خانه > مقالات > نحوه ژورنال نویسی فارکس

نحوه ژورنال نویسی فارکس

امتیاز:5

دنیای فارکس بسیار پیچیده است و حتی کوچک‌ترین اقدامات ممکن است باعث ایجاد سود و زیان شود، به همین دلیل است که به عنوان یک معامله‌گر، باید با احتیاط قدم بردارید و اینجاست که ژورنال معاملاتی به کمک شما می‌آید. در این مقاله نحوه ژورنال نویسی را آموزش خواهیم داد.

نحوه ژورنال نویسی فارکس

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی دفترچه‌ای مجازی یا واقعی است که کل معاملات، سود و زیان آنها، هزینه‌های معاملاتی و سایر جزئیات را در خود ثبت می‌کند. این جزئیات را می‌توان برای هر روزی که معامله انجام می‌شود در ژورنال مشاهده کرد.

ژورنال معاملاتی چیست؟
ژورنال معاملاتی دفترچه ای مجازی یا واقعی است که جزئیات ترید را در آن ثبت می کنید.

یک ژورنال معاملاتی خوب به شما این امکان را می‌دهد که مشاهدات خود را اضافه کنید تا بتوانید آنچه را که در هر معامله درست یا غلط انجام شده است را تجزیه و تحلیل کنید. با کمک به ثبت معاملات، تصمیمات و یادداشت‌ها، یک ژورنال می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را بازبینی کنید. در واقع در ژورنال، مشاهدات شما منطقی خواهد بود زیرا بر اساس اطلاعات واقعی و اعداد و ارقام خواهد بود. در ادامه به شما اطلاعات مندرج در ژورنال و نحوه ژورنال نویسی فارکس را آموزش می‌دهیم.

ژورنال شامل چه مواردی است؟

با داشتن یک ژورنال معاملاتی دقیق، می‌توانید خود را برای بهبود استراتژی و سودآوری بیشتر آماده کنید. اما برای این کار باید ابتدا نحوه ژورنال نویسی فارکس را یاد بگیرید. به طور کلی ژورنال فارکس شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات ورود به معامله؛
  • حد ضرر یا سطوح سود؛
  • تجزیه و تحلیل؛
  • تصاویر و نمودارهای بصری.

در ادامه به بررسی هریک از بخش های بالا می پردازیم.

ژورنال شامل چه مواردی است؟
ژورنال های معاملاتی می تواند به موفقیت شما در بازار فارکس کمک کند.

به این نکته دقت کنید که شما در ژورنال نویسی باید مشاهدات خود را با بیان اعداد واقعی و منطقی بیان کنید.

اطلاعات ورود به معامله

برای این کار ابتدا تاریخ و زمان هر معامله را یادداشت کنید تا فرکانس و زمان معاملات خود را به یاد داشته باشید و سپس بنویسید که چه دارایی‌هایی را معامله می‌کنید. همچنین جهت تجارت (خرید/فروش) را مشخص کنید تا سوابقی واضحی از پوزیشن‌های خود داشته باشید. دقت داشته باشید که باید همه معاملات خود را در این ژورنال ثبت نمایید.

حد ضرر یا سطوح سود

برای تجزیه و تحلیل خود در انجام معاملات نیز باید قیمت ورودی را ثبت کنید و سطوح ضرر و زیان خود را مشخص نمایید. این سطوح را مستندسازی کنید و از داشتن یک برنامه مدیریت ریسک اطمینان حاصل کنید. هرگونه سودگیری جزئی را مستند کنید و دلایل قفل شدن سود و یا زیان‌آور شدن معامله را هم ثبت نمایید. همچنین شما باید خروج‌های استراتژیک و دلایل بسته شدن یک پوزیشن پیش از موعد را یادداشت نمایید. نسبت ریسک به پاداش را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید معاملات شما به اندازه کافی متعادل هستند.

تجزیه و تحلیل

هر نتیجه معامله شامل (سود/زیان) را ارزیابی کنید تا از موفقیت‌ها و شکست‌های خود درس بگیرید. ضمنا شرایط بازار را در طول معامله با در نظر گرفتن نوسانات و روندهای کلی تجزیه و تحلیل کنید. پس از آن باید استراتژی مورد استفاده برای درک اینکه کدام رویکردها نتایج بهتری دارند را شرح دهید و در مورد وضعیت عاطفی خود در طول معامله فکر کنید و توجه داشته باشید که چگونه احساسات ممکن است بر تصمیم‌گیری تاثیر بگذارد. در نهایت معیارها و آمارهای عملکرد مانند نرخ سود، نرخ ضرر و میانگین سود/زیان را ثبت کنید.

تصاویر و نمودارهای بصری

از اسکرین شات‌ها و نمودارها برای نمایش بصری معاملات و شناسایی الگوها استفاده کنید. این تصاویر را برای تشخیص روندها، سطوح حمایت/مقاومت و شکل‌های نمودار تجزیه و تحلیل کنید.

نحوه ژورنال نویسی فارکس شامل انتخاب فرمت، مشخص کردن قسمت های مختلف ژورنال و ایجاد یک الگو مناسب است. رعایت یک نظم و ثبات کلی در ارائه قالب ژورنال بسیار مهم است. توجه داشته باشید برای استفاده از مزایای ژورنال های معاملاتی باید ژورنال خود را با هر معامله آپدیت کنید.

نحوه ژورنال نویسی فارکس

ژورنال نویسی یک پروسه مهم است که باید با دقت فراوان معامله‌گران دنبال شود. مراحل ژورنال نویسی فارکس گسترده است و شامل گام‌های ریز و دقیق می‌باشد، با این حال به طور کلی، برای ایجاد ژورنال معاملاتی بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

نحوه ژورنال نویسی فارکس
نحوه ژورنال نویسی فارکس یک پروسه بسیار گسترده است که تک تک مراحل آن را بررسی میکنیم.

به علت حساس بودن بازار فارکس برای نوشتن ژورنال می بایست در نهایت دقت و تمرکز مراحل ژورنال نویسی را انجام دهید.

فرمت را انتخاب کنید

بین یک دفترچه فیزیکی، یک صفحه وب دیجیتال یا برنامه‌ها و نرم‌افزارها بر اساس اولویت و سهولت استفاده خود یکی را انتخاب کنید. برای این کار ابتدا مزایا و معایب هر قالب را با در نظر گرفتن عواملی مانند قابل حمل بودن، سهولت سازماندهی و قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌ها ارزیابی کنید.

قسمت‌های مختلف ژورنال خود را مشخص کنید

اجزای ضروری ژورنال را که شامل جزئیات ورود به معامله، تحلیل سود و زیان، تجزیه و تحلیل معامله، یادداشت و نمایش بصری از معاملات می‌شوند را، تعیین کنید.

یک الگو ایجاد کنید

یک الگوی شخصی برای خود طراحی کنید یا برگه‌های از پیش طراحی شده بسازید تا فرآیند ژورنال خود را ساده کنید.

ثبات و انضباط داشته باشید

متعهد شوید که به طور منظم ژورنال فارکس خود را با هر معامله به روز کنید و عملکرد خود را ثبت نمایید تا از مزایای عالی آن بهره‌مند شوید و استراتژی‌های معاملاتی خود را بهبود بخشید.

آنچه در مقاله نحوه ژورنال نویسی فارکس خواندیم:

در این مقاله ابتدا با ژورنال در فارکس آشنا شدیم و آموختیم که هر ژورنال باید شامل چه موارد باشد. سپس یاد گرفتیم که نحوه ژورنال نویسی فارکس به طور کلی شامل چه مراحلی است. البته باید دقت کنید که ژورنال نویسی در فارکس با توجه به فرمتی که انتخاب می‌کنید و سلیقه شخصی شما ممکن است برای هر ترید متفاوت باشد، اما به طور کلی هر ژورنال باید همه ریز اطلاعات تمامی معاملات را شامل شود.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران