خانه > مقالات > لوریج بیش از حد در بازار فارکس

لوریج بیش از حد در بازار فارکس

در فارکس، لوریج یا اهرم به عددی گفته می‌شود که در سرمایه شما ضرب می‌شود تا بتوانید با سرمایه بیشتری معامله خود را انجام دهید. مثلاً شما اگر در یک معامله 5 دلار وارد کنید، با لوریج 1:500 می‌توانید میزان آن را تا 2500 دلار افزایش دهید. علت وجود اهرم در بازارها این است که معامله‌گران بتوانند با سرمایه پایین هم از حرکات بازار سود کسب کنند. اهرم توسط بروکر به کاربران ارائه می‌شود. البته دقت کنید که اهرم مانند یک شمشیر دولبه است که هم سود آوری دارد و هم ممکن است باعث ضرر بیشتر شما شود.

در مقاله لوریج بیش از حد در بازار فارکس اصول استفاده از اهرم را برای شما شرح خواهیم داد.

لوریج بیش از حد در بازار فارکس

لوریج یا اهرم چیست؟

لوریج یا اهرم یک ضریب است که روی حساب شما اعمال می‌شود. از آنجا که حرکات بازار به نسبت تغییر ارزش ارزها، در حد چند عدد اعشار هستند و میزان سرمایه کاربران معمولی نیز عموماً پایین است، اگر بخواهید با همان پول خود معامله کنید حتی از حرکات بزرگ هم سودی نخواهید گرفت. مثلاً با ۱۰۰ دلار اگر ۱۰ پیپ سود بگیرید، عملاً سود خاصی نداشته‌اید. به همین دلیل است که کارگزاری‌ها اهرم را به کاربران ارائه می‌دهند تا تریدرها با سرمایه کم بتوانند از حرکات متوسط و کوچک هم سود کسب کنند. برای مثال اگر لوریج شما ۱:۱۰۰۰ باشد و ۱۰۰ دلار در یک معامله بگذارید، به این معناست که ۱۰۰ هزار دلار وارد کرده‌اید.

لوریج یا اهرم یعنی چه
اهرم (Leverage) یا لوریج در فارکس به معنی استفاده از پول قرض گرفته شده یا سرمایۀ اضافی برای سرمایه گذاری با سود بیش تر در این بازار است.

لوریج یا اهرم ضریبی است که توسط بروکر به کاربران ارائه می‌شود و به کمک آن می‌توانید مبلغ سپرده گذاری شده در معامله را افزایش دهید.حالا این صد هزار دلار در یک حرکت ۱ پیپی، ۲۰ دلار به شما سود بدهد، با ۱۰ پیپ حرکت ممکن است ۲۰۰ دلار سود داشته باشد. اما نکته اینجاست که همین نسبت‌های لوریج در زمانی که ضرر می‌کنید هم وجود دارد و اگر بازار ۱۰ دلار خلاف روند شما حرکت کند، شما ۲۰۰ دلار ضرر کرده‌اید. پس اهرم همان میزان که سودده است، ضررده نیز هست! برای مطالعه دقیق‌تر درباره لوریج مقاله لوریج چیست؟ را مطالعه کنید.

لوریج بیش از حد در فارکس

هر بروکر روی حساب معاملاتی خود، لوریج‌هایی تا سقف‌های مختلف ارائه می‌دهد. عموماً اکثر بروکر‌ها لوریجی تا ۱:۵۰۰ را دارند، ولی برخی از بروکرها لوریج تا ۱:۳۰۰۰ هم دارند، اما آیا به این معناست که باید از آن استفاده کنیم؟ خیر! در واقع اهرم باید به نسبت معاملات و سرمایه شما تنظیم شود. مثلاً فرض کنید که شما معاملات بزرگی باز می‌کنید که استاپ شما بزرگی هم دارند، در این صورت تا حد ممکن باید لوریج شما پایین باشد.به منظور بررسی میزان لوریج هر بروکر مقاله چه بروکرهایی بیشترین لوریج (Leverage) را دارند؟را مطالعه کنید.

لوریج بیش از حد در فارکس
کارگذاری های حرفه‌ای جهان به‌هیچ‌وجه اهرم‌هایی بیش از ۱:۲۰۰ و ۱:۵۰۰ را به کاربران خود ارائه نمی‌دهند.

بیشتر تریدرهایی که معاملات پوزیشن تریدینگ انجام می‌دهند، یعنی ممکن است معاملاتشان چند روز هم باز بماند، نهایتاً از لوریج ۱:۳۰ تا ۱:۵۰ استفاده می‌کنند، چون حد ضرر چنین معاملاتی بزرگ است و اگر لوریج بالایی داشته باشند قطعاً به سرعت کال مارجین خواهند شد. اما اسکلپرها عموماً از لوریج‌های بالا استفاده می‌کنند، چون آن‌ها می‌خواهند با حجم بالایی وارد معامله شوند، اما حد ضرر کوچکی دارند و قصدشان این است که خیلی زود یک سود مناسب از بازار بگیرند. پس از لوریج‌های ۱:۵۰۰ و ۱:۱۰۰۰ استفاده می‌کنند. به طور کلی انتخاب لوریج بیش از حد برای تریدرها بسیار خطرناک خواهد بود. معامله‌گران حرفه‌ای در جهان از لوریج‌های بالای ۱:۵۰۰ استفاده نمی‌کنند و حتی بروکرهای حرفه‌ای جهان به‌هیچ‌وجه اهرم‌هایی بیش از ۱:۲۰۰ و ۱:۵۰۰ را به کاربران خود ارائه نمی‌دهند.

لوریج بیش از حد بالا ممکن است کمک کند تا حجم کم سرمایه شما در معامله زیاد شود و از حرکت‌های بسیار کوچک بازار سود کنید، اما در مقابل باعث می‌شود که از کوچکترین حرکات بازار هم دچار ضررهای هنگفتی شوید و حتی کل سرمایه و حسابتان را به خطر بیفتد. بنابراین لوریج را به اندازه و در حد معقول و مناسب با استراتژی خود انتخاب کنید.

مزایا و معایب لوریج بیش از حد بالا

لوریج به طور کلی قابلیت بسیار مثبتی است، اما میزان آن بسیار مهم خواهد بود. اهرم باید براساس مدل استراتژی و میزان دارایی شما تنظیم می‌شود، اما به طور کلی استفاده از اهرم بیش از حد بالا می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ما در جدول زیر مزایا و معایب استفاده از لوریج بالا را برای شما بررسی خواهیم کرد:

مزایامعایب
بیشتر شدن سودهابیشتر شدن ضررها
استفاده کمتر از کل داراییاحتمال بالاتر برای کال مارجین شدن
فشار روانی روی معامله‌گر افزایش می‌یابد

آنچه در مقاله لوریج بیش از حد در بازار فارکس خواندیم:

بروکرهای فارکس، به کاربران خود، برای اینکه بتوانند معاملات را با سرمایه کافی انجام دهند، اهرم معاملاتی ارائه می‌کنند. این لوریج یا اهرم، به صورت ضریب در هر معامله‌ای که ایجاد می‌کنید، ضرب می‌شود و کمک می‌کند تا سرمایه که وارد معامله کرده‌اید چند برابر شود، زیرا اگر معاملات شما ضریب نداشته باشند، حجمتان کم خواهد بود و عملاً سودی نخواهید برد. برخی از معامله‌گران تازه‌کار با طمع بالا از لوریج‌های بیش از حد زیاد استفاده می‌کنند. مثلاً از لوریج‌هایی مانند 1:3000! این اهرم‌ها ارزش هر پیپ حرکت در بازار را به شدت بالا می‌برد و سبب می‌شود که میزان سود و ضرر شما به شدت افزایش پیدا کند. در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از لوریج بسیار خطرناک است.

سوالات متداول
لوریج چیست؟
لوریج ضریبی است که در بازار روی حساب معاملاتی اعمال می‌شود تا ارزش دارایی که وارد یک ترید می‌کنید را چندین برابر کند.
لوریج برچه اساسی تنظیم می‌شود؟
لوریج باید براساس استراتژی معاملاتی، میزان دارایی و ریسک شما تنظیم شود. برای مثال در معاملات بلندمدت اهرم بالا و در اسکلپ از لوریج‌های کم استفاده می‌شود.
اهرم بیش از حد در بازار فارکس چیست؟
لوریج بیش از حد یعنی لوریجی که با ساختار استراتژی شما همخوانی نداشته باشد. عموماً نباید اهرم خود را بیش از 1:500 بگذارید زیرا بسیار خطرناک خواهد بود.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران