خانه > مقالات > سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟

مسکن و طلا به ویژه در ایران، هر دو راه‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی محسوب می‌شوند، زیرا هم بازار به سمت آنان جریان دارد و هم تورم تاثیر زیادی روی افزایش قیمت سالانه آن‌ها می‌گذارد. همچنین مسکن و طلا به صورت تاریخی جزء کالاهایی هستند که سرمایه‌گذاری امن برای ایرانیان محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که کدام یک از این دو روش بهتر هستند، سرمایه‌گذاری در مسکن یا طلا؟ برای فهمیدن این موضوع تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟

سرمایه‌گذاری در مسکن

مسکن به صورت تاریخی جزء محبوب‌ترین دارایی‌ها بین خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود. علاقه به داشتن مسکن و همچنین سرمایه‌گذاری در این بخش سبب شده تا بسیاری از افراد ترجیح بدهند که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند. در نظر داشته باشید که برخلاف کشورهای پیشرفته جهان، مسکن یک کالای ارزشی در ایران است که مالیات زیاد و محدودیتی در تعداد ندارد.

سرمایه‌گذاری در مسکن
سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به علت میزان دارایی که می‌طلبد از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به شمار می‌آید

افرادی که توان سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند به سمت خرید مسکن و زمین می‌روند. البته سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بیشتر مربوط به افرادی است که می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتی را با حجم بالایی از سرمایه انجام دهند و مناسب سرمایه‌گذاران خرد نیست.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن

سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ویژگی‌های خاص خود را دارد که به صورت مورد وار آن را برای شما ذکر خواهیم کرد:

مزایا سرمایه گذاری در مسکن

مزایا سرمایه در مسکن شامل موارد زیر می شود:

  • امکان استفاده شخصی از ملک؛
  • امکان کسب سود از اجاره ملک؛
  • امنیت بالای سرمایه‌گذاری؛
  • امکان استفاده از تسهیلات بانکی.

بعد از مزایا سرمایه گذاری در مسکن معایب این روش را مورد تحلیل قرار می دهیم:

معایب سرمایه گذاری در مسکن

معایب سرمایه گذاری در مسکن عبارت اند از:

  • نیاز به تخصص زیاد؛
  • نقدشوندگی زمان‌بر؛
  • سوددهی بلند مدت؛
  • نیاز به سرمایه بزرگ؛
  • هزینه جانبی خرید و فروش بالا.

اگر معایب سرمایه‌گذاری طلا برای شما نسبت به مزایای آن کم است و سرمایه زیادی در دست دارید که به صورت بلند مدت می‌خواهید آن را سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در مسکن سرمایه‌گذاری نمایید.

سرمایه‌گذاری در طلا

طلا، دیگر کالای با ارزشی است که از گذشته‌های دور ایرانیان به دنبال سرمایه‌گذاری آن بودند. طلا به دلیل اینکه امکان خرید با پرداختی‌های کمتری را دارد و نقدشوندگی آن بالاتر است افراد بیشتری را جذب می‌کند. حسن طلا در این است که روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری آن وجود دارد. مثلاً شما می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری رسمی مدیریت می‌شود سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری در طلا
سرمایه گذاری در طلا ازسالیان گذشته تاکنون یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری‌ در تمام جهان محسوب می‌شود.

گزینه بعدی که بیشتر بانوان ایرانی به آن علاقه دارند، خرید طلای زینتی است. این کار علاوه بر استفاده زینتی، نوعی سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شود. روش دیگر که مردم در سال‌های گذشته جذب آن شده‌اند، خرید ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار است، چون حباب این بخش گاهی آنقدر بالا می‌رود که رشد آن برخی مواقع بیشتر از طلاست. اگر به سرمایه گذاری در طلا علاقه مند هستید مقاله نماد طلا در فارکس را مطالعه کنید.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلا

حالا که با کلیات سرمایه‌گذاری در طلا آشنا شدید، به صورت موردوار مزایا و معایب آن را را برای شما ذکر خواهیم کرد.

مزایاسرمایه‌گذاری در طلا

مزایا این مدل سرمایه گذاری عبارت اند از:

  • امکان سرمایه‌گذاری با پول کم؛
  • متنوع بودن انواع سرمایه‌گذاری طلا؛
  • نقد شوندگی سریع؛
  • نوسانات بالا.

بعد از بیان مزایا سرمایه گذاری در طلا حال معایب آن را هم مطالعه کنید:

معایب سرمایه گذاری در طلا

معایب سرمایه گذاری در طلا شامل موارد زیر می شود:

  • امکان سرقت طلا؛
  • حباب بالای قیمتی؛
  • نیاز به پرداخت اجرت در برخی مدل‌های طلا.

حال که مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا بررسی کردیم می توانید با در نظر گرفتن شرایط خود و بازار بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر سرمایه‌گذاری هستید که میزان سرمایه اولیه شما کم است و ممکن است هر لحظه بخواهید آن را نقد کنید، بهتر است در طلا سرمایه‌گذاری کنید. در صورتی که به سرمایه گذاری در طلا علاقه دارید مقاله ترید طلای آب شده چیست؟ را مطالعه کنید.

سرمایه‌گذاری در طلا و مسکن به طور تاریخی یکی از مهم‌ترین علاقه‌مندی‌های ایرانیان بوده است. عموماً با پول‌های کوچک بهتر است در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرد و با پول‌های بزرگ و کلان به سمت خرید زمین و مسکن رفت، اما هردو به طور بلند مدت با توجه به تورمی که در ایران وجود دارد، سودده خواهند بود.

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟

به طور کلی این دو مدل سرمایه‌گذاری باهم متفاوت هستند، اما هر دو جز سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب در ایران محسوب می‌شوند. اگر بخواهیم بسیار کوتاه و خلاصه بگوییم که سرمایه‌گذاری در کدام زمینه بهتر است، باید بگوییم که اگر سرمایه کمتری در اختیار دارید و به دنبال نقدشوندگی سریع هستید باید طلا را انتخاب کنید، اما اگر نقدشوندگی برایتان مهم نیست، سرمایه زیادی دارید و می‌خواهید بلندمدت‌تر سرمایه‌گذاری کنید، مسکن می‌تواند امن‌تر باشد. اگر بین دوراهی سرمایه‌گذاری دلار یا طلا مانده‌اید مقاله برای سرمایه گذاری خرید دلار بهتر است یا طلا؟ را مطالعه کنید.

سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟
خرید مسکن و طلا یکی از سبک های متداول و پرکاربرد برای سرمایه‌گذاری است.

البته شواهد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در طلا با رکود کمتری درگیر است، رشد و جابجایی طلا بیشتر است و نوسان بسیار بالاتری دارد. همچنین در بازار طلا با سرمایه بسیار کمتری می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. در نهایت تصمیم با شماست که بر اساس میزان سرمایه و هدفتان از سرمایه‌گذاری، در کدام یک از این دو بازار سرمایه‌گذاری کنید.

در جدول زیر مشخصات سرمایه‌گذاری در این دو بازار را ذکر می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری در مسکن سرمایه‌گذاری در طلا
بسیار بلند مدت است نقد شوندگی فوری
قابلیت نقد شوندگی سریع ندارد سرمایه‌گذاری با کمترین میزان دارایی
سوددهی آن بسیار زمان‌بر است امکان سوددهی بیشتر در کوتاه مدت
سرمایه‌گذاری نیاز به دارای زیاد دارد هزینه جانبی پایین

آنچه در مقاله سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا خواندیم:

همان‌طور که در مقاله سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟ خواندیم، مسکن و طلا هردو جز کالاهایی هستند که ارزش بالایی در سرمایه‌گذاری دارند. ارزش ذاتی هردو همیشه رو به افزایش است و ایرانیان علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در آن‌ها دارند. اگر سرمایه شما زیاد است و فوراً به فکر نقد کردن آن نیستید، می‌توانید در مسکن سرمایه‌گذاری کنید، اما اگر میزان سرمایه شما کم است و می‌خواهید هر لحظه آن را نقد کنید، بهتر است روی طلا سرمایه‌گذاری کنید. البته کار عاقلانه‌تر این است که همیشه ترکیبی از این دو را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید تا کم و کاستی‌های یکدیگر را پوشش دهند.

سوالات متداول
سرمایه‌گذاری روی طلا مناسب است؟
بله طلا یک کالای همیشه نقد است که ظرف چند ساعت می‌توانید آن را به پول تبدیل کنید. همچنین این کالا همیشه در مسیر قیمت دلار حرکت می‌کند و دائماً در نوسان است.
سرمایه‌گذاری مسکن برای چه کسی مناسب است؟
سرمایه‌گذاری در بخش مسکن برای افرادی که سرمایه‌های چند میلیارد به بالا دارند مناسب است به شرطی که بخواهند حداقل چند سال مسکن خود را حفظ کنند.
سرمایه‌گذاری روی طلا بهتر است یا مسکن؟
●سرمایه‌گذاری روی هردو مناسب است، شما باید با توجه به خواست خود، نقدشوندگی و میزان سرمایه‌ای که دارید تصمیم بگیرید که کدام مورد برای شما مناسب‌تر است.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران