خانه > مقالات > انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی

انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی

امتیاز:5

فارکس یک بازار بسیار حساس است که شخصیت معامله‌گران، احساسات آن‌ها و نحوه رفتارشان روی موفقیت آنها تاثیر زیادی دارد. بارها دیده شده که گروهی از معامله‌گران متفاوت با یک استراتژی واحد، نتایج مختلفی گرفته‌اند که دلیل اصلی آن تیپ شخصیتی آنها است. ما در مقاله انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی به مسئله تیپ‌های شخصیتی و انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی

اهمیت تیپ شخصیتی در معاملات

معامله‌گران تازه‌کار عموما فقط به ترید کردن و ساخت استراتژی‌های معاملاتی اهمیت می‌دهند، در حالی که نمی‌دانند هر استراتژی معاملاتی و شیوه اجرای آن در نهایت به شخصیت شما برمی‌گردد. اگر بتوانید تیپ شخصیتی خود را شناسایی کنید می توانید سبک و نوع معامله گری خود را انتخاب کنید تا به بهترین سود برسید. انواع معامله گر در بازارهای مالی بسیار زیاد است. فرضاً اگر تیپ شخصیتی شما از نوع صبور و برنامه‌ریز است، نمی‌توانید اسکالپر شوید، یا برعکس اگر شخصیت شما بر پایه سرعت، عجله و انجام سریع کارها شکل گرفته، نمی‌توانید پوزیشن تریدینگ کنید. صدها نوع تیپ شخصیت اصلی وجود دارد که ما مهم‌ترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد، ولی باید بدانید که ویژگی‌های یک معامله‌گر موفق در این سه مورد خلاصه می‌شود که باید با هر تیپ شخصیتی که دارید به سمت دست‌یابی به آن‌ها حرکت کنید.

اهمیت تیپ شخصیتی در معاملات
شناخت و پیگیری تیپ شخصیتی خود در دنیای معامله گری می تواند در شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف شما در بازار فارکس موثر باشد.

ویژگی های یک معامله گر موفق عبارت اند از:

  1. قادر به درک تصویر بزرگ، به هم پیوند دادن رویدادها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی؛
  2. توانایی استفاده از منطق و تجزیه و تحلیل برای مبنا قرار دادن تصمیمات معاملاتی؛
  3. منظم، قاطع و قادر به عمل متوالی.

به طور کلی شناخت از خودتان می‌توان مهم‌ترین مسئله برای شروع معامله‌گری است تا بدانید که به چه سبکی و چه نوع معاملاتی باید داشته باشید.

انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی

انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی عبارت اند از:

  • تیپ شخصیتی وظیفه شناسی (Conscientiousness)؛
  • تیپ شخصیتی برونگرا (Extraversion)؛
  • تیپ شخصیتی وفق پذیر (Agreeableness)؛
  • تیپ شخصیت روان رنجوری (Neuroticism)؛
  • تیپ شخصیتی کمالگرا.

در ادامه هر یک از این تیپ های شخصیتی را به طور کامل توضیح می دهیم:

تیپ شخصیتی وظیفه شناسی (Conscientiousness)

وظیفه‌شناسی یک ویژگی است که شامل سطوح بالای تفکر، کنترل خوب روی رفتارهای هدفمند است. این رویکرد سازمان‌یافته و ساختاریافته اغلب در افرادی یافت می‌شود که در علم و حتی امور مالی کار می‌کنند، جایی که جزییات و تحقیق برایشان بسیار مهم است. یک فرد بسیار وظیفه‌شناس به طور منظم از قبل برنامه‌ریزی می‌کند و رفتار خود را تجزیه و تحلیل می‌کند تا ببیند چگونه بر کار خود تاثیر می‌گذارد. تیم‌های مدیریت پروژه و دپارتمان‌های منابع انسانی به طور منظم افراد بسیار وظیفه‌شناس را در تیم‌های خود به کار می‌گیرند تا به تعادل نقش‌های ساختاری در توسعه کلی تیم کمک کنند.

افرادی که چنین تیپ شخصیت دارند را می‌توانند به‌عنوان معامله‌گران فاندامنتالیست فعالیت کنند. این افراد علاقه‌مند به تجزیه و تحلیل هستند و دوست دارند تا شرایط را کاملاً بسنجند و بعد عمل کنند، بنابراین بسیار مناسب است که چنین افرادی وارد یادگیری‌های سخت فاندامنتال و تجزیه و تحلیل بازار شوند تا از این طریق معاملات کم، اما بسیار بلندمدت را پس از تجزیه و تحلیل فاندامنتال بازار انجام دهند.

تیپ شخصیتی برونگرا (Extraversion)

برونگراها افرادی اجتماعی، با احساسات بسیار بالا هستند که عموماً رفتارهای هیجانی زیادی انجام می‌دهند. این تیپ شخصیتی در بازار بسیار خطرناک هستند و دیده شده که چنین افرادی دچار OverTrade نیز می‌شوند. افراد برونگرا صبر کمی دارند و بیشتر تصمیم‌گیری‌های آن‌ها احساسی است، به همین دلیل عموماً بهتر است که اسکلپر شوند و روی خود کنترلی به شدت کار کنند. بازارهای مالی به صبر زیادی نیاز دارند، پس برونگراهای زیادی را می‌توان دید که در بازار شکست می‌خورند. اگر برونگرا هستید باید روی کنترل احساسات خود در بازار به شدت کار کنید، بهترین روش برای شما اسکالپ کردن است و عموما نمی‌توانید به یک آنالیزور دیتای بازار تبدیل شوید.

تیپ شخصیتی وفق پذیر (Agreeableness)

این تیپ شخصیتی مربوط به افراد آرام و اجتماعی است که همیشه سعی می‌کنند به جای مقابله با رخدادها، خود را با آن وقف دهند. چنین افرادی با بازار نمی‌جنگند و حس انتقام زیادی نسبت به بازار ندارند. افراد وفق‌پذیر، کمتر پیش می‌آید که حد ضرر خود را جابجا کنند، چون به سرعت شرایط را می‌پذیرند. چنین تیپ شخصیتی بسیار مناسب معامله‌گری در بازار فارکس است زیرا آن‌ها هم می‌توانند معامله‌گر بلند مدت و هم کوتاه مدت باشند. عموماً افراد وفق‌پذیر معاملات DayTrading را پس از تجزیه و تحلیل روزانه در بازار انجام می‌دهند و جز تیپ شخصیت‌هایی هستند که در بازار تا حد زیادی موفق‌اند.

شناخت تیپ شخصیتی برای یک تریدر بسیار حائز اهمیت است تا از طریق شناخت خود بتواند تشخیص دهد که کدام سبک معاملاتی برای او مناسب است.

تیپ شخصیت روان رنجوری (Neuroticism)

تیپ شخصیتی روان رنجوری با غم و اندوه، بدخلقی و بی‌ثباتی عاطفی مشخص می‌شود. روان رنجوری اغلب با رفتار ضد اجتماعی یا بدتر از آن یک مسئله روانی بزرگ‌تر اشتباه گرفته می‌شود. این شخصیت، یک پاسخ فیزیکی و عاطفی به استرس و تهدیدات درک‌شده در زندگی روزمره یک فرد است. افرادی که سطح بالایی از روان رنجوری را نشان می‌دهند، تمایل به تغییرات خلقی، اضطراب و تحریک‌پذیری دارند.

تیپ شخصیت روان رنجوری (Neuroticism)
افرادی که تیپ شخصیت روان رنجوری (Neuroticism) دارند به هیچ وجه برای بازارهای مالی مناسب نیستند.

اگر چنین تیپ شخصیتی دارید به هیچ وجه نباید وارد بازارهای مالی شوید و به نوعی باید گفت که این شغل برای شما مناسب نیست. بازار نیاز به ثبات فکری و صبر دارد، در حالی که افراد روان رنجور نسبت به کوچک‌ترین حرکت‌های بازار که خلاف معامله آن‌ها باشد واکنش‌های جدی نشان می‌دهند.

افرادی که تغییرات ناگهانی در شخصیت خود را از منظر روزمره تجربه می‌کنند، به شدت عصبی هستند و سطوح بالای استرس را در زندگی کاری و شخصی خود دارند، روان رنجور هستند. چنین افرادی در بازار دائماً اضطراب دارند، کلافه می‌شوند و تحمل نشستن پای چارت را نخواهند داشت، همچنین در بسیاری از موقعیت‌ها بیش از حد معامله می‌کنند.

تیپ شخصیتی کمالگرا

افراد کمال‌گرا جز تیپ‌های شخصیتی هستند که با وسواس زیادی به بازار نگاه می‌کنند، معمولاً آن‌ها به این راحتی از یک استراتژی معاملاتی راضی نخواهند شد و دائماً در حال بهتر کردنش هستند. تیپ‌های کمال‌گرا عموماً در بازار موفق هستند، البته اگر دچار وسواس فکری و عملکردی نشوند. در مقابل افراد برونگرا که ممکن است بیش از حد ترید کنند، افراد کمالگرا ممکن است بیشتر موقعیت‌های صحیح معاملاتی را به دلیل وسواس باز نکنند.

آنچه در مقاله انواع تیپ شخصیتی در بازار مالی خواندیم:

همان‌طور که در مقاله انواع تیپ شخصیتی در بازارهای مالی با تیپ‌های شخصیتی اصلی آشنا شدید، فهمیدید که هر تیپ شخصیتی چه تاثیری در مدل و نحوه انجام معاملات می‌گذارد. تیپ شخصیتی شما به طور واضح با روح و روان شما مرتبط است و سبب می‌شود در حین انجام معاملات تصمیم‌گیری‌های مختلفی انجام دهید. پس قدم اول هر فردی که می‌خواهد به یک معامله‌گر تبدیل شود، شناخت کامل از وضعیت شخصیتی خودش است.

سوالات متداول
بهترین تیپ شخصیتی برای تریدر شدن چیست؟
نمی‌توان یک تیپ شخصیتی خاص را به عنوان بهترین تیپ شخصیتی نام برد، اما مهم‌ترین مسئله این است که تیپ شخصیتی شما با روش معاملاتی که انتخاب می‌کنید هماهنگ باشد.
افراد برونگرا بهتر است چه مدل استراتژی معاملاتی داشته باشند؟
افراد هیجانی، حسی و برونگرا بهتر است از مدل استراتژی‌های معاملاتی سریع مانند اسکلپینگ استفاده کنند.
چه تیپ شخصیتی می‌تواند بهتر روی فاندامنتال مسلط باشد؟
تریدرهای که تیپ شخصیت “وظیفه شناس” دارند علاقه‌مند به آنالیز هستند و برای آن‌ها بیشتر مناسب است که از طریق فاندامنتال بازار را تحلیل کنند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران