خانه > مقالات > آیا فعالیت در فارکس جرم است؟

آیا فعالیت در فارکس جرم است؟

امتیاز:5

فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است. معاملات در این بازار کاملا آنلاین است و هیچ دفتر مرکزی برای آن وجود ندارد. با وجود این بازار غیر متمرکز همچنان افراد زیادی به فعالیت در آن روی می‌آورند و معامله در فارکس طرفداران زیادی دارد. با این حال در تعدادی از کشورها معاملات فارکس غیر قانونی و جرم محسوب می‌شود. همچنین در این مقاله قصد داریم به وضعیت فارکس در ایران بپردازیم.

آیا فعالیت در فارکس جرم است؟

جرم بودن فارکس در ایران

تا قبل از فروردین ماه سال ۱۳۹۰، دفاتر کارگزاری و شرکت‌های فارکس در ایران فعالیت می‌کردند. اما در فروردین سال ۹۰ بود که فعالیت در بازار فارکس در ایران غیرقانونی اعلام شد.

جرم بودن فارکس در ایران
یکی از پرتکراترین مسائلی که در مورد فارکس مطرح می شود،جرم بودن فارکس در ایران است.

البته این قانون برای کارگزاری‌ها، بانک‌ها و ادارات دولتی می‌باشد و همچنان مردم عادی و شرکت‌های خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.

دلایل ممنوعیت فارکس در ایران

غیرقانونی اعلام شدن فارکس در ایران به دلایل متعددی اتفاق افتاد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خروج ارز از ایران؛
  • ضررهای بزرگ؛
  • وجود شرکت های هرمی؛
  • وجود لوریج؛
  • مشکل در اعتباردهی به بروکرها؛
  • رقابت سخت در بین تریدرها؛
  • غیرواقعی بودن معاملات و امکان دستکاری در آن‌ها.

در ادامه این مقاله تمامی موارد بالا را به طور کامل بررسی می کنیم:

خروج ارز از ایران

مهم‌ترین دلیل برای جرم اعلام کردن فارکس، خروج ارز از کشور بود. همانطور که می‌دانید برای کشورمان ایران، سرمایه ارزی بسیار مهم است و خروج ارز می‌تواند باعث تورم و مشکلات اقتصادی دیگر شود. با این حال اگر معاملات فارکس قانونی اعلام شود و توسط تریدرهای حرفه‌ای و بزرگ ایران صورت گیرد، حتی می‌تواند ارزآوری زیادی به همراه داشته باشد. حفظ سرمایه در مقابل تورم در شرایط فعلی بسیار مهم و حیاتی است.

ضررهای بزرگ

بسیار از افراد مبتدی و بی تجربه با شرکت در معاملات فارکس دچار ضررهای بزرگ شدند که همین امر لطمه زیادی به برخی از خانوارها وارد کرد.

وجود شرکت های هرمی

پس از رواج یافتن ترید فارکس، تعدادی از شرکت‌های سودجو و هرمی از این فرصت سوء استفاده کردند و اقدام به کلاهبرداری از شهروندان ایرانی نمودند.

وجود لوریج

لوریج یا اهرم همانند وامی است که بروکر در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند آن را به سرمایه اندک خود اضافه کرده و دست به تریدهایی با حجم بیشتر بزنند. این اهرم مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند و در عین اینکه می‌تواند سودآور باشد، ضرر معامله‌گران را هم دوچندان می‌کند. بسیاری از تریدرها بی‌مهابا اقدام به ترید با لوریج بالا می‌کنند و همین امر سرمایه آنها را به خطر می‌اندازد. اگر مزایا و معایب لوریج بالا را نمی‌دانید مقاله لوریج بیش از حد در بازار فارکس را مطالعه کنید.

فارکس یکی از بزرگترین و پرسودترین بازارهای مالی جهان است. فعالیت در بازار فارکس برای کارگزاری‌ها، بانک‌ها و ادارات دولتی در ایران غیرقانونی است. از جمله دلایل غیرقانونی بودن بازار فارکس می توان به خروج ارز از ایران، ضررهای بزرگ، وجود شرکت های هرمی و رقابت سخت در بین تریدرها اشاره کرد.

مشکل در اعتباردهی به بروکرها

همانطور که می‌دانید به دلیل تحریمات بین‌المللی ایران، بسیاری از بروکرهای معتبر امکان خدمات‌دهی به کاربران ایرانی را ندارند. به همین پای بروکرهای غیرحرفه‌ای و کلاهبردار به بازار فارکس ایران باز شده است.

مشکل در اعتباردهی به بروکرها
معمولا بروکر‌ها برای ارائه خدمات به ایرانیان از رگولاتوری‌های آفشور استفاده می‌کنند.

همچنین تعدادی از بروکرهایی که به ایرانیان خدمات می‌دهند مارکت‌میکر هستند و خودشان در معاملات فارکس دست می‌برند. به همین دلیل امکان اعتباردهی به کارگزاری‌های معتبر در ایران وجود ندارد.

رقابت سخت در بین تریدرها

به دلیل بیشتر بودن سابقه فارکس در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای توسعه‌یافته، تریدرهای این مناطق، از نظر مهارت، اختلاف زیادی با معامله‌گران ایرانی دارد. همین دلیل باعث شده است که رقابت برای تریدرهای ایرانی در این بازار بسیار سخت باشد و منجر به ضررهای زیادی شود.

غیرواقعی بودن معاملات و امکان دستکاری در آن‌ها

از آنجایی که فارکس یک بازار غیر متمرکز و آنلاین است، معاملات آن هم آنلاین و غیرواقعی است. همین امر موجب می‌شود که امکان دستکاری در معاملات توسط بروکرها، هکرها و نرم‌افزارها آسان‌تر شود. در واقع ممکن است معامله‌ای که تا قبل از آن در چند پیپ سود بوده است، ناگهان با یک دستکاری، به ضرر برسد!

آنچه در مقاله آیا فارکس در ایران جرم است خواندیم:

در این مقاله با ماهیت بازار فارکس آشنا شدیم. همچنین متوجه شدیم که فارکس در فروردین ماه سال 1390 به صورت رسمی در ایران غیرقانونی اعلام شد. اما این کار به دلایل مختلفی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به خروج ارز از ایران، ضرر زیاد، وجود بروکرهای نامعتبر و … اشاره کرد.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران