خانه > مقالات > انواع ترند در فارکس

انواع ترند در فارکس

امتیاز:5

روند بازار یا ترند (Trend) به معنای جهت معینی از حرکت قیمت در یک دوره خاص است. روندها برای‌دارایی هایی اعمال می‌شود که بهای آنها در نوسان است. ترند انواع مختلفی دارد، حتما شما هم تا بحال نام روند صعودی و نزولی را شنیده‌اید. در این مطلب می‌خواهیم درباره روند و انواع آن در فارکس صحبت کنیم.

انواع روند در فارکس

ترند چیست؟

ترند در بازارهای فارکس و سایر بازارهای مالی معمولاً به عنوان جهت حرکت قیمت در یک دوره زمانی مشخص شناخته می‌شود. جهت‌گیری نقطه کلیدی آن است که باعث به وجود آمدن انواع ترند در فارکس می‌شود و معامله‌گران از آن برای تصمیم‌گیری معاملات و به حداکثر رساندن درآمد خود استفاده می‌کنند. چند نوع اصلی از روند در بازار فارکس وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

انواع ترند در فارکس

برای مشاهده روندهای بازار، نیازی به داشتن تجربه معاملاتی زیادی ندارید. فقط کافیست روندهای زیر را یاد بگیرید و به تصاویر هر کدام دقت کنید.

  • روند صعودی؛
  • روند نزولی؛
  • روند جانبی؛
  • روند میانی؛
  • روند بلندمدت؛

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم:

روند صعودی (Uptrend):

روند صعودی یک حرکت قیمت در جهت رشد و رو به بالا است. این حرکت به وضوح در نمودارهای ارزی قابل مشاهده است و دارای یک منحنی است که تمایل دارد در بازه زمانی معین به بالاترین حد خود برسد.

روند صعودی (Uptrend)
روند صعودی یک حرکت قیمت در جهت رشد و رو به بالا است.

جهت قیمت رو به بالا به معنای افزایش تدریجی قیمت در یک دوره معین است. بسیار مهم است که تحلیل روند بازار را فقط در مورد یک تایم‌فریم‌ معین انجام دهیم، زیرا جهت ترند حتی در تایم‌فریم‌های مجاور نیز می‌تواند تغییر کند.

روند نزولی (Downtrend):

یک ترند نزولی حرکت یک سهم به قیمت پایین تر از قبل خودش را نشان می‌دهد. اگر یک معامله‌گر تصمیم به فروش سهامش در روند نزولی بگیرد، می تواند از ضرر بیشتر خود جلوگیری کند.

روند نزولی (Downtrend)
یک ترند نزولی حرکت یک سهم به قیمت پایین تر از قبل خودش را نشان می‌دهد.

در عین حال، سایر تریدرها به دنبال سرمایه‌گذاری (خرید) در حرکت‌های نزولی هستند. یک روند نزولی را می‌توان با استفاده از خطوط روند و میانگین متحرک شناسایی کرد.

ترند در بازارهای فارکس و سایر بازارهای مالی معمولاً به عنوان جهت حرکت قیمت در یک دوره زمانی مشخص شناخته می‌شود. جهت‌گیری نقطه کلیدی آن است که باعث به وجود آمدن انواع ترند در فارکس می‌شود و معامله‌گران از آن برای تصمیم‌گیری معاملات و به حداکثر رساندن درآمد خود استفاده می‌کنند.

روند جانبی (Sideways trend):

یکی دیگر از انواع ترند در فارکس، روند جانبی است که به معنای روند خنثی هم می‌باشد. این ترند زمانی که قیمت در یک محدوده قیمتی خاص بالا و پایین می‌شود، صورت می‌گیرد.

روند جانبی (Sideways trend)
یکی دیگر از انواع ترند در فارکس، روند جانبی است که به معنای روند خنثی هم می‌باشد.

به عبارت دیگر، یک روند سایدوی یا یکنواخت در فارکس به صورت سقف و کف‌های که به‌طور متوالی در تقریباً یک سطح قرار دارند، نشان داده می‌شود.

روند میانی (Intermediate Trends):

روندهای میانی در زمان اصلاح رخ می‎دهند. این بدان معناست که قیمت دارایی می تواند به هر جهتی، حتی جهتی غیرمنتظره، برود. چگونه یک روند اینترمدیت را شناسایی کنیم؟ معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که می‌بینید قیمت سهم یا جفت ارز بدون ایجاد هیچ روند صعودی یا نزولی است.

روند میانی (Intermediate Trends)
روندهای میانی در زمان اصلاح رخ می‎دهند.

چنین وضعیتی می‌تواند چندین هفته یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد و معامله‌گران را سردرگم کند. اغلب، روندهای میانی توسط برخی اقدامات و اخبار سیاسی یا اقتصادی ایجاد می شوند.

روند بلند مدت (Long-Term Trends):

به گفته تحلیلگران، روند بلندمدت قیمت از شش ماه تا پنج سال ادامه دارد و معمولاً به آن روند “اصلی” یا “اولیه” نیز می‌گویند. این ترند، از ترندهای میان مدت که می‌تواند در جهت مخالف هم باشند شکل می‌گیرد.

روند بلند مدت (Long-Term Trends)
به گفته تحلیلگران، روند بلندمدت قیمت از شش ماه تا پنج سال ادامه دارد و معمولاً به آن روند “اصلی” یا “اولیه” نیز می‌گویند.

برای تجزیه و تحلیل ترندهای طولانی، معامله‌گران از تایم‌فریم‌های هفتگی و ماهانه استفاده می‌کنند. ترندهای لانگ ترم مورد توجه شرکت‌های بزرگ بازار و سرمایه‌گذارانی است که ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را را برای چندین سال نگه دارند. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله خط روند را نیز مطالعه کنید.

آنچه در مقاله انواع ترند در فارکس خواندیم:

در این مقاله با مفهوم ترند یا روند در بازار فارکس آشنا شدیم و آموختیم که انواع ترند در فارکس چیست. به طور کلی پنج روند اصلی در فارکس وجود دارد که شامل ترند صعودی، ترند نزولی، ترند جانبی، ترند میانی و ترند بلندمدت است که هرکدام از آنها نشانه‌ی خاصی از بازار را به همراه دارند. معامله‌گران در صورت شناخت درست هر کدام از این روندها می‌توانند به سوددهی عالی در فارکس برسند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران