خانه > مقالات > کامودیتی چیست؟ | معرفی انواع کامودیتی‌ها در بازار فارکس

کامودیتی چیست؟ | معرفی انواع کامودیتی‌ها در بازار فارکس

امتیاز:5

کامودیتی ها، کالاها و مواد اولیه هستند که جز محصولات میانی محسوب می‌شوند، یعنی به مصرف‌کننده فروخته نمی‌شوند، بلکه به تولیدکنندگان برای تکمیل محصولشان فروخته می‌شوند. ارزش این کالاها قابل خرید و فروش در بازار سهام است تا سفته‌بازان و کسانی که می‌خواهند هج کنند، روی آن‌ها معامله نمایند. ما در مقاله کامودیتی چیست؟ کلیه نمادهای کامودیتی را به شما معرفی خواهیم کرد.

کامودیتی چیست؟ معرفی انواع کامودیتی‌ها در بازار فارکس

کامودیتی چیست؟

کامودیتی به مجموعه کالاها و موارد خامی گفته می‌شوند که در تولید کاربرد دارند. این نمادها شامل موارد اولیه خامی هستند که در صنعت یا بخش کشاورزی کاربرد دارند. از نفت گرفته تا گندم، سنگ و… را می‌توان جزء کامودیتی ها دانست. البته یک استاندارد برای آن‌ها وجود دارد که قبل از ورود به بازار معاملات به ثبت رسیده است تا معامله‌گران از روی آن‌ها بتوانند ارزش کالا را درک کرده و مورد معامله قرار دهند.

کامودیتی چیست؟
کامودیتی (commodity) یا کالای اولیه، ماده اولیه ای است که برای تولید محصولات موردنیاز بشر مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور سنتی کالاها شامل غلات، طلا، گوشت، روغن، گاز طبیعی و… می‌شوند که البته اخیراً گسترش پیدا کرده‌اند. به غیر از جریان بورس، در بازار آتی نیز این کالاها مورد معامله قرار می‌گیرند.

انواع کامودیتی چیست؟

بیش از صدها کالا زیرشاخه دسته‌بندی کامودیتی ها در فارکس و بازارهای مشتقه وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها معامله کنید. البته در فارکس بستگی دارد که بروکر شما کدام یک از کالاها را برای معامله در اختیار شما قرار می‌دهد، اما کامودیتی هایی که عموماً در اکثر کارگزاری‌ها وجود دارند که در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

انواع کامودیتی در بازار فارکس عبارت اند از:

  • کامودیتی های سخت؛
  • کامودیتی های نرم؛
  • کامودیتی های فلزات و انرژی.

در ادامه در مورد هریک از مدل های کامودیتی صحبت خواهیم کرد:

کامودیتی های سخت

کامودیتی های سخت به مواد طبیعی معمولی گفته می‌شود که بیشتر استخراج می‌شوند، مانند طلا، نقره، آهن، سنگ‌های معادن و… هشتند.

کامودیتی های نرم

کامودیتی های نرم شامل محصولات کشاورزی مانند گندم، برنج، حبوبات، سویا و… می شوند.

کامودیتی های فلزات و انرژی

کامودیتی های فلزات و انرژی کامودیتی های این بخش نیز مربوط به صنایع انرژی مانند نفت، گاز و همچنین فلزاتی مثل مس، آلومینیوم، طلای کارشده و… است.

نحوه محاسبه قیمت کامودیتی

هرچند به صورت سفته‌بازی این نمادهای کامودیتی در فارکس هم معامله می‌شوند، اما شبکه اصلی توزیع و قیمت‌گذاری آن‌ها بورس شیکاگو CBOT است که مشخص می‌کند که برای مثال هر قرارداد گندم شامل ۵۰۰۰ بوشل است و از چه درجه کیفی برخوردار است.

همانطور که گفتیم معاملات اصلی کامودیتی ها به صورت قراردادهای مشتقه انجام می‌شود و زمانی که زمان انقضای قرارداد فرا می‌رسد، خریداران کالا را در قیمت تعیین‌شده تحویل می‌گیرند و فروشندگان آن را تحویل می‌دهند. کاربرد اصلی آن‌ها مدل محاسبه قیمت کامودیتی و استفاده به عنوان پوشش ریسک یا هج توسط تولیدکننده یا خریدار است.

قیمت کالاها معمولاً زمانی افزایش می‌یابد که تورم بالا می‌رود، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران اغلب برای حمایت از کالاها در زمان‌های افزایش تورم – به ویژه زمانی که وضعیت غیرمنتظره است، به خرید فروش کالا هجوم می‌آورند. بنابراین، تقاضای کالا افزایش می‌یابد، زیرا سرمایه‌گذاران به سمت آن‌ها هجوم می‌آورند و قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند. سپس قیمت کالاها و خدمات افزایش می‌یابد تا با افزایش تورم و قیمت مطابقت داشته باشد. این امر باعث می‌شود که کالاها اغلب به عنوان پوششی در برابر کاهش قدرت خرید ارز عمل کنند، درست زمانی که نرخ تورم افزایش می‌یابد.

رابطه بین کالاها و مشتقات چیست؟

فرض کنید یک کشاورز که گندم کاشته است قرارداد آتی را در بازار مشتقه برای گندم می‌خرد. حالا در صورتی که قیمت گندم قبل از برداشت و تاریخ سررسید کاهش پیدا کند، می‌تواند قرارداد خود را بفروشد تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند.

بازار کالاهای مدرن به شدت به اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و آپشن متکی است. خریداران و فروشندگان می‌توانند به راحتی و در حجم زیاد بدون نیاز به مبادله کالاهای فیزیکی، با یکدیگر معامله کنند.

رابطه بین کالاها و مشتقات چیست؟
در بازار کالاهای مدرن اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و آپشن بسیار حیاتی است.

بسیاری از خریداران و فروشندگان مشتقات کالایی، این کار را انجام می‌دهند تا با تغییرات قیمت کالاهای اساسی به اهداف خود مانند پوشش ریسک و حمایت از تورم دست پیدا کنند. به همین دلیل است که معاملات در بازار مشتقات با وضعیت قیمت و تولید کالاهای اساسی رابطه مستقیم و اساسی دارد.

کامودیتی ها شامل محصولاتی مانند نفت، گاز، طلا، گندم و… هستند که در تولیدات صنعتی و غیر صنعتی استفاده می‌شوند. این محصولات در بازار آتی به صورت قرارداد و در بازار فارکس به صورت سفته‌بازی مورد معامله قرار می‌گیرند.

نقش سفته بازان در معاملات کامودیتی

دومین عامل تعیین قیمت و معامله روی نمادهای کامودیتی، سفته‌بازان هستند. آن‌ها نمی‌خواهند هیچ کالایی را تحویل بگیرند و فقط روی روند قیمتی محصول معامله می‌کنند. سفته‌بازان فقط به صورت روزانه یا بلند مدت روی روند قیمتی معامله می‌کنند تا از نوسانات سود کسب کنند. این گروه نیز تاثیر زیادی در روند حرکت قیمت کامودیتی ها دارند.

عوامل موثر بازار کامودیتی ها

از آنجا که کامودیتی ها کالاهای مهمی در تولید و صنعت هستند، پس اهمیت اقتصادی بالایی دارند، به همین دلیل عوامل زیادی روی وضعیت معاملات و قیمت آن‌ها تاثیرگذار است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • شاخص‌های تولید: همانطور که فهمیدید کامودیتی ها محصولاتی هستند که در تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین تمام شاخص‌های منتشرشده در حوزه تولید روی قیمت آن‌ها اثر گذار است.
  • سیاست‌های دولت: هر دولتی تصمیم‌گیری‌های خاصی روی خرید تضمینی محصولات، روی قیمت‌گذاری و ذخیره‌سازی دارد و همین مسئله به صورت مستقیم روی قیمت‌های کامودیتی ها اثرگذار است.
  • تورم: نرخ تورم و نرخ بهره که هر بار بانک مرکزی منتشر می‌کند، کاملاً روی مسئله کامودیتی تاثیرگذار است، زیرا مستقیم روی تولید تاثیر خود را نشان می‌دهد.
  • مسائل جهانی: مسائل مربوط به تولید، جنگ، ژئوپولیت و… همگی روی تولید کالاها و در نتیجه خرید و فروش کامودیتی ها در بازار اثرگذار است.

آنچه در مقاله کامودیتی ها خواندیم:

در مقاله کامودیتی چیست؟ متوجه شدید که کامودیتی ها به کالاهای اساسی گفته می‌شود که در تولید نقش دارند و خریداران آن‌ها تولیدکنندگان هستند. خود تولیدکنندگان محصولات نهایی و کامودیتی، برای هج کردن و پوشش ریسک خود، اقدام به معاملات آتی در بازار مشتقه روی کامودیتی ها می‌کنند تا ریسک آن‌ها کاهش پیدا کند. در فارکس نیز برخی از نمادهای کامودیتی وجود دارد که معامله‌گران روی آن‌ها به صورت سفته‌بازی می‌توانند ترید کنند.

سوالات متداول
بازار اصلی کامودیتی ها چیست؟
بازار اصلی کامودیتی ها شامل قراردادهای آتی مشتقه است که به صورت قراردادهایی با تاریخ سررسید و قیمت مشخص معامله می‌شوند.
در فارکس چه کامودیتی هایی وجود دارد؟
در بازار فارکس بیشتر کامودیتی ها شامل طلا، نفت، نقره، آلومینیوم، گاز و گندم می‌شوند.
مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی کامودیتی ها چیست؟
شاخص‌های اقتصادی، دیتای بانک مرکزی، نرخ بهره و تورم، قیمت‌های جهانی و… عوامل تاثیرگذار روی کامودیتی ها هستند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران