خانه > مقالات > تدوین استراتژی در مدیریت سرمایه چگونه است؟

تدوین استراتژی در مدیریت سرمایه چگونه است؟

امتیاز:5

مدیریت سرمایه هنگام خرید ارز دیجیتال، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروزه تریدرهای حرفه‌ای، به آن توجه ویژه‌ای دارند. به‌خاطر داشته باشید که اگرچه خرید ارزهای دیجیتال معروف و محبوب، کاری عاقلانه و البته راحت است؛ اما تریدرهای حرفه‌ای همواره به دنبال آن هستند که رمزارزهای با پتانسیل رشد بالا را کشف کنند و در کنار این اقدام جذاب، با به‌کارگیری انواع روش‌های مدیریت سرمایه در بازارهای مالی غیرمتمرکز، به بهترین زمان خرید و همچنین فروش پول‌های دیجیتال پی ببرند.

مدیریت سرمایه با نظارت مداوم روی سبد دارایی‌ها

در ابتدا اگر راجب فارکس اطلاعات ندارید توصیه می‌کنیم، مقاله فارکس چیست؟ را مطالعه کنید.

خرید رمزارزهای معتبر متنوع و توسعه سبد سرمایه‌گذاری، یکی دیگر از ریزنکات مدیریت دارایی به‌ شمار می‌آید؛ چنان‌که اگر یک رمزارز دچار روند نزولی شد، رشد ارز دیجیتال دیگری بتواند زیان‌های دارایی‌های تریدر را جبران کند و بدین‌ ترتیب سرمایه به‌ خوبی حفظ و مدیریت شود.

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه در بازارهای مالی به فرآیند مدیریت و تخصیص موثر منابع مالی در چارچوب فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود.

تدوین استراتژی در مدیریت سرمایه چگونه است؟
یکی از نکات مدیریت دارایی خرید رمزارزهای معتبر متنوع و توسعه سبد سرمایه‌گذاری است.

این شامل تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد نحوه تخصیص و استقرار وجوه موجود به منظور دستیابی به بازده بهینه در حین مدیریت ریسک است.

فاکتورهای اساسی مدیریت سرمایه

برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال، باید به فاکتورهای پراهمیت و مختلفی توجه داشت؛ تا هنگام اجرایی‌نمودن امور سرمایه‌گذاری، تعادل مناسبی میان میزان ریسک تریدر و کسب سود از رمزارزها به‌وجود بیاید. مهم‌ترین هدف تئوری «مدیریت دارایی‌ها»، کاهش حداکثری ضرر مالی و ریسک خرید ارزهای دیجیتال و افزایش سودآوری کوتاه‌مدت و حرکت به سوی ارزهای آینده‌دار خواهد بود. بدین‌منظور می‌توان به ۵ فاکتور مهم مدیریت و حفظ سرمایه اشاره نمود:

  • مدیریت سبد سرمایه‌گذاری و دارایی‌ها
  • شناسایی ریسک‌های بازار و تلاش برای کاهش آن
  • تقسیم نمودن منابع مالی
  • تعیین استراتژی‌های تریدر برای سرمایه‌گذاری
  • نظارت مداوم روی سبد دارایی‌ها.

هر یک از عوامل فوق، دارای اهمیت بالایی برای مدیریت سرمایه در بازارهای مالی هستند؛ بنابراین در ادامه به‌طور مختصر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

اهمیت مدیریت سرمایه موجود در سبدهای سرمایه‌گذاری

همواره کارشناسان مطرح مالی بر این نکته تأکید دارند که یک سبد سرمایه‌گذاری منعطف، باید از ترکیبی از رمزارزهای مهمی نظیر: بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر ارزهای defi و همچنین رمزارزهای دارای روند صعودی و قابلیت رشد بالا تشکیل شده باشد.

اهمیت مدیریت سرمایه موجود در سبدهای سرمایه‌گذاری
سود قابل‌توجهی را میتوان با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، مناسب‌ترین زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب نمود.

در نتیجه بین سرمایه‌گذاری بلندمدت، سودهای کوتاه‌مدت و همچنین ریسک نوسانات منفی بازار، تعادل مناسبی ایجاد می‌شود.

شناسایی و کاهش ریسک‌های بازارهای مالی

ابزارهای متعددی به‌منظور مدیریت دارایی‌ها و اندازه‌گیری ریسک انواع کوین، در پلتفرم‌های معاملاتی حرفه‌ای تعبیه شده است. علاوه‌بر این ابزارها، هوش مالی تریدر نیز نقشی تعیین‌کننده در تشخیص و کاهش ریسک‌های بازار و نقدینگی خواهد داشت. عملیات پوشش ریسک، یکی از راهکارهای مدرن برای مدیریت سرمایه در ترید و مدیریت ریسک محسوب می‌شود. معامله‌گران همچنین می‌توانند با افزایش تنوع رمزارزهای سبد دارایی خود، نوعی مدیریت ریسک را ترتیب دهند؛ تا با سوددهی برخی از ارزهای دیجیتال، ضررهای رمزارزهای دیگر جبران شود.

تقسیم منابع مالی برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

معمولاً تریدرها باید بر اساس پارامترهای زیر، به تقسیم منابع مالی لایه‌های مختلف سبد دارایی خود اقدام کنند:

  • اهداف ریسک و پاداش‌ها
  • نگاه آینده‌نگرانه به رشد رمزارزها و چشم‌انداز معامله‌گر به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده
  • شرایط بازارهای مالی.

تقسیم مناسب منابع مالی موجب می‌شود تا عمده دارایی‌تان را روی لایه‌ای خاص از سبد سرمایه خود متمرکز نکنید؛ تا در پی نوسانات مالی شدید، دچار زیان‌های گسترده‌ای نشوید و ضریب ریسک سرمایه دیجیتال‌تان را مدیریت کنید.

تعیین استراتژی‌های تریدر برای سرمایه‌گذاری

هر معامله‌گر حرفه‌ای، باید چارچوب و استراتژی‌های مناسبی برای فعالیت‌های ترید خود در نظر بگیرد. این استراتژی‌ها بیش از هر چیز به اهداف تریدر برای استخراج سود در بلندمدت و کوتاه‌مدت و میزان ریسک‌پذیری وی، مربوط می‌شود؛ به‌عنوان مثال معامله‌گر برای مدیریت سرمایه در ترید، می‌تواند روش سرمایه‌گذاری فعال را با انجام معامله‌های مداوم در پیش بگیرد. همچنین تریدر می‌تواند روش سرمایه‌گذاری غیرفعال را با خرید هوشمندانه ارزهای معتبر و نگهداری بلندمدت آن‌ها انتخاب کند.

مدیریت سرمایه با نظارت مداوم روی سبد دارایی‌ها

تریدرها باید به‌طور مداوم سبد دارایی‌های خود را چک کنند تا روند نوسانات قیمت هر یک از پول‌های دیجیتال را ارزیابی کنند.

مدیریت سرمایه با نظارت مداوم روی سبد دارایی‌ها
با چک کردن مداوم روند نوسانات قیمت هر یک از پول‌های دیجیتال میتوان ارزیابی مناسبی انجام داد.

بدین‌ ترتیب فرد باید به‌طور هوشمندانه، دارایی‌های خود را از بخش‌های زیان‌ده بازار به سمت لایه‌های در حال رشد هدایت کند.

معامله‌گران همواره باید با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، مناسب‌ترین زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را تشخیص دهند؛ تا با خرید رمزارزها در پایین‌ترین قیمت و فروش آن در بالاترین نقطه شاخص‌های رشد، سود قابل‌توجهی را به‌دست آورند. با پیاده‌سازی این استراتژی جذاب، شجاعت تریدر برای انجام فعالیت‌های با ریسک بیشتر نیز افزایش می‌یابد.

خرید ارز دیجیتال مناسب برای مدیریت سرمایه

بدون‌شک با خرید رمزارزهای معتبر و آینده‌دار، کار برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال راحت‌تر می‌شود؛ چراکه رمزارزهای جذاب و دارای آتیه، نیاز به مدیریت و توجه کمتری داشته و معمولاً مسیر پیشرفت را خودبه‌خود طی می‌کنند. برخی از این ارزهای دیجیتال شاخص عبارت‌اند از:

  • بیت کوین: قطعاً پادشاه بازار کریپتو به‌ شمار می‌رود و در رتبه اول محبوب‌ترین پول‌های دیجیتال جهان قرار دارد. نکته ویژه بیت کوین، قرارگیری آن روی بستر بلاک‌چین و بازارهای مالی غیرمتمرکز خواهد بود؛ بنابراین با عدم دخالت دولت‌ها و نهادهای مالی جهان، قیمت BTC ممکن است بار دیگر منفجر شود.
  • اتریوم: دومین ارز دیجیتال محبوب و پرتقاضای جهان به‌ شمار می‌رود. به عقیده بسیاری از کارشناسان، به‌لطف وجود ویژگی‌هایی نظیر: استخراج گسترده، به‌روزرسانی‌های مداوم برای افزایش سرعت شبکه و تراکنش‌ها، کنترل مستمر کارمزدها، استفاده از قراردهای هوشمند و…، اتریوم آینده‌دارترین ارز دیجیتال جهان برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت است.
  • تتر: به‌لطف تنظیم ارزش تتر با قیمت دلار، همیشه می‌توانید روی خرید این رمزارز حساب کنید؛ و از نوسانات قیمت دلار در کشور ایران، بهره ببرید.
    به‌خاطر داشته باشید که حتی ارزهای دیجیتال مهم نیز، گاهاَ با نوسانات شدید قیمت مواجه می‌شوند؛ بنابراین حضور در بازار پرتلاطم رمزارزها به‌هیچ‌عنوان به افراد مبتدی و ناآشنا با دانش ترید پیشنهاد نمی‌شود.

رابطه مدیریت سرمایه در ترید با مدیریت احساسات

برخی از معامله‌گران، تمامی منابع مالی خود را به خرید یک یا دو نوع کوین اختصاص می‌دهند که از اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی، به دور است؛ بنابراین ممکن است طی نوسانات شدید و ناگهانی بازار، بخش عمده‌ای از سرمایه خود را از دست دهند. تریدرهای باتجربه در این مواقع، بایستی احساسات خود را کنترل نموده و از هرگونه رفتار هیجانی پرهیز کنند؛ به‌خصوص این‌که نباید بدون تحلیل‌های تکنیکال و تنها به قصد جبران سرمایه از دست رفته، سریعاَ سراغ انجام معامله‌های جدید و ناگهانی بروند.

مرتضی گودرزی
من از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم…

فهرست مطالب

تبلیغات

تبلیغات

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسام عسگری
7 ماه قبل

مهم ترین رکن ترید کردن همین مدریت سرمایه هستش که با داشتن یک استراتژِی مطمعن میشه بهترین عملکرد رو داشت. با کنترل هیجان و داشتن مدیریت ریسک امکان نداره بازار فارکس برای شما ضرر ده باشه

امتیازدهی به بروکر از نظر کاربران