خانه > مقالات > برای سرمایه گذاری خرید دلار بهتر است یا طلا؟

برای سرمایه گذاری خرید دلار بهتر است یا طلا؟

دلار و طلا جزء مهم‌ترین آیتم‌های سرمایه گذاری در ایران هستند که عموماً اکثر مردم سعی می‌کنند روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. احتمالاً سوال همه این است که برای این کار دلار بهتر است یا طلا؟ کدام یک سود بیشتری به ما می‌دهد و کدام یک گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است. ما در این مقاله سعی داریم تا به این سوال پاسخ دهیم.

برای سرمایه گذاری خرید دلار بهتر است یا طلا؟

سرمایه گذاری در دلار

احتمالاً شما هم مثل همه مردم ایران، هر روز قیمت دلار را چک می‌کنید. دلار یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ایران است که اکثر مردم به آن علاقه دارند. این ارز پرنوسان است و متاسفانه به دلیل کاهش مداوم ارزش ریال در ایران، پیوسته گران شده و هر رویداد یا خبر اقتصادی به سرعت روی آن تاثیر دارد.

سرمایه گذاری در دلار
سرمایه گذاری در دلار یکی از بهترین روش های حفظ ارزش پول است.

بسیاری از مردم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در دلار هستند، زیرا ریسک‌های اقتصادی آن بسیار پایین است و بازار پرنوسان و نقدشونده دارد. یکی از ویژگی‌های مهم دلار این است که مردم با کمترین سرمایه ممکن می‌توانند آن را خریداری کرده و نگهداری کنند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در دلار

برای اینکه بدانید سرمایه گذاری در دلار چه مزایا و معایبی دارد، به جدول زیر نگاهی بیاندازید:

مزایای سرمایه گذاری در دلار معایب سرمایه گذاری در دلار
نقد شوندگی بالا گاهی نیاز است که به صورت بلند مدت نگهداری شود
سوددهی سالانه مناسب خطر دزدی و از دست رفتن به دلیل نگهداری فیزیکی
امکان سرمایه گذاری با کمترین سرمایه ممکن
واکنش به رویدادهای سیاسی اقتصادی
واکنش به تورم

سرمایه گذاری در طلا

طلا نیز یکی از مهم‌ترین راه های سرمایه گذاری در ایران است و از زمان‌های قدیم بین مردم ایران جایگاه خوبی دارد. طلا را نیز می‌توان با کمترین سرمایه ممکن به صورت سکه‌های پارسیان یا با سرمایه بیشتر به صورت ربع سکه، نیم سکه و سکه کامل یا جواهرات زینتی خریداری کرد و در آن سرمایه‌گذاری نمود. ویژگی مهم طلا این است که در تمام جهان یک کالای ارزشمند است که قیمت جهانی آن بالا می‌رود. همچنین تورم و اتفاقات سیاسی نیز تاثیر زیادی در نوسانات آن دارد. اگر به ترید طلا در فارکس نیز علاقه دارید مقاله نماد طلا در فارکس را مطالعه کنید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا

حالا که با نحوه سرمایه گذاری در طلا آشنا شدید، بد نیست کمی هم درباره مزایا و معایب سرمایه گذاری در این فلز گران‌بها بدانید:

مزایای سرمایه گذاری در طلا معایب سرمایه گذاری در طلا
نقد شوندگی بالا پرداخت مالیات و اجرت در برخی مدل‌های طلا
ارزشمند بودن کالا در تمام جهان
بالا رفتن با قیمت جهانی طلا
امکان سرمایه گذاری با پول کم

خرید دلار بهتر است یا طلا؟

حرکت دلار و طلا در ایران تقریباً شبیه به هم است و اتفاقات سیاسی-اقتصادی و همچنین تورم در بالا رفتن ارزش هر دو نقش دارد. به طور کلی، طلا کالایی است که قیمت جهانی نیز دخالت زیادی در افزایش و کاهش قیمت آن دارد. دلار و طلا در اقتصاد ایران شانه به شانه حرکت می‌کنند، حتی اگر مشاهده کردید که مثلاً قیمت دلار ریزش داشته، اما طلا ثابت مانده است، مطمئن باشید که این گپ در آینده پر خواهد شد. پس به نوعی وابستگی دلار و طلا در اقتصاد ایران بسیار زیاد است و حتی میزان بازدهی آن‌ها نیز تا حد زیادی نزدیک به یکدیگر می‌باشد. بهترین کار این است که پول خود را بین این دو تقسیم کنید، یعنی سبدی از سرمایه‌گذاری تشکیل دهید که شامل دلار و طلا به میزان نسبتاً برابر باشد.

طلا و دلار در سال گذشته به ترتیب 160 و 130% بازدهی داشتند و به راحتی توانسته‌اند انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کنند. از همین رو هردو گزینه‌های بسیار جذابی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

مقایسه میزان سود سرمایه گذاری در طلا و دلار

در سال 1402 بازدهی طلا 160% و بازدهی دلار 130% بود. به طور کلی بازدهی بازار طلا بیشتر است. تنها اشکال آن در نوع زینتی آن است که شامل اجرت و مالیات بیشتری می‌شود. به طور کلی هردو بازار دارای نقدشوندگی قابل قبولی هستند و تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد، اما اگر روی میزان سوددهی حساسیت بیشتری دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنید چون حباب قیمتی آن بیشتر است و می‌تواند سود بزرگ‌تری را برای شما داشته باشد.

پیش بینی قیمت دلار و طلا در سال ۱۴۰۳

افزایش قیمت سکه و دلار و به طور کلی همه کالاها در اقتصاد ایران، به دلیل وجود تورم سنگین اجتناب‌ناپذیر است، به همین دلیل خرید آن‌ها در ابتدای سال 1403 و نگهداری تا پایان سال می‌تواند ایده خوبی برای سرمایه گذاری باشد. بیشتر اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که بدون هیچ‌گونه ریسک جدیدی، در انتهای سال باید قیمت دلار بین 75 تا 80 هزار تومان باشد. اما اگر ریسک‌های دیگر سیاسی اقتصادی به ایران تحمیل شود، امکان رشد چند برابری تا بیش از 120 هزار تومان نیز دور از ذهن نیست. همین روند برای طلا نیز ملموس است. طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در ایران بین 28 تا 45% خواهد بود پس به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که طلا بازدهی بالای 100% خواهد داشت. این در حالی است که هیچ ریسک ژئوپلیتیکی در ایران رخ ندهد و حداقل میزانی رشد طلا است. اگر بین دوراهی سرمایه‌گذاری طلا یا مسکن مانده‌اید مقاله سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟ را مطالعه کنید.

آنچه در مقاله برای سرمایه گذاری خرید دلار بهتر است یا طلا؟ خواندیم:

در مقاله دلار بخریم یا طلا با مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا و دلار آشنا شدیم و فهمیدیم که هردو جزء کالاهایی هستند که مردم ایران سرمایه گذاری زیادی روی آن‌ها انجام می‌دهند. به دلیل اینکه می‌توان به صورت خرد هم روی طلا و دلار سرمایه‌گذاری کرد و نقدشوندگی بالایی دارند، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. پس هر دو می‌توانند دو گزینه بسیار خوب برای سرمایه گذاری در میان مدت و بلند مدت باشند.

سوالات متداول
پیش‌بینی قیمت دلار در پایان 1403 چقدر است؟
در کمترین حالت دلار که امروز 60 هزار تومان است باید در پایان سال بالای 75 هزار تومان برسد و پیش‌بینی می‌شود 100 هزار تومان را نیز ببیند.
پیش‌بینی قیمت طلا در پایان 1403 چقدر است؟
طلا در طول یک سال بنا بر داده‌های تاریخی و قیمت جهانی خود، باید حداقل 100% سوددهی را تجربه کند.
مهم‌ترین مزیت سرمایه گذاری روی دلار و طلا چیست؟
مهم‌ترین مزیت قدرت نقدشوندگی و همچنین امکان سرمایه‌گذاری با کمترین میزان دارایی در طلا و دلار است.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران