خانه > مقالات > واگرایی معمولی (Regular Divergence) چیست؟

واگرایی معمولی (Regular Divergence) چیست؟

واگرایی در بازار فارکس از مقایسه نوع حرکت قیمت با نوع حرکت اسیلاتوری که آن را مقایسه می‌کنید، به دست می‌آید. یعنی مثلاً شما می‌بینید که بازار صعودی حرکت می‌کند و کف‌ها و سقف‌های بالاتر می‌سازد، اما اسیلاتور به آن شکل حرکت نمی‌کند و نمی‌تواند سقف‌های بالاتر بسازد. این تفاوت حرکت قیمت بازار و اسیلاتور نشان‌دهنده اتفاق خاصی در بازار است که به آن واگرایی گفته می‌شود. ما در این مقاله به صورت کامل واگرایی معمولی و نحوه استفاده از آن را برای شما شرح خواهیم داد.

واگرایی معمولی (Regular Divergence)

در ابتدا قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، اگر در حال یادگیری فارکس هستید و نیاز به یک آموزش کامل دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه آموزش فارکس شوید.

واگرایی معمولی چیست؟

زمانی که قیمت در بازار در حال حرکت است، عموماً مدل رفتار آن را از روی تحلیل تکنیکال با استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها سنجیده می‌شود. وقتی رفتار مشکوک در جهت حرکت بازار و اسیلاتور دیده شود، شما می‌توانید آماده باشید که با یک واگرایی روبه‌رو شوید.

بگذارید این موضوع را با یک مثال برای شما به صورت شفاف‌تری بیان کنیم: فرض کنید بازار در حال بالا رفتن است و مدام قله‌ها و کف‌های بالاتری می‌سازد، اما اسیلاتور شما این رفتار را تکرار نمی‌کند و سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتری نمی‌سازد و یا کاملاً برعکس حرکت کرده و سقف و کف‌های هم‌اندازه می‌سازد.

واگرایی معمولی چیست؟
رفتار مشکوک در جهت حرکت بازار و اسیلاتور دیده شود، شما می‌توانید آماده باشید که با یک واگرایی روبه‌رو شوید.

به عکس بالا دقت کنید، بازار همان‌جا که خط کشیده شده است، مدام کف‌های بالاتری ایجاد می‌کند، ولی در اسیلاتور، بجای اینکه کف‌ها بالاتر باشند، پاین‌تر از هم ایجاد شده‌اند. این تفاوت در نوع حرکت نشان‌دهنده واگرایی است

چندین مدل واگرایی
مدل‎‌های مختف از واگرایی را می‌توانید در این تصویر مشاهده کنید.

برای اینکه بهتر واگرایی را درک کنید، چند مدل دیگر از واگرایی در بازار را در شکل بالا برای شما آورده‌ایم تا بتوانید با آنها بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با واگرایی مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ را مطالعه کنید.

انواع واگرایی معمولی چیست؟

واگرایی معمولی در دو نوع مشخص واگرایی صعودی و واگرایی نزولی رخ می‌دهد.

  • واگرایی صعودی
  • واگرایی نزولی

برای اینکه دو نوع واگرایی را درک کنید، به صورت جداگانه آنها را توضیح می‌دهیم:

واگرایی صعودی

ی زمانی دیده می‌شود که احتمالاً بازار قرار است روند نزولی خود را به پایان برساند و به طور کلی صعودی شود. به این معنا که مثلاً در ظاهر می‌بینید که بازار در حال پایین آمدن و ساخت کف‌های جدید است اما اسیلاتور اینطور نیست و کف‌ها را تایید نمی‌کند. به شکل زیر برای درک بهتر واگرایی صعودی نگاه کنید:

واگرایی صعودی
نمونه‌ای از واگرایی صعودی را در این تصویر مشاهده می‌کنید.

این نشان می‌دهد که احتمالاً علی‌رغم ظاهر بازار که در حال پایین آمدن است، بازار می‌خواهد روند خود را صعودی کند.

واگرایی نزولی

واگرایی نزولی واگرایی است که بازار را در حال بالا رفتن در یک روند عادی می‌بینید، اما اسیلاتور شما نشان می‌دهد که این روند مورد تایید نیست. یعنی در خود بازار مدام قله‌های بالاتر می‌بینید، اما در اسیلاتور این قله‌ها بالاتر از یکدیگر ایجاد نمی‌شوند و تایید نمی‌شوند. این نوع واگرایی نشان‌دهنده بازگشت و چرخش بازار از یک حرکت صعودی به یک حرکت نزولی است.

واگرایی نزولی
نمونه‌ای از واگرایی نزولی را در این تصویر مشاهده می‌کنید.

در قسمت بالا به صورت کلی به معرفی انواع واگرایی که شامل واگرایی صعودی و واگرایی نزولی پرداختیم و در ادامه مزایا ومعایب آن را به صورت کامل توضیج می‌دهیم.

واگرایی یک تفاوت حرکت بین چارت و اسیلاتورهایی مانند RSI یا MACD است. برای مثال زمانی که چارت در حال ایجاد قله‌های بالاتر از هم و روند صعودی است، می‌بینید که در RSI روند صعودی نیست. اینجا می‌توانید به این روند شک کنید و منتظر برگشت قیمتی باشید.

مزایا و معایب واگرایی معمولی

حالا که با واگرایی معمولی به صورت کامل آشنا شدید، بد نیست که کمی هم درباره مزایا و معایب آن بدانید تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید که آیا از واگرایی برای معاملات خود استفاده کنید یا خیر!

مزایای واگرایی معمولیمعایب واگرایی معمولی
امکان تشخیص تغییر روندبه نوعی سیگنال تاخیری محسوب می‌شود
یادگیری آسان برای مبتدی‌هانقطه دقیقی برای ورود نمی‌دهد
امکان استفاده از واگرایی به عنوان یک استراتژیبسیاری از واگرایی‌ها ممکن است کار نکنند
امکان استفاده از چند اندیکاتور مختلف برای واگرایی

برای واگرایی از چه اندیکاتورهایی استفاده کنیم

همان‌طور که گفتیم واگرایی از مقایسه حرکت کندل‌ها و یک اسیلاتور به دست می‌آید. پس برای تشخیص واگرایی حتماً باید اسیلاتوری داشته باشید که با چارت قیمتی بتوانید آن را مقایسه کنید. به همین دلیل شما باید بدانید که کدام اسیلاتور برای شما مناسب است.

مشاهده واگرایی های رخ داده در چارت

به طور کلی می‌توان گفت عموم تریدرها برای پیدا کردن واگرایی از اسیلاتورهایی مانند RIS، MACD یا Stochastic استفاده می‌کنند. شما باید این سه اندیکاتور را استفاده کنید و ببینید که با کدام یک راحت‌تر هستید اما بهترین اسیلاتور برای واگرایی عموماً RSI است.

همچنین باید بدانید که اکسپرت‌هایی در متاتریدر و همچنین در تریدینگ ویو وجود دارند که به صورت خودکار واگرایی را به شما نشان می‌دهند. کافی است در سایت MQL یا Tradingview عنوان Divergence را جستجو کنید تا اندیکاتور ویژه آن را پیدا کنید. نمونه یکی از این‌ها را می‌توانید در تصویر زیر ببینید و مشاهده کنید که چطور به آسانی واگرایی‌های رخ‌داده در چارت را برای شما پیدا می‌کند.

اما همان‌طور که گفتیم نباید فوراً و بدون داشتن یک استراتژی کامل از واگرایی‌ها استفاده کنید. بهتر است واگرایی را در نقاطی ببینید که خودتان نیز بر اساس استراتژی خود احتمال می‌دهید بازار اینجا ممکن است تغییر روند بدهد.

آنچه در مقاله واگرایی معمولی خواندیم:

واگرایی رخدادی است که اختلاف حرکت در بازار و یک اسیلاتور و اندیکاتور را نشان می‌دهد. واگرایی این پیغام را دارد که اگرچه چارت در حال پایین آمدن است، اما اسیلاتور نشان می‌دهد که این پایین آمدن مطمئن نیست و احتمالاً خریداران به زودی بر این روند غلبه خواهند کرد. دیدن واگرایی در نقاط حساس بازار، احتمال تغییر روند در آنها را به شدت افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از واگرایی معمولی تغییر روند را پیش‌بینی کنید.

سوالات متداول
چند نوع واگرایی وجود دارد؟
واگرایی معمولی که به طرز واضحی اختلاف حرکت بین چارت و اندیکاتور با سطح قله‌ها و دره‌ها را نشان می‌دهد و واگرایی مخفی که به طور کلی جهت حرکت قیمت و اندیکاتور متفاوت است.
چند نوع واگرایی معمولی داریم؟
واگرایی صعودی که نشان می‌دهد بازار در حال ریزش، به زودی روند صعودی پیدا می‌کند و دیگری واگرایی نزولی که نشان می‌دهد بازار در حال صعود، احتمالاً به زودی نزولی خواهد شد.
بهترین اسیلاتور برای دیدن واگرایی چیست؟
به طور کلی بهترین اسیلاتور مورد استفاده را می‌توان RSI دانست.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران