال معمولاً در نمودار قیمت مشاهده می‌کنند. این الگو توسط دو کندل متوالی که قبلاً ذکر شده تشکیل می‌شود و همچنین دارای سه ویژگی مهم است. این الگو با یک روند نزولی قیمت (یا صعودی) شروع می‌شود. سپس شکاف قیمت یا همان گپ قیمتی برای شروع روز دوم رخ می‌دهد. سپس کندل دوم باید بالای ۵۰% وسط کندل اول بسته شود. (این نشان می‌دهد که خریداران در این روز بر فروشندگان غلبه کرده‌اند.)

دقت داشته باشید، در بازارهای ۲۴ ساعته و همچنین در تایم فریم‌ غیر از روزانه احتمالاً اصلاً چنین الگویی را مشاهده نکنید. همچنین این کندل در بازار سهام که ممکن است بازار در روز بعد با گپ قیمتی باز شود دیده می‌شود. این الگو نشان می‌دهد که روند بازار با ورود خریداران در کندل دوم یا فروشندگان در کندل دوم به صورت قوی در حال تغییر است.

الگوی کندل نفوذی، الگوی تشکیل‌شده از دو کندل است که در آن کندل دومی بیش از 50% کندل اول نفوذ می‌کند و نشان می‌دهد که خریداران بر فروشندگان مسلط شده‌اند و نصف ریزش قبلی را جبران کرده‌اند.

چطور الگوی نفوذی را پیدا یا شناسایی کنیم؟

برای شناسایی این الگو، باید دو کندل متوالی که مربوط به دو روز که جهت‌های مخالف یکدیگر را دارند، پیدا کنید. مثلاً یکی صعودی و دیگری نزولی باشد. سپس ببینید که گپ قیمتی در هنگام باز شدن کندل دوم رخ داده است یا نه، بعد از آن ببینید که کندل دوم توانسته بیش از نصف کندل قبلی را رد کند و بسته شود یا خیر.

چطور الگوی نفوذی را پیدا یا شناسایی کنیم؟
الگو piercing مثل الگوی ابر سیاه یک الگوی برگشتی است که از دو کندل با رنگ‌های متضاد به وجود می‌آید.

اگر این موارد وجود داشت می‌توانید با خیال راحت بگوییم که الگوی نفوذی رخ داده است. بنابراین می‌توانید در جهت کندل دوم معاملات را شروع کنید. البته همان‌طور که گفتیم الگوی کندل نفوذی، در بازار فارکس کمتر رخ دهد و بیشتر در بازار سهام قابل مشاهده است.

آنچه در مقاله الگوی کندل نفوذی خواندیم:

همان‌طور که در مقاله الگوی نفوذی چیست؟ متوجه شدید؛ الگوی کندل نفوذی یک الگوی بسیار ساده دوتایی است که از دو کندل غیر هم‌جهت تشکیل شده است. برای مثال یک کندل نزولی داریم که بسته شده و کندل بعدی صعودی است که ابتدا با گپ قیمتی باز می‌شود و در نهایت تا 50% بدنه کندل قبلی نفوذ می‌کند. در این شرایط یک الگوی نفوذی رخ داده است که می‌توانیم با این تفاسیر در جهات جدید که در مثال بالا صعودی بود معاملات خود را شروع کنیم.

سوالات متداول
الگوی کندل نفوذی در چه تایم فریمی رخ می‌دهد؟
این الگو عموماً در تایم فریم روزانه قابل مشاهده است که امکان وجود گپ قیمتی در آن زیاد است.
قوانین الگوی نفوذی چیست؟
دو قانون برای این الگو وجود دارد، یکی باز شدن کندل دوم با گپ و دیگری نفوذ کندل دوم به 50% کندل قبلی.
الگوی کندل نفوذی در چه بازاری رخ می‌دهد؟
این الگو عموماً در بازارهای مثل بازار سهام و بازارهایی که 24 ساعته نیستند، رخ می‌دهد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران