خانه > مقالات > ارز متقابل در فارکس چیست؟ + کاربرد ارز متقابل Reciprocal Currency

ارز متقابل در فارکس چیست؟ + کاربرد ارز متقابل Reciprocal Currency

امتیاز:5

زمانی که دلار آمریکا (USD) در یک طرف یک نماد معاملاتی باشد، اما به عنوان ارز پایه قرار نگیرد، به آن ارز معیار یا ارز متقابل گفته می‌شود. دلیل این موضوع آن است که اکثر کشورهای جهان سنجش ارزش پول خود را در برابر دلار محاسبه می‌کنند. ما در مقاله ارز متقابل (Reciprocal Currency) در فارکس چیست؟ ارز متقابل را به صورت کامل برای شما توصیف خواهیم کرد.

ارز متقابل در فارکس چیست؟ (Reciprocal Currency)

ارز متقابل در فارکس چیست؟

در فارکس نمادهای معاملاتی به صورت دو ارز قرار دارند و ارزش آن‌ها در برابر یکدیگر معامله می‌شود. عموماً مهم‌ترین جفت ارزها آن‌هایی هستند که ارز پایه آن‌ها در سمت چپ دلار است. مثلاً USD/CAD، این نماد به این معناست که با یک دلار آمریکا چه میزان می‌توان از ارز کشور کانادا را خریداری کرد.

Reciprocal Currency در فارکس چیست؟
Reciprocal Currency در بازار ارز، که بیشتر تحت عنوان بازار فارکس شناخته می‌شود، ارز متقابل یا ارز معکوس وضعیتی را معرفی می‌کند.

ارز متقابل به ارزهایی گفته می‌شود که دلار در آن وجود دارد ولی ارز پایه نیست. مثل GBP/USD که در آن دلار ارز پایه نیست و به عنوان ارز متقابل در سمت راست معامله قرار دارد.

ارز متقابل به دلار آمریکا گفته می‌شود، زمانی که بجای قرار گرفتن در بخش ارز پایه، در سمت راست نماد معاملاتی قرار بگیرد. مثلاً در EUR/USD، دلار آمریکا به عنوان ارز متقابل مورد سنجش قرار می‌گیرد.

کاربرد ارز متقابل

این کار طبق توافق در کشورها یا منطقه‌هایی انجام می‌شود که می‌خواهند ارزش پول خود را بیشتر حفظ کنند و همچنین هزینه تراکنش‌ها و معاملات را کاهش دهند. قرار گرفتن دلار به عنوان ارز متقابل کمک می‌کند که ثبات بیشتری در ارز پایه ایجاد شود، البته ارز پایه خودش باید یک ارز قوی و با پشتوانه باشد. مثلاً یکی از مهم‌ترین این موردها EUR/USD است. در اینجا اتحادیه اروپا برای ثبات پولی منطقه یورو و کاهش هزینه‌های جابجایی پول، ارز دلار را به عنوان ارز متقابل و ارز یورو را به عنوان پایه قرار داده است.

ارز متقابل چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

همه جفت ارزها در فارکس یک نرخ مشخص دارند که نشان می‌دهد چه میزان از ارز پایه برای خرید ارز مظنه باید پرداخت شود. حالا اگر می‌خواهید ارزش و قیمت‌گذاری نرخ ارز متقابل را به دست بیاورید بهتر است ابتدا با یک مثال این مسئله را برای شما توضیح دهیم. فرض کنید نماد EUR/USD نرخ 0.95 را دارد، برای اینکه نرخ ارز متقابل را به دست بیاورید باید این عدد را در 1 تقسیم کنید، به این صورت:

1.05 =  0.95 ÷1

همانطور که در فرمول ساده بالا دیدید، نرخ ارز متقابل برابر با 1.05 است.

آنچه در مقاله ارز متقابل خواندیم:

در مقاله ارز متقابل (Reciprocal Currency) در فارکس چیست؟ آموختیم که ارز متقابل به دلاری گفته می‌شود که در طرف ارز پایه نیست و در قسمت ارز مظنه قرار گرفته است. مثلاً در نماد GBP/USD، دلار آمریکا به عنوان ارز متقابل قرار گرفته است. کشورها برای ثبات پولی و کاهش هزینه‌های جابجایی پول و حفظ ارزش پول خود از این مدل نماد معاملاتی استفاده می‌کنند.

سوالات متداول
نمادهای فارکس دو طرفه هستند؟
در فارکس دو ارز در یک نماد وجود دارد، به این دلیل که شما باید ارزش ارزها را در برابر یکدیگر بسنجید.
ارز پایه چیست؟
به ارزی که ابتدای یک نماد معاملاتی در سمت چپ قرار می‌گیرد ارز پایه می‌گویند. برای مثال در نماد USD/CAD، دلار آمریکا ارز پایه است.
ارز مظنه چیست؟
به ارز طرف دوم در دست راست ارز مظنه می‌گویند، مثلاً در نماد USD/CAD، ارز CAD به عنوان ارز مظنه شناخته می‌شود.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران