خانه > اخبار > بازدهی ضعیف اوراق قرضه حوزه یورو، آیا اقتصاد اروپا در حال ضعیف شدن است؟

euro-flag-news-29-5-2023

بازدهی ضعیف اوراق قرضه حوزه یورو، آیا اقتصاد اروپا در حال ضعیف شدن است؟

امتیاز:5

بر چسب:

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ براساس داده‌های تورمی منتشر شده حوزه یورو، بازدهی اوراق قرضه نتوانسته در حد انتظار باشد و باعث ایجاد سردرگمی در بازار شده است؛ در ادامه کدام بروکر به تحلیل و بررسی این خبر می‌پردازد:

کاهش یافتن بازدهی اوراق قرضه حوزه یورو

اکثر سرمایه‌گذاران منتظر آمار تورم در اواخر این هفته بودند که بازدهی اوراق قرضه دولتی حوزه یورو در روز دوشنبه با کاهش مواجه شد. این اتفاق درحالی  افتاد که بخاطر تعطیلات، بازارهای مالی ایالات متحده بسته بودند. از طرف دیگر؛ اوراق خزانه نقدی ایالات متحده در روز دوشنبه به دلیل تعطیلات روز یادبود در آسیا و اروپا معامله نشد و معاملات آتی پس از توافق بر سر سقف بدهی ایالات متحده ثابت مانده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در روز یکشنبه یک توافق بودجه با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، بر سر سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری تا اول ژانویه ۲۰۲۵ نهایی کرد و گفت که این توافق آماده ارسال به کنگره برای رای گیری است. بازدهی اوراق قرضه دولتی ۲ساله آلمان، که نسبت دیگر نرخ‌های مالی بیشتر حائز اهمیت است،  ۰.۵ واحد پایه (bps) کاهش یافت و به ۲.۹۷ درصد رسید.در روز جمعه این نرخ به ۲.۹۹ درصد رسید یعنی به بالاترین سطح خود از ۱۵ مارس در واقع یعنی یک روز قبل از شروع تاثیر گذاشتن آشفتگی‌های بانکی بر بازارهای مالی. همچنین آلمان قرار است داده هزینه مصرف کننده را در روز چهارشنبه منتشر کند.

تحلیل اقتصاددان‌ها درباره تورم حوزه یورو

روبن سگورا-کایولا (Ruben Segura-Cayuela)، اقتصاددان اروپایی سازمان BofA، در یادداشتی تحقیقاتی گفت: «در حالی که ما معتقدیم که اوج تورم کالاهای اصلی حوزه یورو را پشت سرگذاشتیم اما به احتمال زیاد تورم خدمات در فصل تابستان به اوج خود باز خواهد گشت.» ایشان افزودند: «به احتمال زیادی در نیمه دوم سال قیمت انرژی دچار تغییرات قیمتی شود، وضعیت فعلی دارای ثبات نیست و باید انتظار غافلگیری‌های قیمتی را داشت. سازمان BofA انتظار دارد در سال جاری تورم کل ۵.۳ درصد و تورم اصلی ۴.۸ درصد باشد و در سال آینده انتظار می‌رود تورم کل ۲.۴ درصد و تورم اصلی ۲.۵ درصد باشد.» گابریل مخلوف (Gabriel Makhlouf)، رئیس بانک مرکزی ایرلند، روز جمعه گفت که بیش از دو افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در سال جاری همچنان قابل بحث است و بیشتر باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا تورم همچنان غیرقابل کنترل است.

آخرین تغییرات بازدهی اوراق‌های قرضه

پیش‌فروش‌ اوراق قرضه یورو در دسامبر ۲۰۲۳، با بازدهی ۳.۷۵ درصدی نشان‌دهنده انتظارات برای نرخ تسهیلات سپرده ۳.۸۵ درصدی تا پایان سال بود. با این حال بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله آلمان با یک واحد کاهش به ۲.۵۳ درصد رسید. بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله یونان با ۲ واحد کاهش به  ۳.۹۲ رسید و شکاف بین بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله یونان و آلمان به کمترین میزان خود از اکتبر ۲۰۲۱ به اختلاف ۱۲۸.۷ واحدی رسید. قیمت اوراق قرضه یونان هفته گذشته افزایش یافت، زیرا نتیجه انتخابات انتظارات را درباره سیاست‌های حمایتی از رشد اقتصادی و کاهش بدهی افزایش داد. رئیس‌جمهور یونان روز چهارشنبه یک نخست‌وزیر موقت را برای تشکیل دولت منصوب خواهد کرد که این کشور را برای برگزاری مجدد انتخابات در ۲۵ژوئن آماده کند. باتوجه به این اتفاقات بیشتر تحلیگران هنوز راجب اینکه آیا اقتصاد اروپا میتونه وضعیت بهتری پیدا کنه یا نه هنوز دچار شک‌اند و با توجه به تعطیلات رسمی در ۲۹می و ۳۰می اکثر نظرات بیشتر به سمت صبر کردن بیشتر است تا التهاب کمتری را در وضعیت اقتصادی ببینیم. کثر نظرات بیشتر به سمت صبر کردن بیشتر است تا التهاب کمتری را در وضعیت اقتصادی ببینیم.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

اخبار مرتبط

حذف حساب نانو از پلتفرم معاملاتی آلپاری

حذف حساب نانو از پلتفرم معاملاتی آلپاری

قطع همکاری بروکر یو اس جی با ایرانیان

قطع همکاری بروکر یو اس جی با ایرانیان

بونوس واریز آمارکتس

بونوس واریز وجه تا ۴۸ ساعت​ بروکر آمارکتس

صندوق سرمایه‌گذاری آرون گروپس راه امن حفظ ارزش سرمایه

صندوق سرمایه‌گذاری آرون گروپس راه امن حفظ ارزش سرمایه

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران